نخستین بخش از برنامه "بی‌نهایت سری" الجزیره درباره 11 سپتامبر

دروغ‌هایی که حوادث بزرگ آفریدند

۱۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۵ کد : ۱۹۰۲۲۱۷ اخبار اصلی آمریکا 11 سپتامبر از دریچه دیگر
کمیسیون خیلی ساده بسیاری از ادله‌ها را رد کرد و برخی دیگر را نیز مخفی نگاه داشت. عارم می‌آید که ببینم کشوری به این شکل می‌خواهد حقیقت را به جهان نشان دهد.
دروغ‌هایی که حوادث بزرگ آفریدند
دیپلماسی ایرانی: واقعه 11 سپتامبر را می توان مهم ترین واقعه هزاره سوم تاریخ بشریت تا کنون دانست. چه از این بابت که ابعاد فاجعه آمیز آن بسیار بالا بود و چه از این بابت که زمینه ساز ایجاد و اعمال سیاست های بعدی جامعه جهانی شد. حادثه ای که حمله به افغانستان و عراق را به دنبال داشت و بسیاری از نگرش ها و سیاست های کلان جامعه بین المللی را تغییر داد. اتفاقی که تبعات آن به رغم گذشت بیش از یک دهه همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود که همچنان نیز ادامه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران آن حادثه را ابزار و وسیله ای برای انجام فجایع بزرگ تر مثل حمله به افغانستان و عراق که جان صدها هزار نفر را گرفت، می دانند.

این در حالی است که ابعاد وقوع آن حادثه بزرگ همچنان سوال برانگیز و برای بسیاری مشکوک است. از جمله این که هنوز برای عده ای عوامل به وجود آورنده حوادث 11 سپتامبر مجهول باقی مانده است. اگر چه شمار بسیاری به دلیل دست داشتن در آن حادثه کشته یا حبس شدند و زندان مشهور گوانتانامو نیز به همین دلیل برای آنها ساخته شد و اسامه بن لادن، رهبر القاعده پس از نزدیک به 15 سال تحت پیگرد بودن کشته شد.

شبکه خبری الجزیره در سلسله برنامه مفصلی، به صورت میزگردی تلویزیونی تحت عنوان "بی نهایت سری" شماری از کارشناسان و صاحب نظران بین المللی را گرد هم آورده و ابعاد این موضوع را بررسی کرده است. همچنین نگرش ها و سوال های بسیاری را که در این زمینه وجود دارد، مورد واکاوی قرار داده و تلاش کرده است که به بسیاری از پرسش ها پاسخ دهد. طبیعتا نمی توان بسیاری از این پاسخ ها را پاسخ نهایی این پرسش ها دانست ولی واکاوی و بررسی آنها می تواند نوری به زوایای تاریک حوادث 11 سپتامبر بتاباند. دیپلماسی ایرانی در نظر دارد هر هفته به طور مرتب این برنامه ها را ترجمه و منتشر کند. اکنون نخستین بخش از سلسله برنامه های "بی نهایت سری" در ارتباط با حوادث 11 سپتامبر پیش رویتان قرار می گیرد.

 

مهمانان اصلی این بخش از برنامه مایکل شویر، رئیس سابق واحد بن لادن در سازمان امنیت امریکا، توماس کین، رئیس کمیسیون 11 سپتامبر، عبدالله النفیسی، نویسنده جنگ منهتن و کوفر بلک، رئیس سابق بخش مبارزه با تروریسم هستند که در طول برنامه دیگر مهمانان الجزیره نیز به این بحث اضافه می شوند. مجری و مدیریت برنامه نیز بر عهده یسری فوده است.

