مهمترین دلیل آمریکا برای مخالفت با حمله به ایران

۱۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۲ کد : ۱۸۹۹۵۹۱ سرخط اخبار
 چندی است که بحث حمله کردن یا نکردن رژیم صهیونیستی به ایران و حمایت یا عدم حمایت ایالات متحده از چنین کاری، به یکی از مهمترین بحث‌های رسانه‌های غربی تبدیل شده است.

در این باره، روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور»، امروز در تحلیلی نتیجه‌گیری کرده که آمریکا به هیچ وجه موافق استفاده از گزینه نظامی درباره ایران نیست.

به گزارش «تابناک»، تحلیلگر این روزنامه با بررسی شواهدی به این نتیجه رسیده که دولت اوباما، با حمله اسرائیل به ایران موافق نیست و اقدامات کنونی دولت وی، در راستای محدود کردن فضای مانور رژیم اسرائیل در این زمینه است.

در این مطلب با اشاره به موضوع دسترسی اسرائیل به پایگاه‌های هوایی در جمهوری آذربایجان، آمده است که این امر بیش از آنکه بیانگر افزایش احتمال حمله یکجانبه رژیم اسرائیل به ایران باشد، بیانگر یک استراتژی گسترده‌تر از سوی دولت آمریکا برای جلوگیری از حمله به ایران است.

تحلیلگر این روزنامه در این باره به اظهارات «جان بولتون»، سیاستمدار جنگ طلب آمریکایی و سفیر سابق این کشور در سازمان ملل اشاره می‌کند که گفته: «روشن است که افشای این خبر از سوی دولت ترتیب داده شده؛ بنابراین، سابقه نداشته که چنین اطلاعاتی را درباره متحدانتان آشکار کنید».

با این حال، تحلیلگر «کریستین ساینس مانیتور» بر این باور است که چنین چیزی بی سابقه نیست و هر گاه پای منافع آمریکا در میان بوده، این کشور علیه متحدانش کار کرده است. نمونه این امر را می‌توان در عملکرد دولت «آیزنهاور» در جریان حمله مشترک رژیم اسرائیل، فرانسه و بریتانیا به مصر در سال 1956 دید.

در این مطلب همچنین به نمونه دیگری از تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن رژیم صهیونیستی نیز اشاره شده است. بر این اساس، روز نوزدهم مارس سال جاری میلادی، گزارشی در مطبوعات آمریکا منتشر شد، مبنی بر اینکه وزارت دفاع آمریکا، عملیات «شبیه سازی» جنگ با ایران انجام داده و نتایج این کار، حاکی از آن بود که در صورت حمله پیش‌دستانه اسرائیل به ایران، اقدامات تلافی جویانه ایران به کشته شدن صدها آمریکایی و وارد شدن خسارات فراوان به منافع ایالات متحده در سراسر جهان منجر خواهد شد.

تحلیلگر این روزنامه می‌گوید: افشای این خبر نیز با همان هدف پیشین انجام گرفته است؛ یعنی اعلام ضمنی این امر که آمریکا از حمله رژیم اسرائیل به ایران حمایت نخواهد کرد؛ افزون بر این، در این مطلب با اشاره به اعلام تعهد آمریکا به نوسازی سپر موشکی رژیم اسرائیل بیان شده که این امر، امتیازی است که از سوی آمریکا برای متقاعد کردن رژیم اسرائیل به حمله نکردن به ایران داده می‌شود، زیرا با عقب انداختن این امر تا زمان دلخواه، می‌تواند زمان حمله احتمالی اسرائیل را به تعویق بیندازد.

این مطلب در پایان با اشاراتی به اظهارات «گری سیک»، عضو شورای امنیت ملی در دولت‌های «فورد»، «کارتر» و «ریگان» اشاره می‌کند که دلیل تمایل نداشتن آمریکا نسبت به حمله به ایران را بیان کرده است.

وی مهمترین دلیل این کار را شکست نظام تحریم‌های بین‌المللی دانسته که آمریکا برای اعمال آن‌ها بر ایران تلاش کرده است.

سیک بر این باور است، در صورت حمله رژیم اسرائیل به ایران، شورای امنیت برای محکوم کردن این کار، قطعنامه‌ای طرح خواهد نمود که اگر آمریکا آن را وتو کند، با زیر سؤال رفتن وجهه جهانی‌اش، میان این کشور و متحدان اروپایی‌ خویش در حمایت از تحریم‌ها شکاف خواهد افتاد؛ بنابراین، این امر را می‌توان مهمترین دلیل آمریکا برای مخالفت با حمله به ایران به شمار آورد.

نظر شما :