با توجه به افزایش نگرانی ها در مورد ایران ایجاد شد

موج جدید خرید سلاح در کشور های عربی

۳۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۳ کد : ۱۹۰۹۳۶۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
کشور های عرب حوزه خلیج فارس در صدد طراحی دور جدیدی از خرید های تسلیحاتی از آمریکا و اروپا هستند تا تجهیزات خود را به روز کرده و ظرفیت های خود را در برابر تهدید ایران و دیگر نگرانی های منطقه ای افزایش دهند.
موج جدید خرید سلاح در کشور های عربی

دیپلماسی ایرانی: کشور های عرب حوزه خلیج فارس در صدد طراحی دور جدیدی از خرید های تسلیحاتی از آمریکا و اروپا هستند تا تجهیزات خود را به روز کرده و ظرفیت های خود را در برابر تهدید ایران و دیگر نگرانی های منطقه ای افزایش دهند.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از تحلیلگران گزارش داد: موج جدید درخواست ها برای خرید تسلیحات جدید یا سیستم های موشکی مدرن از واشینگتن حاکی از آن است که کشور های عرب حوزه خلیج فارس به دنبال ایجاد یک سپر نظامی در مقابل احتمال وقوع حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران هستند.

این در حالی است که درخواست کشور های عربی، لابی های تجاری سطح بالایی را بین کشور های غربی که برای فروش سلاح رقابت می کنند، ایجاد کرده است. ویلیام کهن، سناتور جمهوریخواه سابق که در زمان بیل کلینتون در وزارت دفاع آمریکا مشغول به کار بود و اکنون به بازرگانان آمریکایی مشاوره می دهد بر این باور است که صنایع دفاعی و شرکت های آی تی آمریکایی اکنون فرصت های مغتنمی را پیش رو دارند.

به گفته وی اکنون یک نگرانی در مورد ایران وجود دارد. از سوی دیگر بازار حملات سایبری، تروریسم و تحولات ناشی از بهار عربی نیز داغ است. به همین دلیل هر کشوری می خواهد در برابر این تهدیدها ایمن باشد.

کنگره آمریکا از 2 نوامبر تا کنون از 4 درخواست جداگانه برای خرید سلاح توسط کشور های عربی خبر داده که ارزش آن بالغ بر 24 میلیارد دلار است. این قرار داد ها شامل هواپیما برای عربستان سعودی، سیستم موشکی پاتریوت برای قطر و سیستم دفاع موشکی برای امارات متحده عربی است.

شماری از شرکت های تسلیحاتی آمریکایی از درخواست های جدید برای خرید تسلیحاتی خشنود به نظر می رسند. مقامات اجرایی این شرکت ها در خاورمیانه می گویند با توجه به افزایش تنش ها بین ایران و کشور های عربی در خلیج فارس، موجی از درخواست های خرید تسلیحات ایجاد شده است. آنها می گویند تردیدی وجود ندارد که مساله ایران نگرانی زیادی برای کشور های منطقه ایجاد کرده است و به نظر نمی رسد بهار عربی چندان در این عطش خرید تسلیحات موثر باشد.

به موازات شرکت های آمریکایی، شرکت های اروپایی نیز برای عقد قرارداد های تسلیحاتی در منطقه تلاش می کنند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس از سفر اخیر خود به منطقه برای فروش بیش از 100 جنگنده به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان استفاده کرد. همچنین پاریس نیز برای این قرارداد ها به سختی در رقابت است و پیشنهاد فروش 60 فروند جنگنده به امارات را مطرح کرده است.

این در شرایطی است که کشور های عربی در منطقه سال گذشته نیز قرارداد های تسلیحاتی قابل توجهی منعقد کرده بودند. در سال جاری میزان فروش تسلیحاتی آمریکا به این کشور ها به بیش از 71 میلیارد دلار رسید که رقمی دو برابر ارزش تسلیحات فروخته شده به این کشور ها در سال 2010 است.

جیمی بینی، سردبیر مجله جین در خاورمیانه و آفریقا که به امور دفاعی می پردازد بر این باور است که حجم قرارداد های تسلیحاتی و درخواست های اخیر به طور روشن به تمایل کشور های منطقه برای افزایش توانایی خود در برابر تهدید موشک های بالستیک ایران مربوط می شود.

به گفته وی به نظر می رسد که در نهایت کشور های عربی برای ایجاد یک سپر دفاع موشکی با یکدیگر همکاری کنند.

فایننشال تایمز در بخش دیگری از گزارش خود می نویسد، قرارداد های تسلیحاتی جدید، تصویری از ژئولوتیک ها در منطقه را نیز اراده می دهد. جایی که کشورهای نفت خیر روابط نزدیکی را با کشور های مصرف کننده نفت برقرار کرده اند اما همچنان برای تضمین های امنیتی به آمریکا می اندیشند. البته آمریکا نیز که همچنان قدرت نظامی برتر جهان به شمار می رود به کاهش یا تقسیم مسئولیت های امنیتی علاقمند است.

تمایل کشور های عربی به خرید تسلیحات بیشتر ریسک نظامی شدن خاورمیانه را نیز به همراه دارد. جایی که روسیه تنها در سال گذشته یک میلیارد دلار سلاح فروخته و اکنون بخشی از این تسلیحات از سوی عربستان و قطر در اختیار شورشیان در منطقه قرار گرفته است.

این در حالی است که 5 کشور عربی هم اکنون در فهرست 10 کشور جهان قرار دارند که با توجه به تولید ناخالص داخلی بیشتر هزینه ها را برای خرید سلاح و نظامی شدن صرف کرده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا تسلیحات کشور های عربی قرارداد خرید تسلیحات


( ۱ )

نظر شما :