صالحی:با امریکا مذاکره ای نداریم

۳۰ مهر ۱۳۹۱ | ۲۲:۴۹ کد : ۱۹۰۸۲۲۹ سرخط اخبار

 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که تهران با واشنگتن مذاکره ای ندارد و اعلام کرد که گفت وگوهای ایران و ۱+۵ در ماه نوامبر و یا اواخر آن انجام خواهد شد.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان بعد ازظهر امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت وگو با «آنتوان گامبی» وزیر خارجه آفریقای مرکزی در نشست خبری مشترک به تشریح گفت وگوها با همتای خود پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
 
*تلاش برای تفرقه افکنی در لبنان
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره انفجار روز جمعه در بیروت و عاملان این اقدام تروریستی اظهار داشت: پس از این اقدام با همتای لبنانی خود تماس گرفتم و به خانواده ها و بازماندگان تسلیت گفتم.
 
وزیر خارجه با ابراز تأسف از این اقدام تروریستی، اظهار داشت: باید جست وجو کنیم که چه کسی از این حادثه تلخ بهره مند می شود؟
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بزرگترین دشمن منطقه را رژیم صهیونیستی خواند و اظهار داشت: پهپادی که چندی پیش توانسته بود به سرزمین های اشغالی نفوذ کند، این رژیم را دچار وحشت کرده بود و ضعف و ناتوانی آن کاملاً مشهود بود و برای اینکه افکار منطقه را از ضعف و ناتوانی خود در قبال شرایط داخلی اش منحرف کند، چنین جرم بزرگی را مرتکب و تعداد قابل توجهی از شهروندان لبنانی را به شهادت رسانده و زخمی می کند.
 
صالحی افزود: این فتنه بزرگی است که آن را آغاز کردند تا شرایط منطقه را پیچیده تر کنند، ولی مطمئناً با آگاهی مردم و احزاب لبنان که متوجه این فتنه بزرگ هستند، به آنها اجازه این کار داده نمی شود.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان لبنان را مهد تمدن و یکی از پیشتازترین کشورهای عربی در مسائل فرهنگی، آزادی، دموکراسی و به خصوص آزادی رسانه ها و احزاب خواند و گفت: آنها به دنبال این هستند که لبنان دستخوش تفرقه شود و مجدداً در این کشور جنگ های داخلی و درگیری بین فرقه های مختلف سیاسی راه بیندازند، اما یقیناً با هوشیاری احزاب مختلف و دولتمردان لبنان، این فتنه به سرانجام نخواهد رسید.
 
وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که موضع جمهوری اسلامی نسبت به تمامی احزاب لبنان روشن است، خاطرنشان کرد: بارها اعلام کردیم که ما در فاصله مساوی نسبت به همه احزاب قرار داریم، البته تعلق معنوی ما به برخی احزاب لبنانی بیشتر است و این هم امری سری و محرمانه نیست.
 
صالحی با اشاره به سفر 2 سال پیش سعد حریری به تهران به عنوان مهمان رحیمی معاون اول رئیس جمهور گفت: استقبال شایسته ای از سعد حریری به عمل آمد و این نشانگر نظر ما نسبت به مجموعه احزاب سیاسی لبنان است.
 
وزیر خارجه کشورمان بار دیگر تأکید کرد: امیدواریم احزاب سیاسی لبنان و دولتمردان آن با هوشیاری، درایت، تحمل و صبر از این حادثه ناگوار عبور کرده و نگذارند کسانی که خیرخواه لبنان و مردم آن نیستند، زمینه های آشوب، اختلاف و تفرقه را ایجاد کنند.
 
صالحی یادآور شد: ما آماده ایم هر کمکی که از دستمان برآید به مردم و کشور دوست و برادر لبنان انجام دهیم.
 
*چیزی به نام مذاکره با آمریکا نداریم
 
به گزارش خبرنگار فارس، علی اکبر صالحی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره خبر روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر گفت وگوی مستقیم تهران و واشنگتن در ماه نوامبر تصریح کرد: ما مسئول پاسخگویی به اخبار منتشره آنها نیستیم و چیزی هم به نام مذاکره با آمریکا نداریم.
 
*مذاکرات ایران و 1+5 در ماه نوامبر
 
وی افزود: اگر منظور شما مذاکرات ایران و گروه 1+5 است، این مذاکرات در حال انجام می باشد.
 
صالحی درباره زمان مذاکرات ایران و 1+5 نیز اظهار داشت: بر اساس آخرین گفت وگوها قرار شد، این مذاکرات در ماه نوامبر و یا اواخر آن انجام شود، البته هنوز زمان و مکان دقیق آن مشخص نیست.
 
