استقبال دولت سوریه ازجنگ محدود؟

۲۷ مهر ۱۳۹۱ | ۰۲:۵۷ کد : ۱۹۰۸۱۰۴ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: محمدعلی سبحانی، سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که دولت سوریه از وقوع درگیری های محدود استقبال می کند.  او معتقد است جنگ خارجی می تواند وضعیت داخلی سوریه را بهبود ببخشد و از این رو سوریه تمایل دارد که نشان دهد حداقل این درگیری وجود دارد و در حد شلیک چند گلوله به سوی خاک دو کشور بسنده شود.  او تاکید می کند که دولت سوریه به صدور بحران به خارج مرزهای خود تمایل  نشان می دهد؛ به این مفهوم که وقتی جنگی در مرزهای سوریه رخ بدهد، ملی گرایی سوری مخالفان دولت اسد را لااقل برای مدتی خلع سلاح می کند

این تحلیل گر مسائل خاورمیانه تصریح می کند که این رویکرد دولت سوریه در شرایط کنونی بسیار خطرناک است و می تواند شرایط را در سطح منطقه یی و نیز بین المللی تحت تاثیر قرار دهد. او می گوید: «چنانچه در تاریخ مشاهده شده است جنگ ها همیشه بر اساس محاسبات دقیق رخ نداده اند. در وضعیت کنونی نیز اشتباهات ساده دولت ها و سیاستمداران ممکن است فرصت را از صاحبان تدبیر و عقل ممکن است سلب کند، وضعیت داخلی در ترکیه، شرایط داخلی در سوریه و احتمال توافقات منطقه یی و بین المللی می تواند تاثیرات جدی بر تحولات گذاشته و همه چیز را خلاف آنچه اهل تدبیر می خواهند رقم بزند و جنگی در منطقه به پا کند.»

این دیپلمات برجسته در نهایت می گوید: «مسلما این اتفاق بدترین شرایط را برای منطقه رقم خواهد زد و تنها کسی که از این جنگ سود خواهد برد اسرائیل است. تا همین لحظه نیز بحران سوریه توان جهان اسلام را در مقابل اسرائیل بسیار کم کرده است و عملا به دو دستگی در جبهه مقاومت منجر شده است. بنابراین تنها برنده وقوع جنگ در سوریه، رژیم اسرائیل است و بازنده اصلی کشورهای اسلامی.»

متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. 


نظر شما :