افزایش قیمت و کمبود فولاد دردسرساز شد

توقف پروژه های ساختمانی با تحریم های اروپا

۲۵ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۹۰۹۰۶۲ اروپا اقتصاد و انرژی ترجمه برگزیده
با اجرایی شدن تحریم های جدید اتحادیه اروپا در زمینه ممنوعیت صادرات فلزات به ایران، تولید کنندگان و سازندگان ایرانی با کمبود جدی فولاد و دیگر فلزات مواجه هستند.
توقف پروژه های ساختمانی با تحریم های اروپا

دیپلماسی ایرانی: با اجرایی شدن تحریم های جدید اتحادیه اروپا در زمینه ممنوعیت صادرات فلزات به ایران، تولید کنندگان و سازندگان ایرانی با کمبود جدی فولاد و دیگر فلزات مواجه هستند. بحرانی دیگر که به اقتصاد جمهوری اسلامی تحمیل شده آن هم در شرایطی که هم اکنون با پیامد های تحریم نفت و بانکداری دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ایران برای جبران کمبود منابع داخلی به واردات فولاد وابسته بوده و این در حالی است که آمار نشان می دهد با توجه به تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا خرید فولاد توسط خریداران به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. تحریم های آمریکا و متحدان اروپایی اش علاوه بر بانک ها، بیمه گران و دیگر حامیان تجاری در ارتباط با ایران را نیز مجازات می کند.

با توجه به کمبود منابع ارزی، برخی خریداران ایرانی فولاد از کشور های خارجی، به قرارداد های بیع متقابل یا همان قرارداد پایاپای روی آورده اند که از چند سال پیش تا کنون در روابط تجاری چین با ایران باب شده است. اما تحریم های جدی اتحادیه اروپا علیه ایران که از 15 اکتبر تصویب شده فروش فولاد، آلومینیوم و دیگر فلزات کلیدی به ایران را ممنوع کرده و به این ترتیب فروشندگان صادرات این فلزات را به ایران متوقف کرده اند و در مقابل تجار ایرانی با افزایش چشمگیر قیمت ها و کمبود منابع مواجه شده اند.

از آنجایی که فولاد در اقتصاد نقش مهمی ایفا می کند، و اسکلت بندی ساختمان ها و تولید ماشین آلات با آن انجام می شود، اخلال در تجارت این فلز پیامد های جدی برای ایران به همراه خواهد داشت.

پیتر فم، یک کارشناس تجاری بر این باور است که ممنوعیت صادرات فلزاتی مانند آلومینیوم و فولاد که اخیرا از سوی اتحادیه اروپا انجام شده می تواند موج جدیدی از پیامد تحریم ها را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد. به این ترتیب بار دیگر قیمت ها افزایش می یابند. این در شرایطی است که هم اکنون نیز صنایع ایران با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است.

کندی فعالیت ها

ایران در سال های اخیر سالیانه 10 میلیون تن فولاد وارد می کرد اما آمار منتشر شده از سوی دفتر بین المللی برآورد های فولاد حاکی از آن است که روند کاهش واردات حتی از زمانی پیش از اعمال تحریم های اروپا آغاز شده بود. ایران در 9 ماهه نخست سال 2012 میلادی 4 میلیون تن فولاد وارد کرده است که حدود یک چهارم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

به این ترتیب سازندگان در ایران پروژه های ساختمانی خود را متوقف کرده و دارایی های خود را صرف خرید زمین یا طلا می کنند تا به این ترتیب از کاهش ارزش سرمایه خود به دنبال سرمایه گذاری در پروژه های بلند مدت ساخت و ساز جلوگیری کنند.

رویترز به نقل از یکی از سازندگان مسکن در ایران می نویسد،تحریم ها تقریبا پروژه های ساخت و ساز شهری را متوقف کرده اند و حتی قوی ترین سازندگان نیز کار خود را به حال تعلیق درآورده اند.

این در شرایطی است که به موازات کاهش منابع و ارزش ریال، مقامات صادرات فولاد را متوقف کرده اند. یک مقام انگلیسی فعال در تجارت فولاد با ایران به رویترز گفت، تا کنون سعی می کردیم به هر ترتیب فولاد به ایران صادر کنیم اما با تحریم های جدید این روند به طور کامل متوقف شده است. البته هنوز هم نقطه های کوری در قانون وجود دارد که تاجران خارجی می توانند با استفاده از آن به تجارت با ایران ادامه دهند. اما گزارش ها حاکی از آن است که قوانین در مورد تحریم های جدید بسیار سختگیرانه تر است.

آرسلور میتال، بزرگترین شرکت تولید کننده فولاد در جهان که مقر آن در لوکزامبورگ است به طور  کامل از تحریم های اتحادیه اروپا پیروی می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی /

انتشار اولیه: دوشنبه 23 آبان 1391 / بازانتشار: پنجشنبه 25 آبان 1391

کلید واژه ها: فولاد تحریم اتحادیه اروپا فلزات کمبود صادرات


نظر شما :