بان کی مون کناره‌گیری الابراهیمی را رد کرد

۰۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۵ کد : ۱۹۱۱۹۴۳ سرخط اخبار

با وجود ابراز ناامیدی دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به موفقیت ماموریت فرستاده سازمان ملل در سوریه، بان کی مون با ابراز اطمینان کامل نسبت به اخضر الابراهیمی اعلام کرد: الابراهیمی همچنان به ماموریت خود در حل و فصل بحران سوریه ادامه می دهد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به انتقادات شدیدی که علیه اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه از سوی مقامات سوریه صورت گرفته، اعلام کرد: من به اخضر الابراهیمی و صبر و بردباری فراوان او اطمینان کامل دارم.

 

وی همچنین تاکید کرد: الابراهیمی همچنان به فعالیت خود در سوریه برای حل و فصل بحران این کشور ادامه می دهد.

 

بان کی مون در این مصاحبه مطبوعاتی همچنین اعلام کرد: باید بگویم برخی از فرصت ها برای حل و فصل بحران سوریه وجود داشتند که متاسفانه از دست رفته اند.

 

دبیرکل سازمان ملل هم چنین تاکید کرد: جمع شدن همه مردم سوریه و احزاب این کشور از مخالفان و دولت بر سر میز مذاکره امری است که همچنان زمانی طولانی را می طلبد.

 

وی در ادامه با اشاره به وضعیت موجود در سوریه تاکید کرد: اوضاع سوریه واقعا سخت و پیچیده است و به عقیده من در حال حاضر فرصت زیادی برای حل و فصل بحران سوریه وجود ندارد.

 

این اظهارات دبیرکل سازمان ملل در حالی ایراد شد که نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب پیشتر با ابراز ناامیدی نسبت به موفقیت اخضر الابراهیمی در حل و فصل بحران سوریه تاکید کرده بود هیچ بارقه امیدی نسبت به موفقیت الابراهیمی در سوریه وجود ندارد.

 

همچنین وزارت خارجه سوریه نیز اخیرا الابراهیمی را به اتخاذ مواضع جانبدارانه و خصمانه نسبت به سوریه متهم کرده بود.

 

در همین حال یک منبع آگاه الجزایری اعلام کرد: اخضر الابراهیمی، فرستاده الجزایری سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه قصد دارد پایان ماه جاری میلادی به خاطر شکست تلاشش در حل و فصل بحران سوریه استعفا دهد.

 

یکی از پایگاه های خبری الجزایر به نقل از این منبع الجزایری اعلام کرد: الابراهیمی به دلیل تنگنایی که در سوریه با آن مواجه شده و شکست تلاش هایش در برقراری صلح در این کشور استعفای خود را تقدیم خواهد کرد. منبع مذکور درباره جزئیات بیشتر این مساله چیزی فاش نکرد.

 

در همین حال نبیل العربی نیز در حاشیه کنفرانس سران عرب که با محوریت اقتصادی و اجتماعی در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد، اعلام کرد: حل و فصل بحران سوریه به دلیل آنکه نظام سوریه جز به آنچه آن را صحیح می داند عمل نمی کند، تاکنون به تاخیر افتاده است.

 

العربی تاکید کرد: حل و فصل بحران سوریه به رغم پیشنهادات و تلاش های صورت گرفته تاکنون به تاخیر افتاده است چرا که همه پیشنهاداتی که توسط اتحادیه عرب و کوفی عنان و اخضر الابراهیمی، دو فرستاده سازمان ملل در سوریه طی دو سال گذشته ارائه شده از سوی نظام سوریه مگر در مواردی که آنها را درست می دانسته، عمل نشده است.

 

العربی هم چنین اعلام کرد: برگزاری نشست هایی درخصوص حل و فصل بحران سوریه همچنان مطرح است.

 

از سوی دیگر قدری جمیل، معاون نخست وزیر سوریه با اعلام اینکه بشار اسد تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در قدرت باقی خواهد ماند، اعلام کرد: اسد جزئی از روند انتقالی است که به زودی در سوریه آغاز خواهد شد.

 

وی در مصاحبه ای در این خصوص گفت: موضوع باقی ماندن اسد در قدرت تا پایان دوره ریاست جمهوری اش امری است که فقط به وی مربوط می شود و بعید می دانم که در بندهای روند انتقالی که به زودی در سوریه آغاز خواهد شد چیزی وجود داشته باشد که به عدم نامزدی بشار اسد در دوره دوم ریاست جمهوری اشاره شده باشد.

 

در همین راستا وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه نیز در کنفرانسی مطبوعاتی که در پی نشست کابینه برگزار شد، اعلام کرد: دولت سوریه در اجرای برنامه های سیاسی خود درخصوص حل بحران این کشور جدی است.

 

وی گفت: دولت برای برگزاری نشست های پیاپی جهت وضع مکانیسمی اجرایی و زمانمند برای اجرای این برنامه ها تلاش می کند.