یسری فوده: پس از بازگشتم از لندن در سال 2002 هنگامی که به کراچی می رفتم، اظهارات رئیس کمیسیون نظامی شبکه القاعده که حضورا به من گفت، همچنان در گوشم بود؛ هر جا را که می نگری جاسوس ها و مزدورها را می بینی. خالد شیخ محمد اولین چیزی که به من گفت این بود که هنگامی که این سگ ها می آیند، منظورش مزدوران سی آی ای و یاران آنها در ام آی سیکس بود، همین که به تو می رسند از تو درباره فلان و فلان و فلان می پرسند. پنج ماه گذشت تا این که رمزی بن شیبه که او را نیز در همان ساختمان امن دیده بودم، دستگیر شد، یازده ماه بعد خود خالد شیخ محمد نیز بازداشت شد، امروز زمان طولانی ای از آن دیدار استثنائی می گذرد ولی هیچ اتفاقی رخ نداده است. کلمه ای که می خواهم بگویم را خدا شاهد است که من تنها روزنامه نگار در دنیا هستم که می دانم و این فرصت را به دست آورده ام که با ذهن های مدبری که خطرناک ترین عملیات در تاریخ را رقم زدند، دیدار کنم در حالی که هیچ کس چیزی از آنها از من نپرسید. در این میان یک حلقه مفقود هست و آن این که ما این قدر بدبختیم، آیا در کاخ سفید یک نفر نیست که متهم اصلی را پیدا کند و قضیه 11 سپتامبر را به پایان برساند یا این که قرار است همه ما در این مخمصه گرفتار بمانیم؟ در این برنامه و برنامه های پیش رو حوادث 11 سپتامبر را بر اساس اطلاعات جدید مجددا مورد بررسی قرار می دهیم و می پرسیم آیا اجازه داریم که به اعترافات القاعده درباره دلایل آن حادثه بسنده کنیم یا این که این مساله در راه جنگ معروف به منهتن است؟ آیا القاعده فقط چاقوی تیز شده ای بود تا در هر جا که لازم شد در برابر هر کس که بخواهند قرار دهند؟ در این میان بد نیست اشاره کنم که برخی از اعضای داخل کنگره امریکا این موضوع را درک کردند و قانع شدند که آن را به بحث بنشینند، اکنون بن لادن قهرمان بسیاری از افراد است نه برای این که به امریکا حمله کرد بلکه بسیار ساده، برای این که او احساسات بسیاری را بیان کرد، شمار بسیاری از روزنامه نگاران و کارشناسان که به تیم بن لادن معروف شدند، شکل گرفتند و در برابرشان نیز مزدوران سازمان های امنیتی ایستادند که توسط مایکل شویر اداره می شدند. او تا روزهای اخیر همچنان رئیس این مرکز بود، مرکزی که نام "حرکت وحدت بخش امنیتی برای دستگیری بن لادن" را بر خود داشت.

مایکل شویر: همان طور که یسری فوده گفت، امروز صبح بن لادن هر آن چه خواست گفت و جهان اسلام نیز دید، ما باید هر آن چه می گوید را خوب بشنویم ولی نمی شنویم.

یسری فوده: او جاسوس سازمان امنیت مرکزی، سی آی ای، بود و در هنگام کارش دو کتاب با اسم مستعار منتشر کرد سپس دهانش را بست و استعفا داد.

مایکل شویر: امریکای ها خودشان را فریب داده اند اگر گمان می کنند که ما در این جنگ پیشرفت داشته ایم و اشتباه خواهد بود که رهبران دو حزب گمان کنند که ملت به حساب آنها نخواهند رسید، در حالی که هر دوی آنها توصیه های بدی شاید بدتر از آن چه تصور می کنیم، شنیده اند.

یسری فوده: در روزهای پایانی سال 2002 بحث بر سر کشف حقیقت راز حادثه 11 سپتامبر به کمیسیون سیاسی ای سپرده شد که از ریشه سیاسی بود.

پروفسور استفان گیل، مرکز پژوهش در سیاست های خارجی: چهار عنصر تشکیل دهنده ای که کنگره از کمیسیون خواست بر سر آن تحقیق کنند این بود که گفت شما بروید درباره 11 سپتامبر تحقیق کنید با این فرض که چه کسی به وظایفش عمل نمی کند سپس به ما بگویید که ما چه کنیم تا دیگر به طور کلی تروریسم نتواند کاری کند.

مایکل رابرت، نویسنده کتاب عبور از مرز: توماس کین رئیس کمیسیون شریک در موسسه امردهاس است که رابطه بسیار نزدیکی با خاندان بن محفوظ عربستان در پروژه های نفتی دارد. معاون او لی همیلتون تاریخ طولانی ای در مخفی کاری و پنهان ساختن حقایق دارد. فیلیپ زیلیکو، مدیر اجرایی این شرکت که با کاندولیزا رایس کتابی را هم به رشته تحریر در آورده حرف های زیادی می زند ولی تا کنون مدرکی از او به دست نیامده است.   

