لندن می خواهد مرکز اتحادیه اروپا باشد

۰۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۴ کد : ۱۹۱۲۰۸۳ سرخط اخبار

«پیتر ریکتس» سفیر انگلیس در فرانسه و مشاور سابق دیوید کامرون در امنیت ملی انگلیس، گفت:« اصلاحی که برای اتحادیه اروپا مد نظرماست وجود اتحادیه اروپایی قوی، با مرکزیت انگلیس است».
شبکه خبری فرانس بیست و چهار (france 24)، در گفتگویی اختصاصی با «پیتر ریکتس» به بررسی موضوع احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا سال دو هزار و هفده پرداخت.
این شبکه در مقدمه این بحث،با اشاره به سخنرانی بسیار مهم دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس درباره اروپا و جایگاه روابط کشورش با اتحادیه اروپا و تهدید او مبنی بر اینکه اگر اروپا ساختارش را اصلاح نکند، از مردم کشورش خواهد خواست نظرشان را درباره ماندن یا نماندن در این اتحادیه اعلام کنند، این سئوال را از میهمان برنامه پرسید که آیا انگلیس واقعا می خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود؟
سفیر انگلیس در فرانسه در پاسخ به این سئوال گفت :« نه اصلا اینگونه نیست. قصد نخست وزیر ما این نیست که انگلیس می خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود. منظور وی آن است که اتحادیه اروپا باید ساختار خود را اصلاح کند. ساختار خود را به گونه ای اصلاح کند که نه فقط به نفع انگلیس که به نفع همه کشورهای اروپایی باشد.
وی افزود، سخنان کامرون به خاطر ساکت کردن افراد بدبین به اتحادیه اروپا در انگلیس نبوده است. او از تحلیلی سخن می گوید که بر اساس آن، اتحادیه اروپا نیز متناسب با تغییر و تحولات جهان ، باید تغییر کند. البته این فقط خواست انگلیس نیست ، برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز هستند که می گویند باید ساختار اتحادیه اروپا تغییر کند. اتحادیه اروپا برای آنکه قدرت رقابت پذیری و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد باید اصلاح شود. کامرون نمی خواهدکه همه تصمیم ها و راهها به بروکسل ختم شود.
منظور نخست وزیر انگلیس این است که در اروپا باید تنوع وجود داشته باشد و نبود تنوع برای اروپا ضعف است. به عنوان مثال در اروپا منطقه یورو وجود دارد که انگلیس عضو آن نیست. در اروپا منطقه شنگن وجود دارد که انگلیس عضو آن نیست. اما در امور دفاعی و امنیتی بین فرانسه و انگلیس همکاری تنگاتنگی وجود دارد که دیگر کشورهای اروپایی در این همکاری نیستند. نتیجه همین همکاری امنیتی را ما در گذشته در لیبی و اکنون در مالی می بینیم و این مایه تقویت اتحادیه اروپا است . همه اینها باعث تنوع است و تنوع نیز باعث قدرت اروپا خواهد بود.
مجری در ادامه این بحث به نقل از مارتین شولز رئیس پارلمان اروپا گفت:«شما(انگلیسی ها) دم از اصلاحات و تغییر در اتحادیه اروپا می زنید
، در حالی که هر گاه صحبت از اصلاحات و تغییراتی در اروپا شده است خود انگلیس اولین مانع و مخالف آن بوده است»، و در همین باره نظر «پیتر ریکتس» جویا شد.
این دیپلمات انگلیسی در پاسخ گفت، من این را قبول ندارم . کامرون هنوز طرح ها و ابتکارهای ملموس و عینی خود را برای اصلاح ساختار اتحادیه اروپا مشخص نکرده است. قطعا وی این کار را خواهد کرد و هنگامی که ما ابتکارهای خود را درباره اصلاح ساختار اروپا مطرح کنیم متوجه خواهید شد برای آینده اروپا مفید است.
«پیتر ریکتس» در ادامه سخنان خود در همین باره افزود، اصلاحی که مد نظر ماست وجود اتحادیه اروپایی قوی با مرکزیت انگلیس است، زیرا درست نیست همه قدرت و اختیارات اتحادیه اروپا در بروکسل باشد.
وی با اشاره به مرکز مالی لندن،اقتصاد انگلیس، فرهنگ انگلیس و جایگاه این کشور در جهان،وجود کشورش را برای اتحادیه اروپا بسیار مهم دانست و گفت:«چیزی که اتحادیه اروپا را متزلزل می کنند فاصله افتادن بین افکار عمومی آن است. افکار عمومی در انگلیس مخالف بسیاری امور در بروکسل است. ما باید تلاش کنیم این فاصله ها را کم کنیم.
وی همچنین به سئوالی درباره اقدام نظامی فرانسه در مالی و اینکه ممکن است در این کشور تنها بماند پاسخ داد و گفت:«به باور ما فرانسه حق داشت سریع در مالی وارد عمل شود. زیرا در غیر این صورت گروههای تروریستی خیلی راحت در آن گسترش می یافتند. به همین علت ما در عمل از فرانسه حمایت کردیم و به این حمایت خود نیز ادامه خواهیم داد.»

کلید واژه ها: اروپا انگلیس اتحادیه اتحادیه اروپا فرانسه کامرون اروپایی تنوع ریکتس» مالی


نظر شما :