تکرار درخواست عربستان

مخالفان بشار را مجهز کنید!

۲۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۱۲۶۹۱ سرخط اخبار

در حالی که اتحادیه عرب نسبت به اوضاع سوریه به شدت ابراز نگرانی کرده است، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان دولت آمریکا را به کمک تسلیحاتی بیشتر به مخالفان سوری فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، شورای اتحادیه عرب روز دوشنبه در نشستی فوق العاده درباره سوریه به شدت نسبت به وضعیت انسانی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

در این نشست که در سطح نمایندگان دائم کشورهای عضو اتحادیه عرب برگزار شد، شرکت کنندگان نگرانی عمیق خود را نسبت به پیامدهای خطرناک اوضاع انسانی سوریه و مهاجرت حدود 5 / 2 میلیون تن از آوارگان سوری از شهرها و روستاهای شان و آوارگی آنها در داخل سوریه و خروج صدها هزار تن دیگر به کشورهای همجوار سوریه اعلام کردند.

شرکت کنندگان همچنین جامعه جهانی را به تلاش بیشتر برای بهبود اوضاع آوارگان سوری فراخواندند.


در پایان این نشست که در مقر اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر برگزار شد حاضران در بیانیه ای بر اهمیت ایجاد ساختاری جهت حضور اتحادیه عرب در پایگاه ها و پناهگاه های آوارگان سوری برای پیگیری بیشتر اوضاع آنها تاکید کردند.


همچنین در این بیانیه شورای اتحادیه عرب از کشورهایی که پذیرای آوارگان سوری بودند و تلاش های آنها برای بهبود اوضاع انسانی آوارگان سوری و نیز تلاش های این کشورها درباره تسهیل ماموریت هیات اعزامی اتحادیه عرب تقدیر و تشکر کرد.


حاضران در نشست فوق العاده مذکور همچنین از شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت به دلیل طرح پیشنهادی اش در میزبانی کنفرانس بین المللی اهدا کنندگان به سوریه و مشارکت ر این خصوص و نیز از تمامی کشورهایی که در این کنفرانس حضور داشتند، تقدیر کردند.


همچنین حاضران در این نشست از کشورهای همجوار سوریه و برخی از نهادها و سازمان های وابسته به سازمان ملل خواستند به منظور پاسخگویی به نیازهای اصلی آوارگان سوری از جمله تامین پناهگاه مناسب، آب آشامیدنی، کمک های غذایی و بهداشتی و خدمات آموزشی برای آوارگان سوری تلاش بیشتری کنند.


همچنین در این نشست بر لزوم تامین کمک های انسانی بیشتر بدون هیچ گونه دشواری تاکید و بار دیگر حمله اخیر به آوارگان فلسطینی مقیم اردوگاه یرموک واقع در جنوب دمشق و سایر اردوگاه های فلسطینی در سوریه محکوم شد.


این در حالی است که ترکی فیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در سخنانی در اولین کنفرانس بین المللی شورای روابط عربی - بین المللی، آمریکا را به مجهز کردن مخالفان سوری به سلاح های سنگین فراخواند.


فیصل در این اظهارات خود از آمریکا خواست به مخالفان سوریه کمک های تسلیحاتی از جمله تجهیزات دفاع هوایی و ضد تانک ارائه دهد.


رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان همچنین از آمریکا خواست موضعی مشخص نسبت به بحران سوریه اتخاذ کرده و از ثبات کشورهای بهار عربی حمایت کند.


این مسوول عربستانی با دعوت از آمریکا برای کمک به کشورهای بهار عربی جهت عبور از بحران های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و اقدام جدی برای ایجاد خاورمیانه ای عاری از سلاح کشتار جمعی تاکید کرد: همه به خوبی می دانند که چه کسی در سوریه تندروست و چه گروهی تندرو نیست. اگر روزنامه نگاری که به سوریه رفته این مساله را می داند پس سازمان های اطلاعاتی نیز باید حقیقت اینکه چه گروه هایی تندرو و چه گروه هایی در سوریه میانه رو هستند را بدانند.


همچنین شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر قطر در اظهاراتی مداخله جویانه ضمن محکوم کردن نظام سوریه اعلام کرد: دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در حال حاضر تصویری منفی از خود به جهان عرب نشان داده است.


وی در این اظهارات که در اولین نشست شورای روابط عربی - بین المللی ایراد شد، اعلام کرد: تصویر منفی و شرم آوری که سوریه از خود به جهان عرب نشان داده به سختی از حافظه ها پاک خواهد شد.