ضیاء رشوان – مدیر مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام: فارغ از این که جمهوری خواه یا دموکرات یا امریکایی یا غیر امریکایی باشند افرادی بسیاری هستند که به طور حرفه ای این کار را دنبال می کنند، برای این که موضوع میان همه ما مطرح شده است. خیلی ها می پرسند که چرا فقط باید امریکایی ها بر روی این موضوع کار کنند؟ این موضوع بر آینده ما اثر گذاشته است حتی بر آینده من و فرزندانم، بر آینده عراق و افغانستان و خلاصه بر همه چیز اثر گذاشته است، پس چرا باید فقط امریکایی ها به تنهایی بر روی آن تحقیق کنند در حالی که این موضوعی است که بر آینده همه ما اثر گذاشته است.

سیمور هرش- روزنامه نگار مشهور و نویسنده کتاب سلسله رهبری: حکومت ما را دارودسته ای از نو محافظه کاران به دست گرفته اند، 8 یا 9 نفر نگاهی به شدت افراطی دارند، اما سوال حقیقی که می خواهم این کمیته به من جواب دهد این است که چگونه بر کشور مسلط شدید؟ چگونه نظامیان و کنگره و بروکراتیک ها و روزنامه نگاران را با خود همراه کردید؟ چه کردید؟ من هیچ پاسخی برای این سوال ها سراغ ندارم.

یسری فوده: کمیته در ژوئن 2004 نتایج کار خود را طی گزارشی مشتمل بر 600 صفحه ارائه داد.

توماس کین، رئیس کمیته 11 سپتامبر: با این حال سوال های بسیاری در این زمینه وجود دارد که هنوز پاسخی به آنها داده نشده است برای این که کسانی که در قلب این توطئه بودند، مردند، اگر اسامه بن لادن را می گرفتیم شاید به اطلاعات جدیدی دست می یافتیم.

یسری فوده: اما رئیس کمیته هیچ چیزی درباره مغزهایی که این حادثه را رقم زدند یعنی ابو زبیده و رمزی بن الشیبه و خالد شیخ محمد و غیره نگفته است و او به کمیته اجازه نمی دهد که از هیچ کدام از آنها کوچک ترین سوالی شود و نه حتی می گوید که آنها از چه کسانی پرسیده اند، گزارشی را با وجود آن همه کتاب فروخته شده در ایالات متحده منتشر می کند و به اعتقاد بسیاری صحبتی از آن مساله کلیدی 11 سپتامبر به میان نمی آورد.

تیبری میسون – نویسنده کتاب فریب بزرگ: آن گزارش به شکل روایی نوشته شده و با این جمله آغاز می شود: صبح زیبایی بود، مردم نیویورک می خواستند که به سر کارشان بروند که ناگهان آن حمله به وقوع پیوست و همه را شوکه کرد.. به معنای دیگر او گزارش تحقیقی خود در این زمینه را رها می کند و وارد توصیف عواطف و احساسات می شود.

نوآم چامسکی – نوینسده 11 سپتامبر: بله آنها هیچ چیزی از 11 سپتامبر نمی پرسند، کدام گزارشی از این دست سراغ دارید، این دلیلی بر آن است که تروریسم فقط هنگامی که به سراغ ما می آید از آن صحبت می کنیم نه این که وقتی خودمان آن را مرتکب می شویم.

دکتر عبدالله النفیسی، نویسنده جنگ منهتن: من گمان می کنم که آن گزارش تلاشی برای رسیدن به یک راه حل توافقی میان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بود برای همین هم دیدیم که 5 جمهوری خواه و 5 دموکرات در آن عضو بودند و می خواستند در نهایت به یک راه حل با یک داستان واحد برسند برای همین بسیاری از مسائل غامض ماند.  

یسری فوده: در جایی از گزارش آمده است که شیخ محمد در بازجویی اعتراف می کند که به یسری فوده، خبرنگار الجزیره بخش اطلاع رسانی شبکه القاعده گفته است که قرار بوده سی مکان در ایالات متحده امریکا تا اواخر دهه نود هدف قرار گرفته شوند در حالی که این یک دروغ محض است و هدف از اعلام آن فقط برای این بود که در حوادث 11 سپتامبر بزرگ نمایی شود. به عبارت دیگر آن طور که از گزارش می فهمیم خالد شیخ محمد دروغ گو است، من هم دروغ می گویم و همه ما که این جا نشسته ایم دروغ می گوییم برای این که بسیار ساده همه چیز را می دانم در حالی که نباید بدانم و آن چه می دانم باید دروغ باشد. حقیقت این است که آن مرد هم در دیدارمان هیچ چیز در این زمینه به من نگفت، فقط یک احتمال باقی می ماند و آن این که گزارش خطای سهودی یا عمدی مرتکب شده که در آن صورت دیگر هیچ اطمینان به آن از اول تا آخرش نمی توان کرد.   