*تماس با بخشی از معارضه سوریه
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که با توجه به پیشنهاد اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل برای برقراری آتش بس در سوریه در عید قربان، آیا جمهوری اسلامی برنامه ای برای رایزنی با کشورهای منطقه در این زمینه دارد؟ عنوان کرد: آقای احمدی نژاد در جلسه ای که با اردوغان نخست وزیر ترکیه در باکو داشت درباره بحران سوریه به تفصیل گفت وگو کرد و تصمیم گرفته شد که توأمان پیشنهاد داده و بیانیه مشترکی درباره توقف خشونت و جنگ جاری در سوریه در عید قربان صادر کنند، با این امید که انشاالله هیچگاه کشتار و خشونت برنگردد و مسیر صلح آمیز حل و فصل بحران سوریه ادامه یابد.
 
صالحی اضافه کرد: آقای احمدی نژاد این مطلب را به صراحت در کویت بیان و اعلام کرد که جمهوری اسلامی از طرفین درگیر در سوریه دعوت می کند که به این ندای خیرخواهانه برای مردم سوریه و کل منطقه و جهان پاسخگو باشند. آقای اردوغان نیز این مطلب را در ترکیه بیان و بر آن تأکید و آقای ابراهیمی نیز این مطلب را پیگیری کرد.
 
وزیر خارجه کشورمان گفت: امیدواریم طرفین به این خواسته و ندای خیرخواهانه پاسخ دهند.
 
وی با بیان اینکه براساس اطلاعات واصله دولت سوریه در این زمینه اعلام آمادگی کرده، یادآور شد: ولی متأسفانه هنوز بخش عمده معارضه آمادگی خود را در این زمینه اعلام نکرده است.
 
صالحی در توضیح بیشتر در این زمینه گفت که معارضه در سوریه واحد نیست و متشتت هستند.
 
وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: اینجا روشن می شود که چه کسی واقعاً خواستار توقف خشونت و خونریزی است و چه کسی نیست. امیدوارم وجدان بیدار مردم سوریه و منطقه به این امر توجه ویژه داشته باشند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی بار دیگر پیشنهاد احمدی نژاد را اعلام کرد و گفت: ما آماده ایم که در جهت تحقق این پیشنهاد هر کمکی از دستمان بر می آید، انجام دهیم. ایران آمادگی دارد که زمینه لازم را برای برقراری گفت وگو بین معارضه و دولت سوریه فراهم کند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: از امروز با برخی از گروه های معارضه تماس گرفته ایم که اگر این آمادگی وجود داشته باشد و آتش بس انجام شود، با حکومت سوریه وارد گفت وگو شوند. امیدواریم در این جهت موفق بوده و کاری در جهت خیر و مصلحت مردم سوریه انجام دهیم.
 
*دستگیری 14 ایرانی در آب های نزدیک به عربستان
 
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره دستگیری 14 ایرانی در آب های نزدیک به عربستان سعودی، اظهار داشت: معاونت کنسولی وزارت خارجه اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده و اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
 
وی همچنین گفت: مدیرکل کنسولی وزارت خارجه اخیراً در سفر به عربستان درباره مسائل مربوط به بازداشت شدگان ایرانی در این کشور به تفصیل با مقامات سعودی صحبت کرد تا اقدامات حقوقی و حمایت های لازم را از شهروندان ایرانی زندانی در زندان های عربستان انجام دهیم و در این زمینه نیز به تفاهماتی دست یافته ایم.
 
به گزارش خبرنگار فارس، علی اکبر صالحی در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه آفریقای مرکزی اظهار داشت: این سومین سفر وزیر خارجه آفریقای مرکزی در دو سال اخیر به جمهوری اسلامی ایران است. ایشان و رئیس جمهور آفریقای مرکزی در شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در تهران حضور یافتند.
 
وزیر خارجه کشورمان تعدد این سفرها را نشانگر اهمیت روابط دوجانبه خواند و گفت: روابط ما عرصه های مختلف بهداشت، اکتشاف و کمک های توسعه ای را در بر می گیرد.
 
وی با بیان اینکه آفریقای مرکزی به آب های آزاد دسترسی ندارد و در خشکی محصور است، اظهار داشت: قرار شد تا جایی که امکان دارد به این کشور در بازسازی و ساختن زیربناها و زیرساخت های جاده ای کمک شود.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آماده ایم مراکز بهداشتی، فرهنگی و علمی را در دانشگاه های این کشور دایر کنیم، خاطرنشان کرد: توافق کردیم که اقدام به پذیرش دانشجویان آفریقای مرکزی کرده و متخصصانی را در زمینه های فنی و حرفه ای به این کشور اعزام کنیم تا جوانان را آموزش دهند.
 
وزیر خارجه کشورمان از آفریقای مرکزی و حمایت های آن از جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف قدردانی کرد و گفت : قرار شد این حمایت ها با قوت بیشتری در عرصه های بین المللی ادامه یابد و رایزنی های مستمری در خصوص مسائل بین المللی داشته باشیم.
 
صالحی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به آفریقای مرکزی سفر کند.

کلید واژه ها: سوریه لبنان مذاکرات


نظر شما :