با علنی شدن اختلافات واشینگتن و تل آویو بر سر ایران

اقدام نظامی برای نتانیاهو دشوارتر شد

۲۳ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۰۶۷۷۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
تنش علنی بین اسرائیل و ایالات متحده در هفته اخیر، اقدام نظامی یکجانبه علیه تاسیسات هسته ای ایران را برای بنامین نتانیاهو دشوار ساخته و ریسک زیر سئوال رفتن اعتبار داخلی نخست وزیر اسرائیل را به دنبال دارد.
اقدام نظامی برای نتانیاهو دشوارتر شد

دیپلماسی ایرانی:تنش علنی بین اسرائیل و ایالات متحده در هفته اخیر، اقدام نظامی یکجانبه علیه تاسیسات هسته ای ایران را برای بنامین نتانیاهو دشوار ساخته و ریسک زیر سئوال رفتن اعتبار داخلی نخست وزیر اسرائیل را به دنبال دارد. باوجود سال ها هشدار در مورد خطرهای دستیابی ایران به سلاح هسته ای، مقامات اسرائیلی نتوانسته اند هیچ یک از قدرت های جهانی را برای لزوم به کار گیری گزینه نظامی علیه ایران متقاعد کنند و حتی در مورد همراه کردن افکار عمومی در داخل اسرائیل نیز موفق نبوده اند.

بنیامین نتانیاهو با پافشاری بر این موضوع در میانه تبلیغات انتخاباتی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا انتقاد وزیر دفاع خود را نیز برانگیخته کرد و موجب شد تهران از تماشای نزاع بین دشمنانش بر سر موضوع جنگ شادمان شود. آلون لیل، مقام سابق وزارت امور خارجه اسرائیل می گوید، نتانیاهو بیش از اندازه برای خود و اوباما مشکل ایجاد می کند و این روند برای رئیس جمهوری که به دنبال پیروزی مجدد در انتخابات است، دردسرساز است.

به گزارش رویترز، نخست وزیر اسرائیل که از سرباز زدن واشینگتن در مورد تعیین خطوط قرمز برای ایران به تنگ آمده روز سه شنبه در نطقی آتشین مدعی شد آنهایی که برای ایران خط قرمز تعیین نمی کنند حق ندارند اسرائیل را از حمله بازدارند. از سوی دیگر یک مقام عالی اسرائیلی نیز در دو روز گذشته دو کنفرانس خبری به منظور محکوم کردن سیاست های آمریکا برگزار کرد و پس از آن نیز خبر مخالفت اوباما با درخواست ملاقات نتانیاهو، رسانه ای شد.

این در حالی است که کاخ سفید حتی دریافت درخواست نتانیاهو برای ملاقات با اوباما را را تکذیب کرده و اعلام کرده است چنین درخواستی دریافت نکرده که بخواهد آن را رد کند. اعلام این خبر موجب شد که اوباما به صورت تلفنی با نتانیاهو تماس برقرار کرده و حدود یک ساعت با وی در مورد ایران صحبت کند.

در فاصله چند ساعت پس از این تماس تلفنی، اسرائیل در صدد کاهش اختلافات علنی برآمد اما چند هفته درگیری علنی، تاثیر خود را بر روابط  تل آویو- واشینگتن بر جا گذاشته بود. به گفته یک تحلیلگر، شاید واقعیت این اختلافات به مراتب کمتر از آن چیزی باشد که رسانه ها به آن پرداخته اند اما برداشت ها نیز اهمیت دارد و همین برداشت ها از اختلافات اسرائیل و آمریکاست که به ایده بازدارندگی اسرائیل ضربه زده است.

اسرائیل که گفته می شود تنها قدرت هسته ای خاورمیانه به شمار می رود، از مدت ها پیش تهدید حمله به تاسیسات هسته ای ایران را مطرح کرده است. این کشور با کوبیدن بر طبل جنگ در هوشیار کردن متحدان غربی اش برای تحریم مضاعف ایران موفق بود اما نتوانست آنها را برای لزوم اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی یا دست کم حمایت آنها از رویکرد تل آویو، متقاعد کند. تل آویو ادعا می کند که تحریم ها و مذاکره به اندازه کافی تاثیرگذار نیستند. اما باید گفت که اقدام اسرائیل در صورت مخالفت آمریکا و بدون مشروعیت بسیار خطرآفرین است. اسرائیل با درک توانایی های نیرو های مسلح خود از آمریکا می خواهد در این اقدام نظامی همراهی کند. اما آمریکا به جای هماهنگی با سیاست های اسرائیل می گوید برای ایران خط قرمز تعیین نمی کند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا این موضع گیری را در گفت و گو با رادیو بلومبرگ مطرح کرد و موجب شد موجی از انتقاد ها در کابینه نتانیاهو علیه مواضع آمریکا ایجاد شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

 

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا نتانیاهو اوباما گزینه نظامی


نظر شما :