خارطوم خطر سقوط را رفع کرد، عمرالبشیر ماندنی شد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۸ کد : ۱۹۱۲ آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سودان همچنين در يادداشتى اعتراض آميز به شوراى صلح و امنيت اتحاديه‌ آفريقا درگيرى‌هاى اخير را اقدامى تروريستى خواند و گروه‌هاى خارجى را به دامن زدن به این درگير‌ى‌ها متهم کرد.
خارطوم خطر سقوط را رفع کرد، عمرالبشیر ماندنی شد

پس از دو روز درگیری شدید میان نظامیان دارفور وابسته به حزب عدالت و برابری با ارتش سودان که تا جنوب خارطوم نیز کشیده شد، ارتش سودان توانست شورشیان را شکست داده و آنها را از حومه پایتخت دور کند.

 

پس از سرکوب شورشیان صبح 12 می منابع خبری اعلام کردند، حسن ترابی رهبر مخالفان دولت سودان به اتهام حمایت از حمله شورشیان دارفور در خانه­اش در خارطوم بازداشت شده است.

 

«عوض بابک» معاون حسن الترابى رهبر کنگره‌ مردمى که مهمترین گروه هاى اپوزيسيون مخالف سودان محسوب می­شود، اعلام کرد، نيروهاى امنيتى سودان در ساعات اوليه صبح امروز الترابى را دستگير کردند.

 

«محجوب فضل» مشاور اطلاع­رسانی «عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان نیز در این باره گفت: «بازداشت ترابی و برخی از اعضای حزب کنگره ملی در راستای تحقیق درباره هجوم شبه­نظامیان جنبش عدل و برابری صورت گرفته است.»

 

وی که با شبکه الجزیره گفت و گو می­کرد، در ادامه افزود: «بر اساس اسناد و مستنداتی که پس از بازداشت عده­ای از عناصر جنبش عدل و برابری بدست آمده اقدام به بازداشت اعضای کنگره ملی از جمله حسن ترابی کردیم. البته بدیهی است در صورتی که بی­گناهی این افراد ثابت شود، آنها فورا آزاد خواهند شد.»

 

«صدیق ترابی» پسر حسن ترابی نیز در گفت و گو با شبکه خبری العربیه گفت: «عده­ای از نیروهای امنیتی سودان صبح اول وقت پدرش را در حالی که از یک جلسه سیاسی در خارج خارطوم باز می­گشت، بازداشت کرد.»

 

در این میان «بشیر آدم رحمه» دبیر کل سیاسی حزب کنفرانس ملی به همراه «ابوبکر عبدالرزاق» و «کمال عمر» دبیر آن حزب نیز بازداشت شده­اند. گفته می­شود تمام این افراد به زندان «کوبر» در مرکز خارطوم پایتخت سودان منتقل شده­اند.

 

این در حالی است که «احمد حسین آدم» سخنگوی جنبش عدل و برابری هر گونه رابطه این جنبش با حزب کنفرانس ملی را رد کرد و گفت: «طرح حمله به سودان یک حرکت مستقلی بوده که با تدابیر ویژه­ای انجام شده است. دولت اکنون به شدت ضربه خورده و به همین دلیل قدرت تصمیم­گیریش را از دست داده و از این رو دائما دیگران را متهم می­کند.»

 

در همین حال «خلیل ابراهیم» رهبر جنبش عدل و برابری اعلام کرد، نظامیانش حملات بیشتری را تا زمان سقوط دولت به پایتخت انجام خواهند داد.

 

وی در این باره گفت: «حمله­ای که روز شنبه صورت گرفت ابتدای کار بود و پایان کار زمانی خواهد بود که دولت سقوط کرده باشد.»

 

در همین حال دولت سودان چاد را به حمایت از شورشیان دارفوری عدل و برابری متهم کرده است. عمر البشیر رئیس جمهوری سودان با انجام یک نطق تلویزیونی گفت: «بر ما مسلم است که این حمله با حمایت مستقیم دولت چاد انجام شده است.»

 

به اعتقاد البشیر «ادریس دبی» رئیس جمهوری چاد حمله شورشیان عدالت و برابری را به خارطوم حمایت کرده است.

 

در همین رابطه دولت سودان قصد دارد عليه چاد به شوراى امنيت سازمان ملل اقامه دعوى کند.

 

«مطرف صديق» از مسئولان وزارت امور خارجه سودان گفته است، خارطوم از شوراى امنيت خواهد خواست سريعا نسبت به اين مساله رسيدگى کند.

 

همچنين کابينه‌ دولت سودان از جامعه جهانى خواست، حزب عدالت و برابرى را در ليست گروه‌هاى تروريستى قرار دهند.

 

در همین رابطه کابينه‌ دولت سودان نيز گزارش‌هاى وزير دفاع و وزير کشور در خصوص درگيرى‌ها ميان نيروهاى دولتى و شورشيان حزب عدالت و برابرى را بررسى کرد.

 

کابينه‌ دولت سودان تصميم عمر حسن البشير، رييس جمهوری اين کشور را مبنى بر قطع روابط ديپلماتيک با چاد تاييد کرد و از مقام‌هاى ديپلماتيک کشور خواست، اين تصميم را اجرايى کنند.

 

در گزارش‌هاى وزير دفاع و وزير کشور سودان با اشاره به نوع سلاح‌هاى مورد استفاده شبه‌نظاميان حزب عدالت و برابرى آمده است، اين سلاح‌ها از نوع سلاح‌هاى ممنوعه جهانى هستند.