مایک ایزیکوف، مجله نیوزویک: خنده دار است که حواشی گزارش سی آی ای بخواهند آن را تایید کنند، به گزارش شماره 27 سی آی ای درباره خالد شیخ محمد نظری بینداز، با این حال ما نمی توانیم به راحتی به این موضوع بپردازیم برای این که سی آی ای خیلی ساده این گزارش را رد می کند.

مایکل رابرت: کمیسیون خیلی ساده بسیاری از ادله ها را رد کرد و برخی دیگر را نیز مخفی نگاه داشت. عارم می آید که ببینم کشوری به این شکل می خواهد حقیقت را به جهان نشان دهد.

یسری فوده: ما تلاش بسیاری می کنیم که حقیقت را کشف کنیم. از فیلیپ زیلیکو، مدیر اجرایی این کمیته بعد از پافشاری های بسیاری که کردیم توانستیم وقت بگیریم که در هتلی نزدیک کاخ سفید با او دیدار کنیم ولی سر قرار حاضر نشد دوباره از او وقت خواستیم نداد برای بار سوم خواستیم باز هم رد کرد. با تک تک اعضای کمیته تماس گرفتیم تک تکشان رد کردند. اما مایکل شویر را نمی توانم ملامت کنم، او بعد از آن که استعفا کرد عذر خواست و گفت می ترسد که اطلاعاتی که دهد از پشت او را مورد اتهام قرار دهند برای همین نمی تواند با شبکه الجزیره صحبت کند. اما کسی که روزی رئیس بخش مبارزه تروریسم در سازمان امنیت مرکزی امریکا بود، یعنی کوفر بلک، نتوانستم با او روبه رو شوم مگر این که با این سوال او را شوکه کنم؛ چرا جناب سفیر با من تماس نگرفت که ببیند که در دیدار من با مغزهای طراحی کننده حملات 11 سپتامبر چه گذشت؟

کوفر بلک، رئیس سابق بخش مبارزه با تروریسم: خوب من نمی دانم چه کسی با تو صحبت کرد یا نکرد، ما در تلویزیون هستیم در حالی که تو درباره مسائل امنیتی صحبت می کنی. من هیچ اطلاعی از مواضع شخصی تو ندارم. اما می دانم که فضای مناسبی اکنون وجود دارد که می توانم با تو آزادانه بحث کنم، من نمی دانم شاید نمی خواهند بر وضعیت روزنامه نگاری تو اثر بگذارند شاید نمی دانم امیدی به این که تو پاسخ مرا بدهی نداشتم.

یسری فوده: یکی از کسانی که پاسخ بسیاری از سوال ها را می داند و سال ها در کاخ سفید مرد مبارزه با تروریسم بود، ریچارد کلارک، مرا به صرف غذا در واشنگتن دعوت کرد و با همدیگر گپ زدیم، پس از آن دیگر نتوانستم او را سرزنش کنم که چرا مقابل دوربین نمی نشینی اما مردی که در روز 11 سپتامبر جای او را گرفت بارها به مخفی گاه ها رفت و در برابر کمیته تحقیق نشست.

ریچارد کلارک – هماهنگ کننده سابق کمیته مبارزه با تروریسم در کاخ سفید: به همه کسانی که در این سالن نشسته اند و همه کسانی که از تلویزیون این برنامه را می بینند، می گویم که حکومتتان با این مسئولان آبرویتان را برد، آنها با حمایت از این مسئولان آبروی شما را بردند حتی من هم آبروی شما را بردم، ما تلاش های جدی کردیم ولی تلاش هایمان مهم نبود چون که شکست خوردیم. وقتی که حقایق افشا شدند و تحقیق بر سر آنها آغاز شد آن موقع جناب رئیس خواهم نشست جواب سوال های شما را خواهم داد.

ادامه دارد...  

 

کلید واژه ها: 11 سپتامبر


نظر شما :