 

وائل الحلقی همچنین با بیان اینکه دولت از همه گروه های سیاسی از جمله مخالفان داخلی و خارجی با آغوشی باز استقبال می کند، خاطرنشان کرد: دولت حتی با گروه های مسلحی که حمایت های تسلیحاتی آن ها را فریفته است و به آغوش وطن برای مذاکره باز می گردند درباره ساختن سوریه جدید و دموکراتیک مذاکره می کند.

 

پیشتر نیز ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه اعلام کرده بود که دولت این کشور برای کسانی که بخواهند در مذاکرات ملی شرکت کنند تضمین لازم برای ورود به سوریه و ترک آن بدون هیچ مشکلی را می دهد.

 

المعلم همچنین تاکید کرده بود: ما کسانی را که علیه سوریه سلاح حمل می کنند برای ایجاد اصلاحات در سوریه و ساختن آینده این کشور به مذاکره فرا می خوانیم.

 

از سوی دیگر میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز سه شنبه در اظهاراتی مطبوعاتی که توسط رسانه های روسی منتشر شد، اعلام کرد: مسکو انجام مذاکرات جدید با مخالفان سوریه را به ویژه گروه هایی که پیشتر با مسکو در ارتباط نبوده اند، در آینده ای نزدیک بعید نمی داند.

 

بوگدانف در این اظهارات خود گفت: ما همچنان منتظر نمایندگان گروه های مختلف مخالف در سوریه هستیم و می توانیم بگوییم که از آنها دعوت گسترده برای مذاکره به عمل آورده ایم.

 

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین به طولانی شدن بحران سوریه و درگیری های مسلحانه در ماه های گذشته اشاره کرده و اعلام کرد: احتمال دارد بحران سوریه در صورت ادامه تفرقه میان مخالفان سوریه تا دو سال دیگر نیز ادامه پیدا کند.

 

وی افزود: برخی از هم پیمانان ما در غرب ائتلاف ملی مخالفان سوریه را تنها نماینده ملت سوریه می دانند اما همانطور که می دانید گروه های مختلفی هستند که دارای نفوذ چشمگیر می باشند و هنوز ائتلاف ملی مخالفان سوریه را به عنوان نماینده مردم سوریه و حتی مخالفان به رسمیت نشناخته اند.

 

بوگدانف ادامه داد: در حال حاضر مخالفان سوریه وحدت خود را از دست داده اند به نحوی که شاهد وجود گرایش های سیاسی و فکری مختلف میان مخالفان هستیم.

 

پیشتر ائتلاف ملی مخالفان سوریه در کنفرانس موسوم به دوستان سوریه که در مراکش و با مشارکت 114 کشور برگزار شد، از سوی بیش از 100 کشور به عنوان نماینده قانونی ملت سوریه به رسمیت شناخته شد.

 

همچنین ائتلاف ملی مخالفان سوریه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: قصد تشکیل کمیته ای را برای اعمال فشار علیه سازمان ملل جهت متوقف شدن کمک ها به دولت سوریه دارد.

 

در بیانیه صادر شده از سوی ائتلاف ملی مخالفان سوریه که در پایان نشست آنها در استانبول ترکیه صادر شد، آمده است: حاضران در این نشست تصمیم گرفتند کمیته ای را برای انجام اقدامات دیپلماتیک و اعمال فشار علیه سازمان ملل با هدف متوقف شدن کار موسسات رسمی سوریه و هرگونه کمک به نظام سوریه تشکیل دهند.

 

از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز اعلام کرد: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه قصد دارد سه شنبه آینده به منظور بررسی پرونده سوریه به قطر سفر کند.

 

بنا به گزارش این خبرگزاری اردوغان در سفرش به دوحه با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر و برخی از سران بلندپایه این کشور درخصوص روابط دوجانبه و همکاری های دو کشور در زمینه های اقتصادی و بازرگانی و نیز بخشی از مسائل مهم منطقه ای و بین المللی و در راس آن سوریه، عراق و پرونده هسته ای ایران گفت وگو خواهد کرد.

 

در همین حال روزنامه اماراتی الخلیج نیز نوشت: امیر قطر در دیدارش با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در لندن پایتخت این کشور با وی درخصوص روابط دو جانبه، راه های تحکیم این روابط و بخشی از مسائل بین المللی و منطقه ای به ویژه آخرین تحولات سوریه و مالی گفت وگو کردند.

کلید واژه ها: سوریه بحران الابراهیمی حل و فصل فصل بحران حل و فصل بحران و فصل بحران حل و فصل و فصل فصل بحران سوریه مخالفان سوریه و فصل بحران سوریه اخضر الابراهیمی اخضر اعلام کرد: مذاکره ملی مخالفان سوریه عرب اتحادیه شد ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام ائتلاف ملی مخالفان ائتلاف ملی ائتلاف ملی مخالفان نخست وزیر ملل در مطبوعاتی اتحادیه عرب سازمان ملل در تاکید کرد:


نظر شما :