اوباما: مصر نه همپیمان و نه دشمن ماست

۲۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۰۳:۵۷ کد : ۱۹۰۶۷۸۸ سرخط اخبار

باراک اوباما در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی در خصوص اعتراضات اخیر به ساخت فیلم توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) در مصر و لیبی و احتمال تجدید نظر واشنگتن در خصوص کمک های خارجی به آنها گفت که مصر همپیمان ما نیست اما با این حال دشمن ما نیز نیست.
 
به گزارش فارس، «باراک اوباما» در مصاحبه روز چهارشنبه خود با شبکه «تلموندو» که یک شبکه آمریکایی است ولی برنامه های خود را به زبان اسپانیایی پخش می کند در خصوص تظاهرات روز سه شنبه در مصر در اعتراض به ساخت فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص)، گفت: فکر می کنم که ما باید ببینیم که آنها (دولت مصر) چگونه به این رخداد واکنش نشان می دهند. به طور قطع در این شرایط آنچه که ما انتظار داریم این است که دولت مصر به تأکید ما بر حفظ امنیت سفارتمان در قاهره و کارکنان این سفارتخانه اهمیت دهد و در صورتیکه مصر نشان دهد از این مسئولیت شانه خالی می کند، فکر می کنم که مشکل بزرگی به وجود می آید.

وی همچنین در خصوص حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی و کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی و سه دیپلمات دیگر آمریکا ابراز تأسف کرد و تأکید کرد که افرادی که مسئول مرگ آنها شدند، باید مجازات شوند.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا امکان این وجود دارد که واشنگتن در خصوص کمک های خارجی به مصر و لیبی تجدیدنظر کند، پاسخ داد که آمریکا گزینه ای مبنی بر عقب نشینی از جهان ندارد و کمک های خارجی را وظیفه اجتناب ناپذیر آمریکا دانست.

اوباما ادامه داد: لیبی دولتی است که با ما بسیار صمیمی است. اکثر مردم لیبی از مشارکت آمریکا استقبال می کنند و می دانند که به واسطه ما از شر یک دیکتاتوری که به مدت 40 سال، روح مردم را آزرده بود، خلاص شدند.

وی در خصوص کشته شدن سفیر و دیپلمات های کشورش ابراز امیدواری کرد که دولت لیبی کمک کند تا عوامل موثر در کشته شدن این 4 نفر دستگیر شوند و همچنین در واکنش به اظهارات «میت رامنی» نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری 2012 آمریکا، که واکنش اولیه اوباما به این رخداد را تأسف بار خوانده بود، گفت: من به عنوان رئیس جمهور آمریکا، وظیفه دارم که بر امنیت مردم خود متمرکز شوم و این تضمین را حاصل آورم که تمامی حقایق را گردآوری کردیم و منافع آمریکا را تقویت کردیم و در روز از دست دادن افراد برجسته خود که به خوبی به کشور خدمت می کردند، وارد جدال های ایدئولوژیکی نشوم.

کلید واژه ها: آمریکا مصر لیبی


نظر شما :