اعتراض سازمان دیده بان حقوق بشر به سیاست‌های دولت تونس

دولت جدید آزادی‌ها را زیر پا می‌گذارد

۱۶ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۰۶۴۴۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
اکنون روشن است که دولت انتقالی رهایی از این قوانین را جزء اولویت‌های خود نمی‌داند و برای عدم استفاده از آنها برای قلع و قمع مخالفان و افراد صاحب اندیشه‌های مخالف مقاومت نمی‌کند.
دولت جدید آزادی‌ها را زیر پا می‌گذارد

دیپلماسی ایرانی: سازمان دیده بان حقوق بشر دولت تونس را متهم کرد که با وضع قوانین جدید و دستورات قضایی آزادی ها را زیر پا گذشته و در جهت خفه قان کشور حرکت می کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن این سازمان از هیئت قضایی تونس خواست که از اتهام جنائی که متوجه هنرمندان تونسی در ژوئیه 2012 کرده است، صرف نظر کند. این اتهام در پی نقاشی لوح هایی توسط جمعی از هنرمندان تونسی که اسلام گرایان تندرو آنها را توهین به دین مقدس اسلام دانستند و مقام های دولتی از آن به مثابه تهدید کلیت نظام و اخلاق جامعه تعبیر کردند، صادر شده است.

این سازمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد، محاکمه هنرمندان به دلیل کشیدن لوح های نقاشی به بهانه جلوگیری از خشونت یا تبعیض خود به تنهایی زیر پا گذشتن حق آزادی بیان است.

در این بیانیه تاکید شده است که هیئت قضایی تونس تا کنون بارها از قوانین جنائی برای خفه کردن صدای هنرمندان و منتقدان استفاده کرده و به موجب آن شمار بسیاری از فعالان مدنی و روزنامه نگاران را محاکمه کرده و به زندان انداخته است. دلیل همه این محاکمه ها اصرار آن افراد بر آزادی بیان بوده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر تاکید کرده است، اکنون روشن است که دولت انتقالی رهایی از این قوانین را جزء اولویت های خود نمی داند و برای عدم استفاده از آنها برای قلع و قمع مخالفان و افراد صاحب اندیشه های مخالف مقاومت نمی کند.

قاضی تحقیق در دادگاه حکم اولیه تونس، پایتخت این کشور در ماه آگوست اعلام کرد، نادیه الجلاصی و محمد بن سلامه، دو نقاش پست مدرن تونسی به دلیل کشیدن نقاشی هایی خلاف عرف اجتماعی محاکمه خواهند شد و حتی ممکن است که به 5 سال حبس تعزیری محکوم شوند.

در همین رابطه  وزارت فرهنگ تونس روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ دعوای قضایی علیه هیچ هنرمند تونسی تسلیم هیئت قضایی کشور نکرده است. این وزارت خانه همچنین بر پایبندی خود بر آزادی بیان و آزادی اندیشه در تمامی شاخه ها از جمله فرهنگ و هنر تاکید کرده است.

نادیه الجلاصی و محمد بن سلامه در یک فستیوال هنری موسوم به "بهار هنر" که از اول تا دهم ژوئن در شهر مرسی در شمال تونس برگزار شده بود، شرکت کرده بودند و آثار هنری خود را در معرض دید عموم قرار داده بودند. الجلاصی در نقاشی خود تصویری از زن و سنگ را در قالب ترکیبی به تصویر کشیده بود که برخی از افراد رادیکال و افراطی آن را به معنای تجسم حکم عملیات سنگسار در اسلام تعبیر کردند. سلامه نیز کودکی را به تصویر کشیده بود که کلمه "سبحان الله" را می نویسد که تندروها وجود کودک را در این نقاشی توهین به مقدسات دانستند. هر دو هنرمند داشتن چنین نیتی در کشیدن این نقاشی ها را رد کرده اند. این اعتراض ها کار را به جایی رساند که حرکت های اعتراضی گسترده ای شکل گرفت و جریان های سلفی و مزدوران آنها در 8 استان تونس در روزهای 11 و 12 ژوئیه اقدام به حرکت های خشونت آمیز کردند که به دخالت پلیس انجامید و طی آن یک جوان سلفی کشته و بیش از یک صد نفر دیگر که عموما از افراد امنیتی وابسته به وزارت کشور تونس بودند، زخمی شدند. شدت درگیری ها به اندازه ای بود که مقام های تونس منع آمد و شد در این 8 استان صادر کردند با این هدف که جلوی خشونت سلفی ها را بگیرند. ائمه مساجد تونس نیز برگزاری این فستیوال را محکوم کرده و خواستار اجرای حد اسلامی به اتهام حرکت کفرآمیز این دو نقاش شدند.

دیده بان حقوق بشر در بیانیه خود اعلام کرده است که در پی این حوادث نادیه الجلاصی به پلیس احضار و مورد بازجویی های طولانی قرار گرفته است.

این در حالی است که تغییرات تازه دولت تونس در تلویزیون رسمی این کشور نیز با اعتراض های گسترده ای رو به رو شده است. برخی سندیکاهای هنری این اقدام دولت را محکوم کرده و عده ای از گویندگان رادیویی و تلویزیونی نیز خواستار اعتصاب در اعتراض به این اقدام دولت شده اند. معترضان می گویند که دولت تونس با این عزل و نصب ها می خواهد بر تلویزیون کشور مسلط شود و اراده خود را بر افکار عمومی تحمیل کند. برخی هنرمندان نیز معتقدند این اقدام دولت ابتدای سیاست نظارت بر فعالیت هنرمندان هنری در بخش سمعی و بصری است. همچنین از ابتدای ماه ژوئیه دولت تغییرات گسترده ای را در دفاتر تلویزیونی خود در 9 استان کشور ایجاد کرده که آن تغییرات نیز اعتراض های بسیاری را موجب شده است. معترضان می گویند دولت با این اقدامات آزادی بیان را در کشور محدود می کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: تونس آزادی بیان


نظر شما :