احتمال اخراج احمد شفیق از امارات

۲۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۹ کد : ۱۹۱۱۴۶۱ سرخط اخبار

به گزارش فارس و به نقل از المصریون، منابع دیپلماتیک امارات گفتند که به دنبال بروز اختلافات بین امارات و مصر بر سر حضور شفیق در امارات به دلیل فعالیت های سیاسی وی علیه حکومت مرسی، ابوظبی از دبی درخواست کرده است که شفیق را از امارات اخراج کند.

این منابع گفتند که ابوظبی تاکید کرده است که امارات آمادگی ورود به منازعه سیاسی فراگیر با کشوری همانند مصر را ندارد بویژه اینکه هیئت اطلاعاتی به مسئولان امارات گفته اند که برخی شخصیت های عالی رتبه در دبی با رهبران اعتراضات خشونت آمیز اخیر در مصر، ارتباط دارند.

منابع دیپلماتیک همچنین فاش کردند که اختلافات شدیدی بین رهبران ابوظبی و دبی به دلیل حمایت های مبالغ آمیز برخی از مسئولان دبی از شفیق که به ضرر روابط امارات و مصر است، بوجود آمده است و همین امر باعث شده است که رهبران امارات به فکر اخراج شفیق از کشور بیفتند و برخی خبرها نیز از احتمال سفر وی به لندن حاکی است.

بنابر این گزارش این تحول در موضع رهبران امارات به دنبال سفر «عصام الحداد» مشاور رئیس جمهور مصر در امور مصری های مقیم خارج و سرلشگر«رأفت شحاته» رئیس سازمان اطلاعات مصر به امارات صورت گرفته است و این در حالی است که طرف های رسمی در مصر و امارات نتایج سفر این هیئت را اعلام نکردند و تنها به مسئله بازداشت شدگان اکتفا کردند و همین امر باعث شد که رسانه های خبری سفر این هیئت را شکست خورده تلقی کنند.

بنا به گفته این منابع، سفر الحداد و شحاته به امارات تنها مربوط به بررسی بحران بازداشت شدگان مصری نبود بلکه به موضع امارات در قبال اوضاع سیاسی مصر ارتباط داشت بویژه اینکه برخی طرف های حاکم در امارات به دست داشتن در بحران های سیاسی مصر و علی الخصوص در سایه فرار شفیق و تعدادی از افسران رژیم سابق به امارات، متهم هستند.

بنابر این گزارش شحاته در این سفر به مسئولان ابوظبی ابلاغ کرد که نوار صوتی و اسناد مربوط به تماس های شخصیت های عالی رتبه در دبی با اغتشاش گران در قاهره در دوره اخیر را در اختیار دارد و گذشته از آن گزارش هایی درباره قاچاق میلیاردها دلار از مصر به بانک های اماراتی در دست است که آخرین مورد آن مربوط به ۷ میلیارد دلار متعلق به «عمر سلیمان» است که در حساب های بانکی وی در دبی موجود است.

به گفته این منابع سفر هیئت مصری عامل اصلی بروز اختلافات بین رهبران امارات بود و منازعه بین مسئولان و بازرگانان دبی به امارت شارجه بویژه پس از بازداشت مصری ها در آن که به داشتن گرایش اسلامی معروف است، منتقل شده است و این امارت نیز مخالف ورود به منازعه سیاسی با کشوری در حجم و اندازه مصر است.

کلید واژه ها: امارات مصر دبی سیاسی رهبران شفیق ابوظبی مسئولان امارات به


نظر شما :