سی و هفتمین بخش از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

چرا هیچ کس داستان ترور سفیر را باور نکرد؟

۳۰ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۱۰۵۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
درباره تحریم های وضع شده علیه ایران، دو موضوع مطرح است. یک موضوع به ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با حماس و حزب الله که امریکا و اروپا آنها را در فهرست گروه های تروریستی گنجانده اند، باز می گردد و دیگری به پرونده هسته ای ایران مربوط است
چرا هیچ کس داستان ترور سفیر را باور نکرد؟

دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم، روزنامه نگار و نویسنده مشهور و از چهره های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه های مختلف روزنامه نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می دهد در دیدارش با مقام های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می کند، از این رو خواننده می تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده ای را می داند که کمتر ردی از آنها در رسانه ها دیده می شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت ها به روز بودن آنها و هم زمانی شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت ها حالت گفت وگو بودن آنها با مقام های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می کند، همگی این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. در این جا سی و هفتمین بخش از این سلسله یادداشت ها پیش رویتان قرار می گیرد:

با سومین مقام عالی رتبه کاخ سفید که هم زمان مسئول امور مالی و مسئول پرونده مبارزه با تروریسم است، صحبت کردم. از او درباره امارات متحده عربی پرسیدم. گفتم که اماراتی ها از امریکایی ها شکایت دارند که به دلیل "پول های غیر قانونی" بیشتر از این که به لبنان فشار بیاورند به امارات فشار می آورند، در حالی که لبنان مرکز پول شویی است. گفت: «در ابتدای حرف هایمان هم به تو گفتم، لبنان مرکز مالی و بانکی محلی و منطقه ای بود و هست و به همین دلیل لبنان قطب جذب پول و سرمایه شده است. در همین حال تلاش می کند که پول های "بد" را نیز وارد نظام پولی مصرفی اش مثل همه اموال "جدید" بکند. از این رو باید به بانک ها به خصوص موسسات مالی کوچک توجه ویژه ای بشود.»

وی در ادامه افزود: «اما درباره امارات عموما و به طور خاص دبی، تحرکاتی در زمینه "اموال بد" وجود دارد که حتی می تواند قوی تر از تحرکات موجود در بیروت باشد. پول هایی از سازمان های جنایتکار، فعالان مواد مخدر، ایران و سوریه می آید. تو از من درباره صحت آن چه درباره اموال اسد و بازرگانان نزدیک به او و نزدیکانش که احتمالا بسیاری از آنها به امارات فرستاده شده اند، پرسیدی. تحرکات در این زمینه شدید است. برای همین هم مقام های اماراتی شدت بیشتری نشان داده اند تا شاید بتوانند جلوی این کارها را بگیرند. ما نسبت به هیچ کس کوتاه نمی آییم و کوتاه هم نخواهیم آمد. به هر حال اگر امارات شکایتی دارد نمی تواند از لبنان شکایت کند بلکه باید از ترکیه شکایت کند. برای این که ترکیه مرکز مالی شده و برای بیروت و دبی نقش ایفا می کند.»

وی همچنین گفت: «شکایت اماراتی ها این بود که چرا نسبت به ترک ها مثل نسبت به ما شدت عمل نشان نمی دهید. ما با همه شدت العمل نشان می دهیم و با همه هم دیدار می کنیم و با همه هم صحبت می کنیم. حتی با روس ها و مافیای آنها و سازمان های جنایتکارشان. ما با همه مسئولان در این زمینه صحبت می کنیم. آنها هم لطف دارند و با آنها همکاری های جدی داریم.»

نظر دادم: درباره اسرائیل، هیچ کس به آن نزدیک نمی شود، چه در امور مربوط به اموال "خوب" باشد و چه امور مربوط به اموال "بد"، چرا؟ جواب داد: «اسرائیل هم مثل همه جای دیگر است. در آن فعالیت های مالی و بانکی پویایی وجود دارد و سازمان های جنایتکار نیز فعال هستند. برای همین با آنها هم همکاری داریم و آنها را به همکاری وا می داریم و مورد تحریم قرار می دهیم. اجازه بده درباره موضوع تحریم ها من سوالی از تو بپرسم. آیا کشورهای عربی تحریم هایی که اتحادیه عرب برای سوریه وضع شده است را اجرا می کند؟» با عصبانیت پاسخ دادم: «اتحادیه ای که تو از آن صحبت می کنی، یک جسم مرده است و اعضای آن از انجام هر گونه کاری به طور مستقیم ناتوان و عاجزند. چه بخواهد این کار کمک به ملت سوریه باشد چه بخواهد مواجهه با آن چه آن چه خطر ایران تعبیر می کنند، باشد.»

در جلسه بعدی مان درباره ایران و این که چقدر تحریم ها بر آن تاثیر گذاشته است، پرسیدم. جواب داد: «درباره تحریم های وضع شده علیه ایران، دو موضوع مطرح است. یک موضوع به ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با حماس و حزب الله که امریکا و اروپا آنها را در فهرست گروه های تروریستی گنجانده اند، باز می گردد و دیگری به پرونده هسته ای ایران مربوط است. درباره موضوع اول، ایران متهم است که در برخی حوادث دست داشته است، مثلا در تایلند و هند. ایران تکذیب کرده و گفته است که در چنین حوادثی دست نداشته است، احتمال حضور آن هم در چنین حوادثی برای بسیاری کم است، اما به هر حال این موضوع مطرح است. سر مساله ترور سفیر عربستان در واشنگتن شوخی یا بلوف یا دروغ نگفتیم. هم عربستان و هم ایران از این موضوع خبر دارند. واقعا از این که برخی کشورها نسبت به صحت این خبر شک و شبهه وارد کردند و ما را متهم به دروغ گویی کردند، ناراحت شدیم. شاید این شبهه برای این به وجود آمد که ما به کسی توضیح بیشتری ندادیم.»

وی در ادامه موضوع را عوض کرد و گفت: «به هر حال به تروریسم القاعده توانستیم ضربات مهلکی وارد کنیم. مثلا موفق شدیم موسس آن اسامه بن لادن را تحت پیگرد قرار دهیم و بکشیم. قطعا این به این معنا نیست که این شبکه به پایان راه خود رسیده است. هنوز ایمن الظواهری و دیگران هستند. اما به دوران سابقش باز نخواهد گشت. قطعا موضوعات نگران کننده ای وجود دارد. آن هم عملیات القاعده یا افرادی است که با این ایدئولوژی ای در کشورهای دیگر مثل الجزایر و مغرب فعالیت می کنند. این محل نگرانی است. اما ما کار خود را مثل همیشه دنبال می کنیم.»

کلید واژه ها: سركيس نعوم


نظر شما :