ادعای تازه بر مبنای تصاویر ماهواره ای

3 ساختمان در پارچین تخریب شده است

۱۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۰۲۱۵۰ اخبار اصلی
در صورتی که ایران ساختمان ها و تجهیزات خارجی را پاکسازی کند و واقعا در این سایت اورانیوم وجود داشته باشد نشت آب آلوده به اورانیوم در زمین شانس آژانس برای کشف آن را 100 درصد می کند.
3 ساختمان در پارچین تخریب شده است

 دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران می گوید از مذاکرات آتی در مسکو انتظار توافق ندارد، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تصاویر ماهواره ای جدیدی را رونمایی کرده اند که نشان می دهد برخی ساختمان های کوچک در سایت نظامی پارچین که خواستار دسترسی به آن هستند، در این پایگاه از بین رفته و برخی عملیات پاکسازی نیز در پارچین در جریان است.

این در حالی است که در ماه های اخیر چندین بار ادعای پاکسازی این سایت که بازرسان آژانس از سال 2006 به آن دسترسی نداشته اند مطرح شده اما تهران این اقدام را تکذیب می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات هایی که در نشست پشت درهای بسته آژانس در خصوص پاکسازی پارچین حضور داشته اند، یکی از تصاویری که در تاریخ 25 می منتشر شده حاکی از آن است که فعالیت های پاکسازی ادامه داشته و  حضور بولدوزر ها نیز در این سایت قابل ملاحظه است.

یک نماینده غربی در این زمینه اظهار داشت که تصاویر ماهواره ای جدید منتشر شده از پارچین تردید های غرب در خصوص اقدام تهران برای پاکسازی پارچین پیش از ارائه مجوز بازرسی را تقویت می کند. به دنبال سفر اخیر یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران نوعی توافق ابتدایی در مورد بازرسی از پارچین حاصل شد اما پس از چند روز جمهوری اسلامی اعلام کرد برای انجام این بازرسی آماده نیست.

این در حالی است که علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس نیز اتهامات وارده در خصوص سایت پارچین را بی اساس توصیف کرده است. اما تصاویر ماهواره ای جدید در حالی منتشر می شوند که دور دوم مذاکرات ایران و 6 قدرت جهانی اخیرا در بغداد برگزار شده و دو طرف پس از این مذاکرات تنها برای ادامه گفت و گو ها در مسکو توافق کرده اند.

دیپلمات های غربی می گویند، انتشار تصاویر ماهواره ای که حاکی از عملیات پاکسازی و تخریب برخی ساختمان های کوچک در پارچین است ، گمانه زنی ها در مورد پاکسازی این سایت را افزایش داده است. پیش از این نیز جریان آبی که از یکی از ساختمان ها خارج می شد و در تصاویر ماهواره ای به ثبت رسیده بود، به نگرانی ها در خصوص پاکسازی پارچین دامن زده بود.

گزارش ها حاکی از آن است که در نشست محرمانه آژانس که شامگاه چهارشنبه در وین برگزار شده، هرمان نکائرتس، معاون آمانو تعدادی تصویر ماهواره ای را به حاضران در جلسه نشان داده که در ماه نوامبر و اوایل ماه جاری میلادی به ثبت رسیده اند.

دیپلمات های حاضر در این جلسه اعلام کرده اند که تصویری که متعلق به اواخر می است نشان می دهد که 2 یا 3 ساختمان کوچک در مکانی که ساختمان اصلی قرار دارد، تخریب شده است. یک دیپلمات دیگر نیز با اشاره به این تصاویر می گوید این تصاویر ویرانی و انهدام را نشان می دهند.

این در حالی است که نکائرتس از بیان عقیده خود در خصوص آنچه در پارچین رخ داده خودداری کرده است اما دیپلمات ها می گویند وی بر لزوم دسترسی آژانس به این پایگاه نظامی تاکید دارد. سایتی که آژانس در گزارش ماه نوامبر خود اعلام کرده بود یک تانکر در آن پنهان شده که برای آزمایش های هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجود تمامی گزارش ها و تصاویری که در خصوص پاکسازی پارچین منتشر می شود، رابرت کلی، مقام سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این باور است که هنوز هم بازرسان آژانس می توانند نمونه های هر گونه اورانیوم را در این سایت کشف کنند.

کلی اظهار داشت: در صورتی که ایران ساختمان ها و تجهیزات خارجی را پاکسازی کند و واقعا در این سایت اورانیوم وجود داشته باشد نشت آب آلوده به اورانیوم در زمین شانس آژانس برای کشف آن را 100 درصد می کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :