تازه ترین درخواست مخالفان از بشار اسد

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۹۱۲۶۴۶ سرخط اخبار

در حالی که مذاکرات اخضر الابراهیمی در قاهره با دبیرکل اتحادیه عرب و رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه ادامه دارد، معاذ الخطیب از دولت دمشق خواست تا نمایندگانی را به شمال سوریه برای انجام مذاکرات اعزام کند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اخضر الابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در قاهره دیدار و نتایج مذاکرات اخیر خود در برخی کشورهای اروپایی و منطقه را به اطلاع وی رساند.


پس از پایان این نشست، اتحادیه عرب مقرر کرد تا امروز (دوشنبه) نشست فوق العاده ای را در سطح نمایندگان دائم کشورهای عضو، برای بررسی وضعیت آوارگان سوری برگزار کند.


الابراهیمی پس از دیدار با نبیل العربی با معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه نیز دیدار کرد و در خصوص تحولات جاری سوریه و نیز طرح پیشنهادی الخطیب برای گفت وگو با دولت دمشق، رایزنی کرد.


از سوی دیگر با پایان ضرب الاجل تعیین شده از سوی معاذ الخطیب برای آغاز مذاکرات با دولت سوریه، رئیس ائتلاف ملی مخالفان با صدور بیانیه ای دولت دمشق را به وقت کشی برای ادامه عملیات نظامی متهم کرد.


الخطیب در این بیانیه آورده است: دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پیامی ناامید کننده و منفی به طرح پیشنهادی ما برای آغاز مذاکرات با نمایندگان دولت داده است و قصد دارد برای ادامه عملیات علیه ملت خود وقت بخرد.


الخطیب گفت: نیت ما از این طرح کاملا بشردوستانه بود اما دولت سوریه این فرصت نادر را از دست داد.


با وجود این الخطیب تاکید کرد که اگر دولت دمشق اصرار دارد که مذاکرات در داخل خاک سوریه برگزار شود مخالفان حاضرند در مناطق شمالی سوریه که در دست گروه های مخالف است با نمایندگان بشار اسد دیدار کنند.


وی گفت: دولت سوریه شرط هایی برای آغاز مذاکره با مخالفان وضع کرده که اصولا اجرای مذاکرات را غیر ممکن می کند که از جمله آنها برگزاری مذاکرات در مکانی است که توسط دولت به یک زندان بزرگ تبدیل شده است.


رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه ادامه داد: دولت بشار اسد با درخواست خود از جامعه جهانی برای اعلام اسامی بازداشت شدگان در سوریه، در واقع به شعور ملت سوریه و حتی جامعه جهانی توهین کرده است.


الخطیب بیشتر مذاکره با نمایندگان دمشق را به آزادی 160 هزار زندانی از زندان های سوریه مشروط کرده بود و دولت سوریه نیز از مخالفان و طرف های بین المللی ذی ربط خواسته بود تا اسامی این زندانیان را به دمشق تحویل دهد.


معاذ الخطیب تا روز یکشنبه به دولت سوریه مهلت داده بود تا فاروغ الشرع، معاون رئیس جمهوری سوریه را برای گفت وگو با مخالفان معرفی کند و تاکید کرده بود، در صورتی که دمشق از این کار سر باز بزند طرح الخطیب به خودی خود ملغی محسوب می شود.


عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه روز جمعه اعلام کرد که دولت سوریه برای مذاکره با مخالفان آماده است اما این مذاکرات باید بدون هیچ پیش شرطی باشد و در خاک سوریه و با رهبری سوریه برگزار شود.


در تحولات میدانی سوریه نیز ارتش این کشور ادعای برخی از رسانه ها مبنی بر تصرف مناطقی در شمال شهر حلب و نیز فرودگاه نظامی مینغ، توسط مخالفان را رد و اعلام کرد: این گونه ادعاها در واقع تلاشی مذبوحانه از سوی گروه های تروریست و حامیان آنهاست.
 

کلید واژه ها: سوریه مذاکرات الخطیب دمشق دولت سوریه ائتلاف ملی مخالفان ملی مخالفان اتحادیه عرب دولت دمشق نمایندگان دیدار ائتلاف ملی ائتلاف عرب اتحادیه


نظر شما :