از سوی دیگر، پایگاه اینترتی شبکه خبری الجزیره گزارش داد: معاذ خطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی که در پی دیدارش با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد بار دیگر بر برکناری نظام سوریه از قدرت پافشاری کرد.


وی در این اظهارات خود تاکید کرد: طرحی که ما پیشنهاد دادیم نشانه ضعف ما نیست بلکه برای پایان دادن به خشونت ها و خونریزی ها در سوریه است.


خطیب در ادامه افزود: تاکنون دولت سوریه هیچ ارتباط مستقیمی با ما برقرار نکرده اما نظام سوریه باید مشکلات مردم سوریه را درک کند و قدرت را به منظور پایان مشکلات و رنج ها واگذار کند.


خطیب همچنین خاطرنشان کرد: ملت سوریه به انقلاب خود ادامه خواهند داد.

این در حالی است که ریاض حجاب، نخست وزیر برکنار شده سوریه هر گونه راهکار سیاسی در خصوص سوریه را که در بر گیرنده حضور بشار اسد در قدرت باشد، غیرممکن دانست.


وی خاطرنشان کرد: امکان ندارد هیچ گونه راهکار سیاسی برای سوریه پیدا شود که در آن بر برکناری بشار اسد از قدرت و تضمین های بین المللی از سوی شورای امنیت و پنج کشور عضو دائم این شورا و نیز کشورهای منطقه ای، عربی و اتحادیه عرب تاکید نشده باشد.


ریاض حجاب در واکنش به سوالی در خصوص نحوه برکناری عملی بشار اسد از قدرت نیز گفت: مخالفان سوریه خواهان پایان کار دولت سوریه نیستند اما برکناری اسد از قدرت و کسانی که دست شان به خون مردم سوریه آغشته است را می خواهند.


ریاض حجاب همچنین وجود هر گونه اختلاف میان مخالفان سوری را تکذیب کرد و گفت: مخالفان در حال حاضر زیر سایه ائتلاف ملی و برای یک هدف واحد و آن برکناری نظام تلاش می کنند.


نخست وزیر برکنار شده سوریه درباره طرح ائتلاف ملی مخالفان سوری که قرار است روز پنجشنبه جاری ارائه شود نیز گفت: این طرح جدیدی نیست بلکه دیدگاه سیاسی ائتلاف مخالفان سوریه است که از زمان تشکیل این ائتلاف تاکنون ارائه نشده است.


بنا به گفته ریاض حجاب، دیدگاه سیاسی مذکور شامل تاکید بر ارزش ها و آرمان های مخالفان سوری از جمله برکناری نظام و مجازات عاملان کشتار ملت سوریه است.


همچنین اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب طی نشستش با وزیر خارجه مصر در قاهره با تاکید بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران سوریه در خصوص طرح خطیب گفت: ما در سازمان ملل و اتحادیه عرب معتقدیم که حل و فصل بحران سوریه باید به شکلی سیاسی باشد و این موضع هرگز تغییر نخواهد کرد.


در همین حال احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه ای تاکید کرد: نظام سوریه باید مذاکراتی را با مخالفان سوریه برگزار کند.


بن حلی در این اظهارات با اشاره به طرح خطیب درباره سوریه گفت: طرح معاذ خطیب، با تلاش های ابراهیمی و پیشنهادات نهایی وی که قرار است در نشست آینده شورای امنیت ارائه شود، تعارض دارد.


بن حلی در این اظهارات خاطرنشان کرد: خطیب در دیدارش با العربی وی را در جریان آخرین نتایج طرح خود و تلاش ها برای پایان بحران سوریه قرار داده و از اتحادیه عرب خواست در این راستا از وی از طریق نشست این اتحادیه و نشست آینده سران عرب حمایت کند.

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه نیز در سخنانی تلویزیونی اعلام کرد: دولت سوریه از هر گونه طرحی برای مذاکره حمایت می کند و درهای مذاکره به سوی همگان باز است.

وی افزود: مذاکرات ملی باید به ریاست سوریه و در سوریه برگزار شود.

مقداد در پایان تاکید کرد: دولت سوریه از تمامی تلاش ها برای متوقف شدن خشونت در این کشور حمایت می کند

کلید واژه ها: سوریه عرب اتحادیه اتحادیه عرب سوری آوارگان آوارگان سوری سیاسی قدرت برکناری مخالفان سوریه ائتلاف بین المللی بحران خطیب در این اظهارات عربی آمریکا تاکید کرد: حجاب دولت سوریه رئیس بشار اسد


( ۱ )

نظر شما :