نگاهی به مواضع ضدایرانی میت رامنی

۳۱ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۳:۰۸ کد : ۱۹۰۰۲۴۶ سرخط اخبار
 
پس از رقابت‌های اولیه و برگزاری انتخابات درون حزبی، «میت رامنی» توانسته خود را به عنوان کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح کند؛ فردی که به داشتن مواضع جنگ‌طلبانه و ضدایرانی مشهور است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته «آسوشیتدپرس» با انتشار تحلیلی، به بررسی مواضع اعلامی رامنی و مشاوران وی درباره سیاست خارجی آمریکا پرداخته و دیدگاه وی نسبت به موضوعات مهم سیاست خارجی ایالات متحده را بررسی کرده است.

در این گزارش آمده: رامنی خواهان آن است که آمریکا نسبت به ایران با شدت بیشتری رفتار کند و به سیاست مصالحه‌جویانه خود پایان دهد؛ سیاستی که یکی از مشاوران ارشد رامنی با نام «مادر، آیا می‌توانم؟» از آن یاد کرد.

بر پایه این گزارش، بررسی مواضع تیم رامنی، نشان می‌دهد که در صورت انتخاب رامنی، آمریکایی‌ها و جهانیان، باید انتظار سیاست‌هایی را داشته باشند که رویه جنگ‌طلبانه و بیشتر یکجانبه «رونالد ریگان» و «جرج. دبلیو. بوش» را در ذهن تداعی می‌کند.

«ریچارد ویلیامسون»، مشاور ارشد رامنی در این باره گفته است: «وقتی آمریکا پیش می‌افتد، بهتر است دنیا کنار بایستد. ما نباید درباره تحریم‌های ایران و روابط با چین و روسیه بازی «مادر، آیا می‌توانم؟» را اجرا کنیم».

این در حالی است که بنا بر نظرسنجی‌ها، هم‌اکنون چنین سیاست‌هایی در آمریکا خریدار چندانی ندارد، به گونه‌‌ای که بنا بر یک نظرسنجی که به تازگی در آمریکا انجام شده، 53 درصد آمریکایی‌ها رویه اوباما را در امور جهانی می‌پسندند، در حالی که این نسبت برای رامنی 36 درصد است.

در حقیقت، برای آمریکایی‌ها که هنوز پس از جنگ دشوار عراق و آشفتگی ادامه‌دار در افغانستان در هراسند، سیاست‌های جنگ‌طلبانه رامنی آسیب رسان به نظر می‌رسد.

رامنی به ویژه به نحوه برخورد اوباما با موضوع ایران انتقادات شدیدی دارد.
به باور وی، ممکن است ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای باشد؛ دیدگاه‌های او در این باره به مواضع اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نزدیک است.

افزون بر این، رامنی و مشاورانش نسبت به اخبار مثبت رسیده از مذاکرات استانبول در مورد افزایش احتمال به توافق رسیدن ایران و غرب بدبین هستند.

البته مواضع تند و تیز رامنی تنها به ایران محدود نمی‌شود. وی درباره کشورهای دیگر از جمله روسیه و چین نیز سخنانی گفته که به باور برخی تحلیلگران، می‌تواند در صورت برگزیده شدن وی، موجب تیره شدن روابط آمریکا با این کشورها شود.

رامنی به تازگی روسیه را دشمن ژئوپلیتکی شماره 1 آمریکا خوانده و همچنین وعده داده به دلیل سیاست‌های «دستکاری پولی» چین، در سازمان تجارت جهانی با این کشور برخورد کند.

به این ترتیب، تحلیلگران پیش بینی می‌کنند، روی کار آمدن احتمالی «رامنی»، سیاست خارجی آمریکا را به حالتی افراطی بازگردانده و رویه‌های صلح‌‌جویانه و دیپلماتیک را به روندهای تقابل‌جویانه و احتمالاً سخت‌افزاری تبدیل کند. 

نظر شما :