نصحیت امیر قطر به سران رژیم صهیونیستی

تلاویو از انقلابیون عرب بترسد

۰۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۲۸ کد : ۱۹۰۱۶۲۸ اخبار اصلی
امیر قطر گفت: تلاویو بهتر است قبل از آن که بهار عربی فرصت‌ها را از آن بگیرد به حقوق ملت فلسطین اعتراف کند و از بلندی‌های جولان سوریه و مزارع شبعای لبنان خارج شود.
تلاویو از انقلابیون عرب بترسد
دیپلماسی ایرانی: نقش‌آفرینی قطر در تحولات منطقه به اسرائیل رسیده است. در حالی که قطر در تمامی تحولات کشورهای عربی در صف نخست ایستاده و با ادعای تغییرات دموکراتیک در امور داخلی آنها دخالت کرده است، این بار در ژستی عامه‌پسند به نصحیت اسرائیل پرداخته و گفته است که تلاویو بهتر است قبل از آن که بهار عربی فرصت‌ها را از آن بگیرد به حقوق ملت فلسطین اعتراف کند و از بلندی‌های جولان سوریه و مزارع شبعای لبنان خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در افتتاحیه دهمین نشست دوحه و کنفرانس آینده اقتصادی خاورمیانه گفت: «همان طور که جهان عرب به دنبال رسیدن به آزادی است و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند فلسطین آخرین میهن عربی است که تا کنون ملت آن به آزادی‌ نرسیده و اکنون زمان آن فرا رسیده است که به این حقش برسد.»

وی در ادامه افزود: «در این خصوص لازم است که که همان گونه که به ملت‌های عربی اهتمام داده می‌شود، به قضیه فلسطینی نیز به رغم درگیری‌اش در انقلاب‌های عربی و عدم ثبات اوضاع داخلی‌اش اهمیت داده شود.»

امیر قطر در حالی این اظهارات را بر زبان می‌آورد که به رغم تصمیم کلی جهان عرب مبنی بر قطع همکاری و روابط سیاسی با اسرائیل دوحه تماس‌های سری با تلاویو دارد و حتی تا کنون چندین بار میزبان مقام‌های ارشد اسرائیلی از جمله شیمون پرز، رئیس جمهوری این رژیم بوده است.

شیخ حمد همچنین گفت: «خطا است که قضیه فلسطینی را از لحاظ سیاسی معلق نگه داریم و آن را خارج از جدول کاری جامعه جهانی قرار دهیم. اراده ملت‌های عربی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. من از اسرائیل می خواهم که تصمیم‌های ایجابی بگیرد و برای صلح و زندگی مسالمت‌آمیز با فلسطینیان اقدام کند. من از این‌جا و از این کنفرانس که با بهار عربی هم‌زمان شده می‌خواهم که صلح عادلانه‌ای در خاورمیانه شکل بگیرد، ملت‌های عربی فلسطین را فراموش نکرده‌اند، هزاران اسیر فلسطینی در بند زندان‌های اسرائیل هستند و اهالی غزه همچنان توسط این رژیم در محاصره‌اند.»

وی سپس تاکید کرد، برای همین اسرائیل بهتر است که از فرصت استفاده کند و به قواعد بین‌المللی احترام بگذارد و حقوق عربی مشروع ملت فلسطین را به رسمیت بشناسد، از جولان و مزارع شبعا عقب‌نشینی کند و از کارهایی که باعث ممانعت از تحقق صلحی عادلانه در منطقه می‌شود مثل ساخت شهرک‌سازی و مصادره قدس و یک‌پارچه ساختن آن اجتناب کند.»

امیر قطر هشدار داد، اگر اسرائیل از فرصت‌ها استفاده نکند نسل همان ملتی که انقلاب‌های عربی را رقم زد و باعث سرنگونی دیکتاتورها شد و کشورش را از دستان استعمار رهانید باعث سرنگونی اسرائیل نیز خواهد شد. این نسل اعتقادی به رابطه با اشغالگر ندارد و برایش قابل قبول نیست که اسرائیل قدرت و سلاح هسته‌ای را در اتحصار خود داشته باشد. این نسل به دنبال پیشرفت کشورش است و می‌خواهد برابری و عدالت رعایت شود. اسرائیل اگر از این فرصت استفاده نکند، خودش ضرر می‌بیند.»

وی همچنین گفت: «اسرائیل نمی‌تواند فرصت‌های صلح را نادیده بگیرد و به راحتی از کنار آن بگذرد. صلح باید حاصل شود، شهرک‌سازی‌ها باید متوقف شوند، اسرائیل باید به قبل از مرزهای 1967 باز گردد و به تشکیل دو دولت تن دهد. اسرائیل از امروز دیگر نمی‌تواند امیدوار باشد در کشورهایی که انقلاب بهار عربی باعث شد تا رهبران مردمی روی کار بیایند، می‌تواند به آنها اعتماد کند و نمی‌تواند علیه دیگر ملت‌ها و افکار عمومی وارد عمل شود.»

این در حالی است که قطر تا کنون پنهان نکرده است که آمادگی دارد در صورت ایجاد تحولی مثبت در مذاکرات صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها با تلاویو رابطه دیپلماتیک برقرار کند. پیش از این شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در دیدار با سیلوان شالوم، وزیر امور خارجه اسبق اسرائیل در پاریس گفته بود: «روابط قطر و اسرائیل در حال حاضر فقط محدود به وجود مراکز تجاری اسرائیلی است ولی قطر مانعی نمی‌بیند که اگر در عملیات صلح تحولی پیش آید روابط خود را با تلاویو گسترش دهد.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :