راز زندانی "ایکس" چه بود؟

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۵ کد : ۱۹۱۲۸۳۱ سرخط اخبار

ه گزارش خبرگزاری فارس، هفته گذشته بود که شبکه «ای بی سی» تلویزیون استرالیا با انتشار گزارشی پرده از رازی برداشت که اسرائیل حداقل دو سال است با دستور مستقیم به رسانه ها از انتشار اخبار مرتبط با آن جلوگیری کرده است.

در این گزارش به یک تبعه استرالیایی اسرائیلی اشاره شد که در استخدام سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) بوده و در سال 2010 به زندان افتاده است. بنا بر این گزارش این فرد مدتی بعد در زندان کشته شده است.

این شبکه هویت این زندانی را «بن زایگیر» اعلام کرده و گفته است که وی یک یهودی استرالیایی است که در سال 2000 به اسرائیل مهاجرت کرده است. رسانه های اسرائیلی به دلیل محرمانه بودن اخبار مربوط به این زندانی، وی را به «زندانی ایکس» ملقب کرده بودند.

رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه نهایتا زیر فشار رسانه ای سکوت بیش از دو ساله خود در مورد این پرونده را شکست و مرگ «زندانی ایکس» در زندانی در تل آویو را تائید کرد. مقامات اسرائیلی مدعی اند که وی خود را در زندان حلق آویز کرده است.

تائید مرگ زندانی ایکس در زندان های اسرائیل در حالی انجام گرفته است که هنوز ابهامات بسیار زیادی در مورد این پرونده وجود دارد. گفته می شود نخست وزیر رژیم صهیونیستی از زمان مرگ «زندانی ایکس» به رسانه های اسرائیلی دستور داده است که از انتشار اخبار مرتبط با مرگ این زندانی خودداری کنند. شبکه «ای بی سی» استرالیا همچنین گزارش داده است که یک دادگاه اسرائیلی هرگونه اشاره یا نام بردن از این فرد در رسانه های اسرائیلی را جرم اعلام کرده بودند. اکنون هم اسرائیلی ها در حالی سکوت خود را در این مورد شکسته اند که تنها به اعلام خبر مرگ وی و ادعای اینکه او خودکشی کرده، بسنده کرده اند.

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی جزئیات مرگ و حتی هویت «زندانی ایکس» را منتشر نکرده، اما اطلاعات و گمانه زنی های مختلفی در مورد این فرد منتشر شده است. کنار هم قرار دادن تکه های پازل اطلاعات منتشر شده در رسانه های استرالیایی و اسرائیلی این گمانه را تقویت می کند که زایگیر احتمالا برای جلوگیری از درز اطلاعات محرمانه در مورد ترور یکی از فرماندهان ارشد حماس، سر به نیست شده است.

زندانی ایکس؛ شاه کلید اطلاعاتی ترور فرمانده حماس

20 ژانویه سال 2010 بود که «محمود المحبوح» از رهبران جنبش حماس فلسطین در هتلی در دبی ترور شد. در همان زمان پلیس دبی مأموران سرویس جاسوسی موساد را به طرح ریزی و اجرای این ترور متهم کردند. پلیس دبی با استناد به فیلم های برداشته شده از هتل و فرودگاه دبی اعلام کردند که چندین نفر از مأموران موساد که در این ترور دست داشته اند، با گذرنامه استرالیایی به امارات سفر کرده بودند.

این اولین بار نبود که موساد برای انجام طرح های خود از افرادی با گذرنامه استرالیایی یا نیوزلندی استفاده می کرد و پیش از این هم چندین نفر، هم در استرالیا و هم در نیوزلند به اتهام همکاری با موساد و تلاش برای جعل گذرنامه بازداشت شده بودند. این امر حتی به تیره شدن مقطعی روابط استرالیا و اسرائیل نیز منجر شده بود.

رسانه های استرالیایی گزارش داده اند که زایگیر هم از جمله افرادی بوده است که با هویت دوگانه در اسرائیل فعالیت می کرده است. «بن آلن» نامی بوده که در گذرنامه وی درج شده بوده است. او حتی در سال 2010 پیش از ترور المحبوح در استرالیا نیز به اتهام استفاده از گذرنامه جعلی بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته است. روزنامه نیویورک تایمز هم نوشته است که وی علاوه بر این دو نام، از حداقل دو هویت دیگر «بن آلون» و «بنجامین باروز» نیز استفاده می کرده است.

ایران، لبنان و سوریه از جمله کشورهایی هستند که گفته می شود موساد برای اعزام نیروهای خود به آن ها از گذرنامه های استرالیایی یا نیوزلندی استفاده می کند، چراکه این کشورها اجازه ورود اتباع اسرائیلی را نمی دهند.

