پیشنهاد عطوان به رئیس جمهور مصر

وقت بازگشایی سفارت در ایران است

۱۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۱۲۵۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالباری عطوان
محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر اگر بخواهد می‌تواند روابط دیپلماتیک دو کشور را برقرار کند، او نباید هیچ اعتراضی را در این زمینه بپذیرد چرا که همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مجلل‌ترین سفارت‌خانه‌ها را در تهران دارند
وقت بازگشایی سفارت در ایران است

دیپلماسی ایرانی: به نظر نمی رسد که نشست کنفرانس اسلامی که در روز چهارشنبه در قاهره برگزار شد به اندازه دیدار محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران از مصر و چگونگی ارتقای روابط تهران و قاهره اهمیت داشته باشد. روابطی که باید از حالت رکود فعلی به یک همکاری نزدیک و گسترده تبدیل شود. به خصوص که حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر نیز که در گذشته شمشیر را در برابر ایران از رو بسته بود، امروز پشت میله های زندان است.

آقای احمدی نژاد اولین رئیس جمهوری ایران است که از سی سال پیش تا کنون قدم به خاک پایتخت مصر گذاشته است. او از نخستین روسا و رهبرانی بود که برای شرکت در نشست کنفرانس اسلامی در قاهره به مصر آمد که به محض ورود به فرودگاه قاهره مورد استقبال همتای مصری اش دکتر محمد مرسی قرار گرفت و مذاکرات فوری ای را با وی انجام داد. احمدی نژاد پس از آن به حرم جامع امام حسین (ع) رفت و در آنجا نماز خواند و سپس با احمد الطیب، شیخ الازهر دیدار کرد.

روسای جمهوری مصر و ایران به یکدیگر نیاز دارند. رئیس جمهوری مصر می خواهد به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس این پیام را بدهد که در صورتی که بخواهند بیش از این به چهره های نظام سابق کمک های مالی و سیاسی کنند و حکومت اسلامی فعلی او را سرنگون کنند با ایران پیمان دوستی خواهد بست. رئیس جمهوری ایران نیز می خواهد به غرب و ایالات متحده امریکا این پیام را بدهد که ایران می تواند انزوای تحمیلی از سوی امریکا را بشکند و همچنان بازیگر قدرتمند منطقه ای محسوب می شود. آن چه این پیام را تقویت می کند دیدار ناگهانی علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با شیخ معاذ الخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان سوری در مونیخ بود.

بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از انقلاب مصر استقبال نکرده اند و تجربه دموکراسی آن را به رسمیت نشناخته اند، تجربه ای که باعث به قدرت رسیدن رئیس جمهوری اخوانی شد. آقای احمدی نژاد از همین دریچه نیز می خواهد این پیام را بفرستد که می تواند به عقل و قلب بزرگترین کشور جهان عرب رخنه کند، دلیل این ادعا را نیز در مصاحبه مطبوعاتی اش پس از دیدار با شیخ الازهر دیدیم که گفت: «از ایران آمدم تا به مصر و ملت مصر بگویم که جای شما در قلب ملت بزرگ ایران است.» و افزود: «ما اقتدار و شکوفایی مصر را اقتدار و شکوفایی ایران می دانیم.» او همچنین از علمای الازهر دعوت کرد تا به کشور دومشان، ایران سفر کنند و این دعوت را بپذیرند.

دکتر طیب، شیخ الازهر تلاش کرد که با اظهاراتش کمی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را آرام کند، وقتی که دکتر حسن الشافعی پس از دیدار رئیس جمهوری ایران و شیخ الازهر به صراحت گفت: «عواقب حقیقی این سفر زمانی کامل خواهد شد که میان سنیان و شیعیان وحدت ایجاد شود.»  

' ' '

وزیر امور خارجه مصر تلاش کرد فضا را آرام کند هنگامی که گفت که نزدیکی قاهره با تهران به حساب امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس نخواهد بود، این نشان می دهد که نزدیکی روابط میان دو طرف سرعت بیشتری به خود گرفته و عادی شدن روابط بیش از هر زمانی امکان پذیر شده است.

پرزیدنت احمدی نژاد همه توجه ها را از رهبران حاضر در این نشست گرفت و تنها متوجه خود کرد، حضور او در قاهره مهم تر از هر رویدادی در این کنفرانس محسوب می شود. دقیقا مثل نشست مکه که در ماه مبارک رمضان برگزار شده بود و رئیس جمهوری ایران به دعوت ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در آن حاضر شده بود.

خیلی سخت می توان درک کرد که چرا برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به سفر آقای احمدی نژاد به قاهره و نزدیکی روابط ایران و مصر و بازگشایی سفارت خانه ها در پایتخت های دو طرف این قدر حساسیت نشان می دهند. در حالی که پادشاه عربستان استقبالی قابل توجه از رئیس جمهوری ایران در نشست سران کشورهای اسلامی در مکه کرد و در هنگام استقبال از روسای دیگر کشورها او را سمت راست خود قرار داد. این در حالی است که چنین جایگاهی را نه عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه داشت نه محمد مرسی، رئیس جمهور مصر که اتفاقا هر دو در صف پشتی آنها ایستاده بودند.

مصر به هیچ وجه همانند کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شاهد قطب بندی های طایفه ای نیست، شیعی و سنی با یکدیگر دشمنی ندارند و نزد ملت مصر از جایگاهی یکسان برخوردارند، مساله ای که می تواند کار را برای محمود احمدی نژاد جهت عادی سازی روابط میان ایران و مصر آسان تر کند.

محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر اگر بخواهد می تواند روابط دیپلماتیک دو کشور را برقرار کند، او نباید هیچ اعتراضی را در این زمینه بپذیرد چرا که همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مجلل ترین سفارت خانه ها را در تهران دارند و هواپیماهای شرکت های هوایی شان بیشترین فرود را در میان فرودگاه های منطقه در فرودگاه های ایران دارند، پس چرا نباید مصر در تهران سفارتخانه داشته باشد و پرواز مستقیمی میان قاهره و تهران برقرار نشود؟

' ' '

برقراری روابط مستحکم میان مصر و ایران می تواند در نفوذ ایران در عراق نیز موازنه ایجاد کند و باعث حل سریع تر بحران سوریه شود، به ویژه پس از آن که کشورهای غربی و امریکا از مخالفان سوری روی برگرداندند و اکنون در حال فشار آوردن به آنها هستند که دستانشان را برای مذاکره به سمت اسد دراز کنند و از دادن پول و سلاح به آنها خودداری کردند.

دشمنان ایران نمی خواهند ببینند که ایران صاحب قدرت نظامی عظیم منطقه ای است و مهم ترین نقش را در عراق و کل منطقه دارد در حالی که مسئول نخست این نقش آفرینی ایران خود اعراب و در راس آنها کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و هم پیمانان امریکایی شان هستند.

اگر واقعا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درصدد جلوگیری از نفوذ ایران در مصر هستند، لازم است که دست از دسیسه چینی بردارند و در کنار ملت مصر بایستند تا مصر بتواند از بحران های اقتصادی اش عبور کند. آنها نباید فراموش کنند که مردم مصر خواهان کمک مالی، نه صدقه هستند.

منبع: القدس العربی/ ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

عبدالباری عطوان

نویسنده خبر

کلید واژه ها: مصر ایران محمود احمدی نژاد


نظر شما :