دیوار بی‌اعتمادی در روابط ریاض – بیروت شکسته شد

آشتی معنادار آل سعود با نجیب میقاتی

۰۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۱۱۹۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ریاض از این که حریری هنوز به لبنان باز نگشته ناخرسند است و معتقد است که وی به عنوان جریان مخالف دولت فعلی نتوانسته هیچ کاری از پیش ببرد.
آشتی معنادار آل سعود با نجیب میقاتی

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا عربستان رویکرد خود را نسبت به دولت نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان و مرد مورد حمایت حزب الله تغییر داده است. ریاست نجیب میقاتی بر هیئت دیپلماتیک حاضر در نشست توسعه اقتصادی و اجتماعی ریاض بازگو کننده شکستی در رکود سیاسی حاکم بر روابط لبنان – عربستان است. بنا به گزارش منابع خبری استقبال از نخست وزیر لبنان بسیار بالا بوده و او دیدارهای مهمی را با مقام های عربستانی انجام داده است. وی به همراه هیئت لبنانی میهمان سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان بود و همچنین با امیر سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان نیز مذاکرات مفصلی را انجام داده و به دیدار پادشاه عربستان نیز رفته است.

به گزارش خبرگزاری المرکزیه لبنان، جزئیاتی از مذاکرات میقاتی با مقام های ارشد عربستانی منتشر نشده است اما منابع رسمی می گویند که ولیعهد عربستان در دیدار با وی بر وجود روابط تاریخی میان لبنان و عربستان و چگونگی کنار ماندن لبنان از تاثیرات سلبی تحولات منطقه تاکید کرده است.

درباره دیدار پادشاه عربستان با میقاتی اظهار نظرهای متفاوتی صورت گرفته است. عده ای از تحلیلگران تلاش کرده اند که این سفر را عادی جلوه دهند و بگویند که این بار اولی نیست که میقاتی در کسوت ریاست دولت لبنان به عربستان سفر می کند در حالی که عده ای دیگر گرمی استقبال از او را به انتخابات پیش روی لبنان ارتباط می دهند. به خصوص که وی از چهره های بارز اهل تسنن لبنان به حساب می آید و حضور وی در عربستان می تواند نقش سعد حریری، به عنوان یکی از چهره های مطرح اهل تسنن در لبنان را تحت الشعاع قرار دهد. برخی نیز می گویند که این استقبال گرم در حقیقت بازگو کننده تاثیر تحولات سوریه بر اوضاع داخلی لبنان است.

در این میان دو سناریو برای این سفر حساس مطرح شده است. سناریوی اول می گوید که این دیدار با هماهنگی کامل سعد حریری صورت گرفته است. وی با توجه به این که انتخابات پارلمانی لبنان در پیش است، قصد دارد بدین ترتیب روابط خود را به میقاتی نزدیک کند و ضمن پشت سر گذاشتن اختلاف ها صفحه ای جدید در روابط خود با میقاتی مورد حمایت حزب الله باز کند. حریری انتظار دارد که در انتخابات پیش روی لبنان بتواند موفقیت قابل قبولی به دست آورد و دولتی فراگیر تشکیل دهد.

سناریوی دوم در حقیقت در نقض سناریوی اول است. این سناریو می گوید که حریری هیچ نقشی در سفر میقاتی به عربستان نداشته است که این مساله نشان از عمق اختلافات پیش آمده میان حریری با عربستانی ها دارد. ریاض از این که حریری هنوز به لبنان باز نگشته ناخرسند است و معتقد است که وی به عنوان جریان مخالف دولت فعلی نتوانسته هیچ کاری از پیش ببرد. در عین حال این مساله نشان می دهد که به هیچ وجه حریری و میقاتی نمی توانند در تشکیل دولتی متحد هم برای دولت آینده از یک سو یا تداوم فعالیت فعلی از سوی دیگر به تفاهم برسند.

در عین حال نشان می دهد که ریاض درصدد نزدیکی به میقاتی و دور شدن از وضعیت جاری در روابطش با لبنان است و از این رو تلاش می کند حتی دل حزب الله را نیز با حمایت از دولت میقاتی به دست آورد. به اعتقاد عربستانی ها به این ترتیب آنها می توانند امیدوار به بازگشت به عرصه سیاسی لبنان که نزدیک به دو سال است از آن دور افتاده اند، باشند. اگر چه جریان 14 مارس به رهبری حریری دور شدن عربستان از سعد حریری و نزدیکی اش به میقاتی را رد می کند.  

کسانی که سناریوی اول را محتمل می دانند می گویند که احتمال این که دولت جدیدی تشکیل شود که بتواند حریری نیز در آن مشارکت داشته باشد و این دولت بر انتخابات جاری در لبنان نظارت کند، وجود دارد. در حالی که کسانی که سناریوی دوم را مطرح می کنند، می گویند که تشکیل دولتی مشترک از سوی دو طرف کاملا مردود است و احتمال این که انتخابات بدون نظارت و رضایت حریری برگزار شود، وجود دارد.

در مقابل جریان 8 مارس، جریان حامی دولت میقاتی، می گوید که تا زمانی که وی از ریاض بر نگشته و درباره نتایج سفرش گزارشی ارائه نکرده هیچ اظهار نظری درباره این سفر نمی کند. یکی از مقام های جریان 8 مارس که نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید: «ما منتظر می مانیم تا خود میقاتی برگردد و بگوید که در ریاض چه گذشته است. آن گاه تصمیم های لازم و مقتضی را اتخاذ خواهیم کرد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: لبنان میقاتی عربستان حریری ریاض لبنان و عربستان نجيب ميقاتي سعد حريري


نظر شما :