روسیه به دنبال بهبود روابط با مصر

۲۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۴ کد : ۱۹۱۰۵۵۶ سرخط اخبار

خبرگزاری رویترز در گزارشی از مسکو به قلم گابریلا باژینسکا نوشت :
منابع دیپلماتیک می گویند روسیه ممکن است برای بهبود روابط با مصر و احیای نفوذ خود در این کشور که در خلال قیام های بهار عربی از بین رفت ، محدودیت ها درمورد اخوان المسلمین مصر را به زودی کاهش دهد.
انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر که نامزد یک گروه اسلام خواه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بود فرصتی را در اختیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قرار می دهد تا روابط بین مسکو و قاهره را که در دوران حاکمیت حسنی مبارک دیکتاتور سرنگون شده مصر تیره شده بود ، بهبود بخشد .
دادگاه عالی روسیه سال دو هزار و سه اخوان المسلمین را یک سازمان تروریستی معرفی و از فعالیت آن در روسیه جلوگیری کرد .
اما روسیه اکنون در تلاش برای تقویت روابط با مصر است و علت آن تا حدی تلاش برای احیای نفوذ از دست رفته مسکو در مصر درپی بهار عربی طی دو سال گذشته است .
کاهش محدودیت های اخوان المسلمین توسط روسیه پس از اقدام مشابه آمریکا انجام خواهد شد که ممنوعیت تماس های رسمی با این گروه اسلام خواه را ک در زمان مبارک ممنوع بود لغو کرده است . پیش بینی می شود مرسی سال دو هزار و سیزده برای نخستین بار از زمان تصدی این سمت ، به واشنگتن سفر کند .
منابع دیپلماتیک غربی اعلام کردند مرسی در سفر ماه گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به مصر ، دعوت مسکو را از وی برای سفر به روسیه پذیرفته است .
روسیه در گذشته اخوان المسلمین را به حمایت از شورشیانی متهم کرده بود که به دنبال تشکیل یک کشور اسلامی در منطقه قفقاز شمالی هستند . بااین حال کرملین همچنان در تلاش برای جلوگیری از شورش های اسلامگرایانه است .
تحلیلگران می گویند دعوت لاوروف از مرسی برای سفر به روسیه نشان می دهد مسکو در تلاش برای تعامل بیشتر با مصر است .
الکسی گریشین رئیس یک مرکز تحقیقاتی مذهبی - اجتماعی که در مسائل مربوط به اسلام به رئیس جمهور روسیه مشورت می دهد گفت : « تا آنجا که من می دانم لاوروف خواستار خارج شدن نام اخوان المسلمین از فهرست ( سازمان های تروریستی ) است . »
وی در مصاحبه با رویترز افزود هرگونه تصمیم دادگاه عالی روسیه در مورد اخوان المسلمین تصمیمی بسیار مهم است .
مقامات دادگاه عالی روسیه و کمیته ضد تروریسم این کشور هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده اند .
وزارت امور خارجه روسیه نیز تاکنون از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است .

کلید واژه ها: روسیه مصر اخوان اخوان المسلمین مسکو مرسی تلاش برای


نظر شما :