پشت صحنه ماجرای انتخاب دبیرکل اپک

۲۵ آذر ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۱۰۴۰۸ سرخط اخبار

با وجود این که برخی رسانه های خارجی شایعه رد صلاحیت شدن کاندیدای ایرانی و یا کناره گیری او به نفع کاندیدای عراقی را مطرح می کنند نماینده ایران در اوپک با تاکید بر این که ایران به نفع هیچ کدام از کاندیداها کنار نرفته است، جزییات نشست اخیر اوپک در مورد انتخاب دبیرکل و ضعف های کمیته ارزیابی انتخاب دبیرکلی را تشریح کرد.

سید محمدعلی خطیبی طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که برخی رسانه های خارجی اعلام کرده اند که در نشست اخیر اجلاس اوپک بحث کاندیداتوری ایران برای سمت دبیرکلی مطرح نبوده است؛ تاکید کرد: این موضوع اصلا صحت ندارد چرا که وظیفه کمیته ارزیابی کاندیداها تعیین صلاحیت نبود بلکه آن ها باید نامزدها را ارزیابی می کردند. درواقع انتخاب دبیرکل توسط وزرای عضو انجام می شود نه سمت های پایین تر از آن. ضمن این که به کمیته نیز چنین اختیاری داده نشده بود که به جای وزرا دبیرکل را انتخاب کنند.

وی اشاره کرد که قرار بود در اجلاس روز چهارشنبه 22 آذر ماه دبیرکل جدید اوپک توسط وزرا انتخاب شود. در این نشست هر سه کاندیدا مطرح بودند اما هیچ کدام از آن ها مورد اجماع قرار نگرفت.

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا کمیته ارزیابی کاندیداهای سمت دبیرکلی به صلاحیت کاندیدای ایران، غلامحسن نوذری، معترف بود اظهار کرد: از نظر اعضای اوپک همه کاندیداهای مطرح شده دارای صلاحیت هستند فقط مسئله این است که کدام یک برای این سمت مناسب تر است.

نماینده ایران در اوپک در مورد گزارش کمیته ارزیابی کاندیداهای سمت دبیرکلی گفت: در گزارشی که این کمیته در روز نشست ارائه داد ایراداتی از سوی وزرا به آن گرفته شد در نهایت قرار شد هر سه کاندیدا به رقابت خود ادامه دهند تا در اجلاس بعدی در این زمینه تصمیم گیری شود.همچنین قرار شد دبیر کل فعلی تا یک سال دیگر در این سمت ابقا شود.

وی در مورد ایرادات وارده به گزارش کمیته ارزیابی کاندیداهای سمت دبیرکلی توضیح داد: به نظر می آید که این کمیته وظایفش مطابق نظر وزرا انجام نداده است. در واقع این کمیته بیش از محدوده خود جلو رفته بود.

خطیبی با اعلام این که عملکرد این کمیته به گونه ای بود که یکی از کاندیداها را به سایر اعضا توصیه کرده بود، گفت: این درحالی است که این کمیته تنها وظیفه ارزیابی کاندیداها را داشت نه این که فردی را انتخاب کند.

نماینده ایران در اوپک در مورد اعضای تشکیل دهنده کمیته ارزیابی گفت: هر کدام از اعضای اوپک یک نماینده در این کمیته داشتند.

وی یکی دیگر از ایرادات وارده به کمیته ارزیابی را انتخاب شاخص هایی عنوان کرد که اعضای اوپک بر آن توافق نداشتند.

خطیبی در مورد این موضوع توضیح داد: با توجه به این که انتخاب دبیرکل براساس اجماع اعضا صورت می گیرد شاخص هایی که برای انتخاب دبیر کل از سوی کمیته ارزیابی تعیین می شود نیز باید مورد اجماع اعضا قرار بگیرد.

نماینده ایران در اوپک ادامه داد: این درحالی بود که شاخص هایی که کمیته ارزیابی اعلام کرد تنها مورد موافقت اکثریت ساده (نصف به علاوه یک) اعضا قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران جزو مخالفین این شاخص ها بود گفت: ایران با شاخص های مطرح شده توسط کمیته ارزیابی مخالف بود و خواهان ارائه شاخص هایی بود که کل اعضای اوپک نسبت به آن اجماع داشته باشند.

خطیبی افزود: یکی از ایرادات دیگر به کمیته ارزیابی کاندیداهای سمت دبیرکلی اوپک این بود که آن ها شاخص هایی را اعلام کردند که علاوه بر این که پیش از این به اجماع وزرا نرسیده بود معتبر نیز نبود.

نماینده ایران در اوپک تدریس در دانشگاه را یکی از شاخص های تعیین شده توسط کمیته ارزیابی اعلام کرد و گفت: با انتخاب این شاخص در واقع یکی از کاندیداها به راحتی برای این سمت انتخاب می شد؛ چرا که یکی از این سه کاندیدا مدرس دانشگاه بود.

خطیبی گفت: در صد و شصت و دومین نشست اجلاس اوپک قرار شد که بعد از تعیین شاخص ها توسط این کمیته و اجماع اعضا بر آن کمیته ای بی طرف تشکیل شود تا براساس شاخص های تعیین شده کاندیداها را سنجیده و فرد مناسب را برای سمت دبیرکلی انتخاب کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمیته بی طرف برای انتخاب دبیرکل از کلیه اعضای اوپک تشکیل می شود و یا این که اعضای دارای کاندیدا از این کمیته حذف خواهند شد، گفت: درواقع برای بی طرف نیز باید تعریفی مشخص شود و این تعریف نیز مورد اجماع اعضا قرار گیرد.

خطیبی یکی دیگر از ضعف های کمیته ارزیابی را ذهنی بودن شاخص های سمت دبیر کلی عنوان کرد به طوری که شاخص های مطرح شده با وظایف دبیرکلی منطق نبود.

نماینده ایران در اوپک افزود: این درحالی است که باید شاخص های تعیین شده براساس سوابق اجرایی و مدیریتی کاندیداها متمرکز شود.

وی در پایان با تاکید بر این که عدم رد صلاحیت کاندیدای ایران و یا کنار رفتن ایران به نفع کاندیدای کشور عراق دروغ محض است، خاطرنشان کرد: کاندیدای ایران همچنان در رقابت سمت دبیرکلی حضور دارد و ایران نیز شدیدا از کاندیدای خود حمایت می کند.

کلید واژه ها: کمیته اوپک ارزیابی کمیته ارزیابی دبیرکلی سمت دبیرکلی کاندیداها کاندیدای اجماع اعضا ایران در اوپک صلاحیت شاخص هایی وزرا اعضای اوپک کاندیداهای ارزیابی کاندیداهای به این سوال که کاندیدا پاسخ به این سوال انتخاب دبیرکل کاندیداهای سمت ارزیابی کاندیداهای سمت دبیرکلی به این سوال کمیته ارزیابی کاندیداهای این سوال که کاندیداهای سمت دبیرکلی کمیته ارزیابی کاندیداهای سمت ارزیابی کاندیداهای سمت اجلاس اجماع اعضا سوال که


نظر شما :