دهلی نو هم به توکیو ملحق شد

پوشش بیمه ای نفت ایران توسط هند

۲۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۹۰۵۴۷۵ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
به دنبال اعمال تحریم های نفتی اروپا علیه صنعت نفت ایران که صادرات نفتی جمهوری اسلامی به بازارهای جهانی را دچار مشکل کرده است، هند در ارائه خدمات بیمه به تانکر های حامل نفت ایران به ژاپن ملحق شد.
پوشش بیمه ای نفت ایران توسط هند

دیپلماسی ایرانی : به دنبال اعمال تحریم های نفتی اروپا علیه صنعت نفت ایران که صادرات نفتی جمهوری اسلامی به بازارهای جهانی را دچار مشکل کرده است، هند در ارائه خدمات بیمه به تانکر های حامل نفت ایران به ژاپن ملحق شد.

گزارش روزنامه واشینگتن پست حاکی از آن است که نخستین تانکر هندی برای حمل نفت ایران با بیمه هندی روز چهارشنبه به ایران می رسد. به این ترتیب دولت هند که نیاز جدی به منابع نفتی دارد، به یک راه حل برای ادامه واردات نفت از ایران دست یافته است.

تانکر هندی پس از بار زدن محموله نفتی ایران در تاریخ 25 آگوست به هند می رسد تا نفت را به پالایشگاه منگولار هند بدهد. یک مقام اجرایی در این زمینه خاطرنشان کرد که این یک محموله متعلق به دولت هند هست و به همین دلیل اهمیت زیادی دارد. به گفته وی این اقدام تنها برای تجارت انجام نمی شود بلکه هند به منابع نفتی نیاز جدی دارد. به بیان بهتر هند نمی تواند از یک منبع نفتی صرفنظر کند.

گفتنی است شرکت مرکاتور، این تانکر نفتی هندی را به ارزش 50 میلیون دلار بیمه کرده و بیمه خسارت های فیزیکی به این تانکر را نیز متحمل شده است. 50 میلیون دلار دیگر نیز برای آلودگی محیط زیست و خسارت دیدن محموله این تانکر در نظر گرفته شده است.

البته این میزان پوشش بیمه ای بسیار کمتر از پوشش بیمه ای یک میلیارد دلاری است که بیمه گران اروپایی ارائه می کردند. اما تحریم های اتحادیه اروپا شرکت های بیمه گر اروپایی را از بیمه تانکر های حامل نفت ایران منع می کند.

این در حالی است که واردات نفت از ایران از سوی مشتریان بزرگ نفت جمهوری اسلامی در ماه جولای به یک میلیون بشکه در روز سقوط کرد. سطح واردات در ماه ژوئن یک میلیون و 740 هزار بشکه در روز بود.

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از جمله بازار های صادراتی مهم برای نفت ایران به شمار می روند که همه آنها به دلیل کاهش محسوس واردات نفت از ایران مشمول معافیت از تحریم های آمریکا شده اند. با این حال ژاپن در زمره نخستین کشور هایی قرار داشت که با ارائه بیمه دولتی به تانکرهایش در مقابل ممنوعیت بیمه اتحادیه اروپا، امکان ادامه واردات نفت از ایران را فراهم کرد. پارلمان ژاپن نیز در اواخر ماه ژوئن طرحی اضطراری را تصویب کرد که به موجب آن در ادامه واردات نفت از ایران با توجه به تحریم های اعمالی، اختلالی ایجاد نشود.

کارشناسان می گویند هر چند ایران پیشنهاد داده است تا نفت را با تانک رهایی ایرانی به دست مشتریان در چین، کره جنوبی و هند برساند اما ظرفیت ناوگان تانکری ایران محدود است  و برخی شرکت ها نیز نسبت به اعتبار پوشش بیمه ای بیمه گذاران ایرانی تردید دارند.

تام گریدر، تحلیلگر انرژی در در ای اچ اس می گوید، پیچیدگی ها در تامین ساختار جایگزین برای ادامه واردات نفت از ایران با توجه به مشکلات پوشش بیمه ای، دشواری هایی را برای کشور های وارد کننده نفت از ایران پدید آورده است. به گفته وی در حالی که ژاپن پوشش بیمه ای دولتی برای واردات نفت از ایران ارائه می دهد، پوشش بیمه ای شرکت های بیمه گر هندی به اندازه کافی گسترده نیست و پالایشگاه ها با ریسک هایی در واردات نفت از ایران مواجه هستند. از سوی دیگر اعتبار و در دسترس بودن پوشش بیمه ای شرکت های ایرانی که به چین و کره جنوبی پیشنهاد داده شده  نیز مورد تردید است.

این در شرایطی است که کره جنوبی در ماه جولای واردات نفت از ایران را متوقف کرد اما دو پالایشگاه در این کشور در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده اند که در حال مذاکره با دولت های سئول و تهران هستند تا با تانکرهای ایرانی و تحت پوشش بیمه ای ایران به واردات نفت از ایران ادامه دهند. یکی از مقامات این پالایشگاه ها خاطرنشان کرد، ایران این پیشنهاد را داده است و ما جزئیات آن را با دولت در میان گذاشته ایم. اما هنوز مشخص نیست چه زمانی واردات نفت از ایران از سر گرفته خواهد شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

کلید واژه ها: واردات نفت هند کره جنوبی


نظر شما :