 

«کمال عبيد»، سخنگوى رسمى دولت سودان نيز گفت، چنين حماقت‌هايى از رهبر عدالت و برابرى بعيد نيست. نيروهاى امنيتى همچنان به عمليات پاکسازى مناطق ام درمان در حومه خارطوم ادامه مى‌دهند.

 

اين در حالى است که دولت چاد هر گونه دست داشتن در اين درگيرى‌ها را رد کرده است. دولت آمريکا و بان کى مون، دبير کل سازمان ملل نيز توقف فورى درگير‌ى‌ها ميان دو طرف را خواستار شدند.

 

تلويزيون دولتى سودان اعلام کرد، ارتش همچنان بر مناطق مختلف اعم درمان در غرب خارطوم نظارت دارد و قانون منع آمد و شد هم چنان اجرا می­شود. بنا به بیانیه ارتش قانون منع آمد و شد تا اطلاع ثانوی در خارطوم تمدید شده است.

 

درگيرى‌هاى روز يکشنبه منجر به کشته شدن دو مصرى در منطقه ام درمان نیز شد. مصر نيز اين درگيرى‌ها را محکوم کرده و نسبت به هر گونه نقض امنيت شهروندان مصرى در سودان و خطر گسترش درگيرى‌ها در دارفور هشدار داد و اعلام کرد، انتقال درگيرى‌ها به مناطق ديگر منجر به پيچيدگى بحران و نابودى تلاش‌ها براى برقرارى صلح مى‌شود.

 

سودان همچنين در يادداشتى اعتراض آميز به شوراى صلح و امنيت اتحاديه‌ آفريقا درگيرى‌هاى اخير را اقدامى تروريستى خواند و گروه‌هاى خارجى را به دامن زدن به این درگير‌ى‌ها متهم کرد.

 

دولت سودان همچنین اعلام کرد، اين درگيرى‌ها ضربه‌ محکمى به تلاش‌ها در برقرارى صلح در دارفور وارد کرده و پيامدهاى بدى بر امنيت و صلح سودان خواهد گذارد.

 

همچنين کميسيون اتحاديه‌ آفريقا نيز شديدا درگيرى‌ها ميان شورشيان حزب عدالت و برابرى را با نيروهاى دولتى محکوم کرد و نگرانى خود را از اوضاع کنونی ابراز داشت.

 

در عين حال احمد محمد، استاندار شهر ام درمان سودان به شبکه الجزيره گفت: «درگيرى‌ها ميان نيروهاى امنيتى دولت و شبه نظاميان عدالت و برابرى 67 کشته برجاى گذاشته است. همچنین تاکنون 120 شورشى نیز دستگير شده‌اند.»

 

وزارت کشور سودان همچنین در بيانيه‌اى نسبت به ادامه‌ درگيرى‌ها هشدار داده و از شهروندان خارطوم خواسته است هوشيارانه عمل کنند و از منازلشان خارج نشوند.

 

«ابراهيم محمود» وزير کشور سودان اعلام کرد، نيروهاى امنيتى حملات شورشيان عدالت و مساوات عليه خارطوم را خنثى کردند و رهبر اين گروه و مسوول اطلاعاتى شان را کشتند.

 

وى اظهار داشت، ارتش سودان و نيروهاى امنيتى توانستند اعضاى وابسته به اين گروه را نابود کنند.

 

روز گذشته شبکه العربیه گزارش داده بود، جنوب خارطوم بطور کامل به کنترل شورشیان حزب عدالت و برابری در آمده است.

 

رهبر گروه عدالت و برابرى نیز گفته بود: «گروه عدالت و برابرى از حمايت ساکنين خارطوم و همچنين نيروهاى مسلح برخوردار است.»

 

شورشيان گروه عدالت و برابرى بيانيه‌هاى دولت در خصوص وقايع اخير را رد کرده و اعلام داشتند، درگيرى‌ها تا زمان براندازى «عمر حسن البشير» رييس جمهوری سودان ادامه خواهد داشت.

 

این در حالی است که «طاهر الفکی» یکی از رهبران ارشد حزب عدالت و برابری که در بریتانیا به سر می­برد، گفته بود: «ما قصد نداریم به خارطوم حمله کنیم و تنها می­خواهیم اعتراض­های خود به اوضاع نابه­سامان انسانی در دارفور را به اطلاع دولت خارطوم برسانیم.»

 

سخنگوی ارتش نیز سودان اعلام کرد، بنا به گزارش­هایی که در اختیار داریم، نیروهای عدالت و مساوات همچنان از مرز چاد با دارفور در حال عبور هستند و تلاش دارند پس از استیلای کامل بر شهر کردفان، خارطوم را بطور کامل به تصرف خود در آورند.

 

وی همچنین گفت: «نیروهای سودانی در منطقه مرزی کشکش با نیروهای چادی درگیر شده­اند و تلاش می­کنند از ورود نیروهای خرابکار جنبش عدل و برابری به داخل سودان جلوگیری کنند.»

 

در همین حال «شان مک کورمک»، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريکا حملات شورشيان دارفور عليه ام درمان يکى از شهرهاى سه گانه‌ پايتخت سودان را محکوم کرد و خواستار توقف فورى اين درگيرى‌ها شد.

 

مک کورمک تصريح کرد، اين حملات تلاش‌هاى جامعه بين‌المللی براى يارى به حل درگيرى‌هاى سودان را از بین خواهت برد.

 

وی در ادامه افزود: «آمريکا از گروه عدالت و برابرى و دولت سودان مى‌خواهد شهروندان در ام درمان و دارفور را بدور از اين درگيرى‌ها نگه دارند. چرا که اين درگير‌ى‌ها درگيرى‌هاى نژادى و قبيله‌اى است.»

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :