موضع گیری جدید عربستان و مصر در خصوص اسد

۱۷ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۹۱۱۲۱۳ سرخط اخبار

وزیران امور خارجه عربستان و مصر در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با تاکید بر ضرورت حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه اعلام کردند، مردم سوریه باید درباره نحوه خروج بشار اسد از سوریه تصمیم گیری کنند نه هیچ کس دیگری.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان و محمد کامل عمرو، همتای مصریش روز شنبه کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را در عربستان برگزار کردند.


در این کنفرانس دو طرف در خصوص حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه توافق کرده و تاکید کردند، راهکاری که برای خروج از بحران سوریه پیشنهاد داده می شود باید بر اساس خواسته های ملت سوریه باشد.


وزیران خارجه عربستان و مصر همچنین تاکید کردند: ملت سوریه باید خود درباره نحوه خروج بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از این کشور تصمیم گیری کنند.


وزیر خارجه عربستان در پاسخ به سوالی در خصوص پیشنهاد مصر و روسیه برای خروج امن بشار اسد از سوریه و پایان بحران این کشور گفت: خروج امن و مسالمت آمیز بشاراسد از سوریه امری است که از نظر کشورهای عربی و جامعه جهانی مطلوب است اما شرط های خروج وی و نحوه آن چیزی است که به ملت سوریه اختصاص دارد و این مردم سوریه هستند که نحوه این خروج را مشخص می کنند، ما هرگز شروطی را که مردم سوریه به آن تمایل نداشته باشند قبول نمی کنیم.


وزیر امور خارجه مصر نیز به نوبه خود اعلام کرد: اوضاع سوریه غیرقابل قبول است و باید ضمن تلاش برای حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی این کشور، روند انتقال دموکراتیک قدرت را در آن آغاز کرد.


کامل عمرو همچنین خاطر نشان کرد: در صورتی که خروج امن اسد از سوریه باعث کمتر شدن خونریزی ها در این کشور شود امری مطلوب است اما در هر حال این ملت سوریه هستند که درباره خروج مسالمت آمیز و امن اسد تصمیم گیری می کنند.


وزیر خارجه مصر پییشتر نیز از اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه خواسته بود روند انتقال دموکراتیک در سوریه را هرچه سریع تر آغاز کند.


دولت مصر بارها نیز اعلام کرده است که با هرگونه دخالت نظامی در سوریه مخالف بوده و از راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه حمایت می کند.


همچنین وزیر خارجه عربستان در این کنفرانس مطبوعاتی اخبار منتشر شده درباره حضور نیروهای هوایی عربستان در کنار نیروهای آمریکایی برای حمله به پایگاه های القاعده در جنوب یمن را تکذیب کرده و اعلام کرد: این مساله درست نیست.


این در حالی است که پیشتر روزنامه انگلیسی تایمز، در خبری اعلام کرد: جنگنده های عربستانی به جنگ آمریکا در یمن پیوسته اند.


وزیر خارجه عربستان در ادامه به ربوده شدن عبدالله الخالدی، معاون سرکنسول عربستان در یمن به دست عوامل القاعده در آوریل سال گذشته میلادی اشاره کرده و گفت: تلاش های گسترده ای برای بازگرداندن الخالدی وجود دارد.


وی همچنین اعلام کرد که به زودی عبدالله الخالدی را آزاد خواهند کرد.

 

الفیصل همچنین درباره بحران عراق نیز خاطرنشان کرد: بحران عراق تا زمانی که به تندروی های دینی و مذهبی پایان داده نشود، حل نخواهد شد.


وزیر خارجه عربستان درباره دخالت کشورهای عربی در مساله عراق نیز اعلام کرد: هیچ کشور عربی در عراق دخالت نمی کند مگر اینکه مردم عراق بخواهند.


در این کنفرانس مطبوعاتی، وزیران خارجه مصر و عربستان درباره بازگشت مجدد ثبات و امنیت به عراق نیز ابراز امیدواری کردند.


الفیصل در این کنفرانس تاکید کرد: به عقیده عربستان امنیت در عراق تا زمانی که تندروی های مذهبی میان مردم عراق کنار گذاشته نشود برقرار نخواهد شد و تا زمانی که این مساله حل نشود ثبات در عراق برقرار نمی شود و این مساله دردناک است. اما عراق کشوری مستقل است و اگر مردم عراق دخالت کشورهای عربی را نخواهند هیچ دخالتی در امور داخلی عراق صورت نخواهد گرفت.


وزیر امور خارجه عربستان درباره بازداشت اعضای گروهکی تروریستی که گفته می شود اعضای آن به گروه اخوان المسلمین مصر وابستگی دارند در داخل امارات نیز اعلام کرد: این مساله هیچ تاثیری بر روابط مصر با عربستان نخواهد گذاشت.


سعود الفیصل در این کنفرانس مطبوعاتی با همتای مصری خود هم چنین درباره مساله فلسطین به ویژه افزایش اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و ساخت و سازهای غیر قانونی در اراضی غیر قانونی و ممانعت مقامات رژیم صهیونیستی از تحویل درآمدهای تشکیلات خودگردان فلسطین گفت وگو کرد.


بنا به گزارش روزنامه فرامنطقه ای الحیات موضوع پرونده هسته ای ایران نیز از جمله موضوعاتی بود که وزیران خارجه عربستان و مصر در این کنفرانس در خصوص آن گفت وگو کردند.


همچنین محمد کامل عمرو به نوبه خود با اشاره به وضعیت موجود در عراق اعلام کرد: عراق کشوری مهم است اما در حال حاضر به دلیل ناآرامی های موجود و درگیری های طائفه ای به منبع نگرانی برای همه کشورهای عربی تبدیل شده است.


وزیر خارجه مصر درباره دستگیری اعضای گروهک تروریستی در امارات نیز گفت: چیزی که در مصر اتفاق افتاده و یا می افتد یک مساله داخلی است و مصر سیاست خود را دنبال می کند و این مساله در روابط مصر با کشورهای دیگر تاثیر نخواهد گذاشت.

کلید واژه ها: سوریه عربستان مصر عراق کنفرانس بحران کنفرانس مطبوعاتی عربی مطبوعاتی از سوریه مسالمت کشورهای عربی و مصر خارجه عربستان و ملت سوریه مسالمت آمیز


نظر شما :