آغاز اولین نشست ائتلاف مخالفان سوریه در قاهره

۰۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۹۰۹۷۱۱ سرخط اخبار

ائتلاف ملی مخالفان سوریه نخستین نشست خود را برای تعیین اساسنامه این ائتلاف و تشکیل کمیته‌های عملی در قاهره آغاز کرد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، جورج صبرة، رئیس شورای ملی سوریه که یکی از بخش‌های ائتلاف ملی مخالفان است، گفت: نشست قاهره روز چهارشنبه با مشارکت 63 عضو هیات کل ائتلاف برگزار شد و در این نشست راهکار عملی داخل ائتلاف بررسی خواهد شد.


وی افزود: همچنین در این نشست پیشنهاد ویژه تشکیل دولت انتقالی به نمایندگی تمامی گروه‌های داخلی و خارجی بررسی خواهد شد.


صبرة در عین حال تصریح کرد: این پیشنهاد اولیه است و هنوز به طور واضح ابعاد آن مشخص نشده است.


از سوی دیگر، سهیر الاتاسی، معاون دوم رئیس ائتلاف ملی مخالفان تاکید کرد: هدف از نشست قاهره تعیین نخست‌وزیر در دولت انتقالی یا دست‌کم تهیه لیست اسامی نامزدهای احراز این پست قبل از نشست دوستان سوریه است.


خبرگزاری رویترز به نقل از اعضای شورای ملی سوریه گزارش داد: نشست قاهره شاهد اختلافات بین اعضای ائتلاف به ویژه بعد از طرح مساله افزودن اعضا به این ائتلاف خواهد بود.


پیش‌بینی می‌شود نشست دو روزه مخالفان تعیین کمیته‌هایی برای اداره کمک‌ها و ارتباطات را به همراه داشته باشد.


از سوی دیگر، عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان اوضاع سوریه را نگران‌کننده و خطرناک توصیف کرد و گفت: این اوضاع پیامدهای خطرناکی بر کل منطقه خواهد داشت.


منصور در دیدار با خبرنگاران گفت: آنچه که در گرایش‌های خارجی در زمینه سوریه مشاهده می‌شود ما را بر آن می‌دارد که بگوییم وحدت سوریه در خطر است.


وی درباره مواضع کشورهای عربی تاکید کرد: هیچ طرح فوری جایگزینی به جای طرح اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب وجود ندارد در حالی که الابراهیمی امروز (پنجشنبه) گزارش خود را به شورای امنیت ارائه خواهد داد.


وی خاطرنشان کرد: نهایت کاری که الابراهیمی می‌تواند انجام دهد نزدیک ساختن دیدگاه‌ها برای خروج از بحران است به طوری که همه را راضی کند.


از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با هیاتی از مخالفان داخلی سوریه که در برگیرنده اعضای هیات هماهنگی ملی به ریاست حسن عبدالعظیم بود، دیدار کرد.


اعضای هیات همچنین با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و نمایندگان روسی دیدار خواهند کرد.


وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: این دیدارها در چارچوب سیاست هدفمند روسیه برای انجام مذاکره میان دولت سوریه و گروه‌های مخالف است.


از سوی دیگر، بان کی مون، دبیرکل اتحادیه عرب انفجارهای شهر جرمانا در استان ریف دمشق را محکوم و بر لزوم دستیابی به راهکار سیاسی مسالمت‌آمیز در راستای پاسخ‌گویی به خواسته‌های سوری‌ها تاکید کرد.


دبیرکل اتحادیه عرب تصریح کرد: به هیچ وجه هدف قرار دادن غیرنظامیان قابل توجیه نیست و این اقدامات تروریستی غیرقابل قبول است.


بان کی مون افزود: اقدامات خشونت‌آمیز لزوم توقف جنگ نابود کننده در سوریه و گام برداشتن فوری به سمت راه حل سیاسی را ضروری می‌کند

کلید واژه ها: سوریه ائتلاف قاهره روسیه دیگر سوی دیگر


نظر شما :