برخی از عوامل موساد که در ترور «المبحوح» دست داشتند

آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده، زایگیر 34 ساله تنها یک هفته پس از ترور المحبوح در تل آویو بازداشت شده و به زندان افتاده است. رژیم صهیونیستی در بیانیه ای که روز چهارشنبه منتشر کرد، به دلیل بازداشت این فرد اشاره ای نکرده است. با این حال امروز پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل با انتشار گزارشی نوشته است که زایگیر قصد داشته اطلاعات حساسی را در مورد فعالیت های موساد در اختیار رسانه ها یا مقامات استرالیایی قرار دهد.

شبکه «فیر فکس» استرالیا نیز با انتشار این خبر نوشته است که وی در حالی بازداشت شده که می خواسته اطلاعات مربوط به استفاده موساد از گذرنامه های خارجی برای اجرای طرح ترور «المبحوح» را افشا کند.

نشریه «ملبورنز ایج» هم به نقل از یک مقام اطلاعاتی استرالیا نوشته است: وی قصد داشته افشاگری کند، اما هیچگاه این شانس را نیافته است.

البته برخی رسانه ها هم گزارش داده اند که «زایگیر» پیش از بازداشت اطلاعاتی را در مورد موساد و عضویت خود در این سازمان افشا کرده بوده است. یک رسانه استرالیایی چهارشنبه شب اعلام کرد که وی قبل از بازداشت به دولت استرالیا و یک روزنامه نگار گفته بوده است که برای موساد کار می کند. پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل هم نوشته است که این فرد قبل از آنکه در اسرائیل بازداشت شود، به یکی از دوستان خود گفته بوده که برای سرویس اطلاعاتی اسرائیل کار می کند.

زایگیر که در سال 2009 به بهانه ادامه تحصیل به استرالیا بازگشته بود، در سال 2010 و پس از اجرای طرح ترور «المبحوح» به اسرائیل بازگشته و در آنجا بازداشت می شود. محل نگهداری وی نیز نشان می دهد که این زندانی تا چه حد برای اسرائیل از اهمیت برخوردار بوده است. آنطور که شبکه «ای بی سی» استرالیا گزارش داده، وی پس از بازداشت به زندان «آیالون» منتقل شده و 8 ماه حدفاصل بازداشت تا مرگ را در سلول امنیتی موسوم به «سلول شماره 15» گذرانده است. این سلول زمانی محل بازداشت «یگال عامیر» بوده است. «عامیر» همان فردی است که «اسحاق رابین» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی را ترور کرد.

زندان آیالون

ذات محرمانه این پرونده حتی در زندان نیز حفظ شده، به نحوی که حتی زندان بان ها از هویت و دلیل بازداشت این زندانی اطلاع نداشته اند.

ادعای خودکشی در زندانی با مراقبت 24 ساعته

اما آنچه که بیش از پیش ادعای خودکشی این زندانی را بی اعتبار می کند، جزئیاتی است که شبکه ای بی سی چند روز قبل در مورد محل نگهداری این فرد منتشر کرد. در این گزارش آمده است که سلول «بن زایگیر» از جمله سلول های با حداکثر مراقبت بوده است. در این سلول دوربین ها 24 ساعته زندانی را تحت نظر داشته اند، تا از خودکشی وی جلوگیری شود. با این وجود اسرائیل می گوید مقامات زندان سهل انگاری کرده اند و این فرد دست به خودکشی زده است. امری که با توجه به اهمیت فوق العاده این زندانی بسیار بعید به نظر می رسد.

انتشار خبر مرگ «بن زایگیر» و تائید آن از سوی اسرائیلی ها به موضوعی برای ایجاد تنشی جدید میان استرالیا و اسرائیل نیز تبدیل شده است. وزارت خارجه استرالیا که پیش از این هم از اسرائیل به دلیل استفاده از گذرنامه های استرالیایی برای مأموران اطلاعاتی خود انتقاد کرده بود، در مورد این پرونده رسما وارد عمل شده و دستور تحقیق در مورد مرگ این فرد را صادر کرده است.

با این وجود مقامات اسرائیلی از انتشار اخبار بیشتر در مورد مرگ مشکوک «زایگیر» جلوگیری می کنند. شبکه «ای بی سی» استرالیا گزارش داده است که اندکی پیش از آنکه این شبکه گزارش خود در مورد مرگ جاسوس موساد را منتشر کند، روزنامه «هاآرتص» نیز گزارشی را در مورد او منتشر کرده است. اما این گزارش به سرعت با واکنش شدید دفتر نخست وزیری اسرائیل روبرو شده است. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی شخصا سردبیر هاآرتص را فراخوانده و او را به دلیل انتشار این گزارش بازخواست کرده است.

کلید واژه ها: اسرائیل استرالیا بازداشت زندانی ترور مرگ موساد استرالیایی زندان رسانه گذرنامه این زندانی «بن بوده است. هویت که وی سلول رژیم صهیونیستی خودکشی در مورد این استرالیا و شبکه «ای بی سی» شبکه «ای بی «ای بی سی» زایگیر دبی از گذرنامه پرونده سال 2010 مورد این ایکس» «زندانی ایکس» نوشته است که جلوگیری اند که «زندانی «ای «ای بی سی» شبکه «ای بی سی»


( ۱ )

نظر شما :