رویکردی که محمد مرسی نسبت به توافق‌نامه کمپ دیوید دارد

تعدیل آری اما لغو نه

۳۰ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۰۷۰۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
به اعتقاد مشاور ارشد محمد مرسی، رئیس جمهوری مرسی حفظ معاهده کمپ دیوید کما فی السابق در سایه نظام جدید حاکم بر مصر ممکن نیست.
تعدیل آری اما لغو نه

دیپلماسی ایرانی: محمد عصمت سیف الدوله، مشاور ارشد محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر اعلام کرد که مرسی تمایل جدی به تعدیل معاهده کمپ دیوید دارد و آن چه تا کنون وی را از این کار بازداشته تنها مساله زمان آن است. وی تاکید می کند که لازم است که این تعدیل حتما صورت بگیرد تا مصر بتواند به طور کامل بر سینا تسلط داشته باشد. به اعتقاد سیف الدوله به هیچ وجه معقول نیست که معاهده کمپ دیوید سه دهه بدون تعدیل به قوت خود باقی بماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، وی همچنین گفت: «حفظ معاهده کمپ دیوید کما فی السابق در سایه نظام جدید حاکم بر مصر ممکن نیست چرا که این توافق نامه بیش از آن که به امنیت ملی مصر توجه داشته باشد از امنیت ملی اسرائیل محافظت می کند، به گونه ای که به صراحت استقلال مصر را زیر پا می گذارد و ادامه این وضعیت به هیچ وجه امکان پذیر نیست.»

معاهده کمپ دیوید که در سال 1979 در جنجال گسترده جهانی و عربی توسط مصر و اسرائیل امضا شد از مهم ترین توافق نامه هایی است که امنیت اسرائیل وابستگی بسیاری به آن دارد.

توافق نامه کمپ دیوید تنها توافق نامه امضا شده میان مصر به عنوان بزرگ ترین کشور عربی با اسرائیل است که تلاویو بر اساس آن توانست آزادی عمل بسیاری در استراتژی خود در جبهه های مختلف عربی داشته باشد، علاوه بر آن تا اندازه بسیاری باعث شد تا از امکان وقوع جنگ دیگری میان اسرائیل با کشورهای عربی که همواره اسرائیل آنها را تهدیدی برای کیان خود می داند، کاسته شود.

مشاور ارشد رئیس جمهوری مصر در گفت وگویی که با روزنامه کویتی الجریده انجام داد و روز چهارشنبه منتشر شد همچنین گفت: «تنها سه کیلومتر در داخل اسرائیل وجود دارد که منطقه محدوده تسلیحاتی است که به نام منطقه "د" معروف است در حالی که برای مصر این مناطق در شبه جزیره سینا سه منطقه است که مناطق "ا"، "ب" و "ج" هستند، حضور قوه نظامی نیز در آن فرق می کند، یعنی این که گسترش نیروهای نظامی در آن بسیار محدود است، این بدان معنا است که ما فاقد هر گونه کنترلی بر آن مناطق که بخش بزرگی از سرزمین مصر را تشکیل می دهند، هستیم، به معنای دیگر این منطقه به یک منطقه پرتکاپوی غیر طبیعی تبدیل شده است که عناصر مجرم می توانند به راحتی در آن فعالیت داشته باشند که بی شک در میان آنها شبکه های تجسسی نیز وجود دارند.»

اکثریت مردم مصر خواهان لغو معاهده کمپ دیوید هستند. تحلیلگران روابط مصر و اسرائیل می گویند که رهبران جدید مصر نمی توانند از لحاظ قانونی معاهده کمپ دیوید را لغو کنند مگر این که وارد جنگ نظامی با اسرائیل شوند و به خواسته های خود از این راه برسند.  

سیف الدوله همچنین گفت: «ما اجازه نمی دهیم که سینا به ابزاری برای فشار به تصمیم گیران سیاسی مصر تبدیل شود.»

برای همین است که یک کارشناس مصری امور نظامی می گوید که ایالات متحده امریکا نیز به این باور رسیده است که اگر اجازه عمل به دولت مصر در سینا داده نشود و شهروندان مصری نتوانند به راحتی از این منطقه به داخل مصر بیایند احتمال وقوع یک درگیری نظامی در این منطقه وجود دارد.  

با این حال آن چه مشهود است این است که به رغم وجود اختلاف های سنگین بر سر لغو یا پایبندی به معاهده کمپ دیوید افکار عمومی مصر و نیروهای سیاسی مصری بیشتر به دنبال اصلاح آن هستند تا حداقل اتفاقی شبیه حادثه اخیر در گذرگاه رفح رخ ندهد. متخصصان امور مصر و سینا می گویند که صد در صد به این باور رسیده اند که چاره ای جز فراهم آوردن ابزارهای لازم برای تسلط کامل مصر بر صحرای سینا و تعدیل توافق نامه کمپ دیوید وجود ندارد. در عین حال فشار افکار عمومی مصر نیز برای انجام این کار زیاد است و دولت چاره ای جز گام برداشتن به سمت تعدیل توافق نامه ندارد. تحلیلگران بر این باورند که رهبران جدید مصر ترجیح می دهند که چندان توجهی به افکار عمومی که خواهان لغو کامل معاهده کمپ دیوید هستند، نکنند ولی ترجیح می دهند در بندهایی که به امضای انور سادات و مبارک در دهه های گذشته رسیده است، بازنگری شود. به اعتقاد آنها لغو معاهده هزینه های سنگین سیاسی در بر دارد و نمی توان به سادگی آن را انجام داد اگر چه دولت های گذشته مصر امتیازهای بسیاری در این زمینه به اسرائیلی ها داده اند و از بسیاری از حقوق ملت مصر گذشته اند.

با این حال کارشناسان می گویند که همچنان رویکرد دولت مصر به ریاست محمد مرسی، رئیس جمهوری این کشور در قبال اسرائیل و معاهده کمپ دیوید روشن نیست. به ویژه که مرسی نیز چندان تمایل ندارد که تصوراتش را بر سر روابط مصر و اسرائیل به روشنی بیان کند. وی از یک سو اظهاراتی را بیان می کند که تایید کننده معاهده کمپ دیوید است که بیشتر به نظر می رسد در راستای کاهش نگرانی اسرائیلی ها است و از سوی دیگر نطق های آتشینی بیان می کند که ظاهرا بیشتر برای جلب افکار عمومی داخلی مصر است.

کلید واژه ها: معاهده کمپ دیوید مصر و اسرائيل محمد مرسي


نظر شما :