برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه

۱۹ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۰۷۸۱۶ سرخط اخبار

این تغییر در راستای درخواست حزب حاکم ˈعدالت وتوسعهˈ و تقدیم لایحه ای توسط دولت آنکارا به مجلس ترکیه، صورت گرفت.

براساس این لایحه با گنجاندن یک ماده موقت در قانون اساسی ترکیه، انتخابات محلی در این کشور نزدیک به یک سال زودتر از موعد خود برگزار خواهد شد.

طبق قانون اساسی ترکیه انتخابات محلی هر 5 سال یکبار انجام می شود و به گفته مقامات دولتی بدلیل شرایط نامناسب جوی در ماههای زمستان با یکبار تغییر در تاریخ انتخابات محلی، انتخابات بعد از این در ماههای پاییز انجام خواهد شد.

گفته می شود برخی از نمایندگان حزب مخالف جمهوریخواه خلق که پیشتر با تغییر زمان انتخابات محلی مخالفت کرده بودند، در این رای گیری رای موافق دادند.

این تغییر در چارچوب اصلاح قانون اساسی ترکیه صورت گرفت .

با توجه به اینکه اصلاح قانون اساسی در دو دور و با حداقل سه چهارم آرای نمایندگان مجلس میسر می باشد، دور اول بدون مشکل پشت سر گذاشته شد. دور دوم رای گیری قرار است 12 اکتبر مصادف با جمعه 21 مهر ماه جاری انجام شود.

حزب حاکم ترکیه همچنین می خواهد در آستانه انتخابات محلی تغییراتی جدی در نظام انتخاباتی ترکیه بدهد و در این راستا کاهش سن رای دهندگان و انتخاب شوندگان در ترکیه به 18 سال را به بحث گذاشته است که با واکنش های تند احزاب مخالف روبه رو شده است.

دست اندرکاران حزب حاکم دارابودن 18 سال سن را برای شرکت در انتخابات محلی کافی ارزیابی کرده و مدعی هستند با این رویکرد، زمینه مشارکت فعال نیروی جوان در فعالیتهای اجتماعی سیاسی و اقتصادی فراهم شده و نیروی جوان خواهد توانست درمدیریت های محلی کارآفرینی و ابتکار عمل داشته باشد.

کلید واژه ها: ترکیه محلی انتخابات محلی قانون اساسی


نظر شما :