رئیس جمهور سوئیس دشمن اتحادیه اروپا

۱۳ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۱۰۷۸ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، دوره یکساله ریاست جمهوری ماورر در حالی از دیروز آغاز شده است، که روابط ˈبروکسل - برنˈ بسیار تیره شده است.

در گزارش جدید اتحادیه اروپا درباره سوییس که هر دوسال یکبار تهیه می شود از اینکه برن حاضر نشده تا تحریم نفتی و تحریم بانک مرکزی ایران از سوی اتحادیه را بپذیرد، شدیدا انتقاد شده است.

بروکسل در گزارش خود که در پایان سال 2012 منتشر شد، مقاومت سوییس در مقابل تحریم ایران را غیر قابل قبول خوانده است.

در این گزارش که به تایید وزیران اتحادیه اروپا رسیده همچنین راه قراردادهای دوجانبه با سوییس بطور جدی رد شده است درحالیکه در پیشنهادات ارایه شده برن به بروکسل در شش ماه قبل بر ادامه این راه تاکید شده بود.

علاوه بر این ، اتحادیه اروپا در گزارش خود از سوییس بخاطر اعمال سهمیه برای مهاجرت اتباع هشت کشور عضو اتحادیه به این کشور شدیدا انتقاد کرده است.

در این گزارش همچنین تسهیلات مالیاتی در برخی از کانتونهای سوییس که به زعم بروکسل باعث می شود تا شرکت های زیادی از کشورهای عضو اتحادیه دفاتر خود را به آنجا انتقال دهند مورد انتقاد قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا همچنین پیشنهاد سوییس مبنی بر ایجاد یک ارگان حقوقی مستقل زیر نظر دیوان عالی قضایی فدرال سوییس برای داوری در مورد اختلاف در قراردادهای دوجانبه را رد کرده است.

این مواضع اتحادیه اروپا اعتراض احزاب سوییسی را برانگیخته است.

در این میان حزب مردم سوییس که رییس جمهور جدید این کشور از این حزب برخاسته است، تندترین موضع را در قبال گزارش اتحادیه اروپا اتخاذ کرد.

حزب مردم این گزارش اتحادیه اروپا را « غیرقابل قبول» خواند و در بیانیه مطبوعاتی خود تاکید کرد درخواست های اتحادیه از سوییس به معنای پیوند خوردن بیشتر سوییس به آن اتحادیه است که این امر استقلال کشور ما را از بین می برد.

حزب مردم تصریح کرد که سوییس امروز نیازی به قرارداد دوجانبه جدیدی با اتحادیه ندارد.

این حزب از شورای فدرال سوییس خواست که به هیچوجه خواسته های اتحادیه را نپذیرد و تصریح کرده که در غیر این صورت، این امر بعنوان باجگیری اتحادیه از سوییس به حساب خواهد آمد.

اکنون پست ریاست جمهوری سوییس در دست حزب مردم است و به این وسیله سیاست خود در قبال اتحادیه اروپا را بهتر می تواند پیش ببرد.

مجمع عمومی مجلسین سوییس یک ماه مانده به پایان سال 2012 ˈاولی ماوررˈ را بعنوان رییس جمهور این کشور برای سال 2013 انتخاب کرد.

در نشست مجمع عمومی مجلسین سوییس، ماورر توانست با اخذ 148 رای از مجموع 220 رای ریخته شده به صندوق به سمت رییس جمهور جدید سوییس انتخاب شود.

ماورر کار سیاسی خود را در شورای هینویل در کانتون زوریخ آغاز کرده است. او در یک خانواده فقیر و کشاورز بزرگ شد و تحصیلات خود را در زمینه حرفه و فن گذراند و دیپلم حسابداری گرفت. وی بعدها به ریاست اتحادیه کشاورزان زوریخ رسید.

وی که متاهل و دارای شش فرزند است در کنار این سمت فعالیت های سیاسی خود در حزب مردم را هم دنبال کرد.

در زمینه سیاسی ماورر ابتدا عضو شورای شهر هینویل شد و بعدا به شورای شهر زوریخ رسید و در نهایت به عنوان نماینده مجلس شورای ملی انتخاب گردید.

او چندین سال رییس حزب مردم بود و توانست این حزب را که جزء احزاب ضعیف شریک در دولت بود به قویترین حزب تبدیل کند.

ماورر سپس وزیر دفاع سوییس شد و اینک در سن 62 سالگی توانسته در کنار مسوولیت وزارت دفاع، پست ریاست جمهوری سوییس را نیز از آن خود کند.

گفتنی است پست ریاست جمهوری سوییس سالیانه و به نوبت بین هفت عضو شورای فدرال یا همان دولت در گردش است.

البته سال 2013 ، سال آسانی برای ریاست جمهوری ماورر نخواهد بود. در این سال قرار است مجلسین در زمینه خرید 22 فروند هواپیمای جنگی جدید برای نیروی هوایی تصمیم گیری کنند و در صورت شکست این امر به وی بعنوان وزیر دفاع و رییس جمهور ضربه شدیدی وارد خواهد شد.

ضمنا در این سال ماورر پس از ارائه گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلسین درباره سرقت اسناد محرمانه سازمان امنیت، با چالش بزرگی مواجه می شود چرا که این سازمان زیر نظر وزارت دفاع است و احتمالا بحث های زیادی در باره نحوه نظارت وزارت دفاع بر این سازمان مطرح خواهد شد.

کلید واژه ها: سوییس اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا ریاست ماورر ریاست جمهوری مجلسین حزب مردم است. در


نظر شما :