روسیه و گرجستان پس از چهار سال مذاکره می کنند

۲۰ آذر ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۸ کد : ۱۹۱۰۲۰۴ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا به نقل از فرانس پرس از تفلیس، ˈمایا پانجیکیدزهˈ گفت:ˈزوراب آبا شیدزهˈ نماینده ویژه ˈبیدزینا ایوانیشویلیˈ نخست وزیر گرجستان این هفته در اروپا با دیپلمات های روسیه ملاقات خواهد کرد.

وی افزود: ما نباید نتیجه مثبتی را از این ملاقات انتظار داشته باشیم، هرچند این واقعیت که نخستین ملاقات صورت می گیرد، مثبت است.

گرجستان و روسیه از هنگام وقوع جنگ کوتاه مدت سال 2008 روابط دیپلماتیک نداشتند؛ کرملین برقراری هرگونه ارتباط با ˈمیخاییل ساکاشویلیˈ رییس جمهوری گرجستان را رد می کرد.

پس از شکست حزب ساکاشویلی در انتخابات پارلمانی دو ماه پیش و روی کار آمدن ائتلاف ˈرویای گرجستانˈ، نخست وزیر جدید، عادی سازی روابط با روسیه را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داد.

ایوانیشویلی قول داد به رویکرد غربی ساکاشویلی و تلاش این کشور برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا ادامه دهد که به شدت با مخالفت روسیه روبه رو است.

ایوانیشویلی در اول نوامبر (11 آبان)، آباشیدزده سفیر پیشین گرجستان در روسیه را به عنوان نماینده ویژه برای مذاکره با مسکو منصوب کرد.

ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت که در نزدیکترین زمان ، تماس هایی با آباشیدزه برقرار خواهد شد و در آن ملاقات مسایلی آشکار و روشن خواهد شد.

لاوروف در سخنانی که از خبرگزاری روسی اینترفاکس نقل شد، گفت: ما آماده دست زدن به اقدامات منطقی هستیم که ناشی از منافعی در زندگی شهروندان باشد.

پانجیکیدزه نیز گفته است: در مذاکرات با مسکو، تفلیس می خواهد نخست بر موضوعاتی تمرکز کند که پیشرفت سریع در آنها امکان پذیر است و بر روی مسایل حساس مانند سیاست روسیه نسبت به مناطق جداشده از گرجستان دست نخواهد گذاشت.

پانجیکیدزه به خبرگزاری فرانسه گفت: ما تصور می کنیم عادی سازی روابط فرهنگی و تجاری در مرحله نخست امکان پذیر است.

مسکو هزاران نظامی در مناطق ˈآبخازیاˈ و ˈاوستیای جنوبیˈ از هنگام به رسمیت شناختن این مناطق پس از جنگ، مستقر کرده است. این در حالیست که تفلیس و همپیمانان غربی آن کشور، این اقدام را اشغال تلقی می کنند.

روسیه در سال 2006 واردات برخی از محصولات گرجستان مانند نوشیدنی ها، آب معدنی و میوه را ممنوع و روابط حمل و نقل و ارتباط پستی با گرجستان را قطع کرد.

از هنگام پایان جنگ، دیپلمات های روسیه و گرجستان مرتبا در ژنو برای مذاکره به میزبانی سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا ملاقات کرده اند، اما این مذاکرات تاکنون به تصمیم عمده یا آشتی، نیانجامیده است.

کلید واژه ها: روسیه گرجستان ملاقات اروپا


نظر شما :