به دنبال درخواست آمریکا و اروپا

سویفت برای قطع همکاری با ایران اعلام آمادگی کرد

۲۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۸۹۸۰۸۹ اخبار اصلی
اصلی ترین مرکز ارائه دهنده خدمات مخابراتی به بانک های جهانی برای نقل و انتقال های مالی، سویفت، به دنبال درخواست آمریکا و اتحادیه اروپا برای قطع روابط خود با بانک های تحریم شده جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرد.
سویفت برای قطع همکاری با ایران اعلام آمادگی کرد
دیپلماسی ایرانی: اصلی ترین مرکز ارائه دهنده خدمات مخابراتی به بانک های جهانی برای نقل و انتقال های مالی، سویفت، به دنبال درخواست آمریکا و اتحادیه اروپا برای قطع روابط خود با بانک های تحریم شده جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرد.

هرچند طبق قوانین بین الملل، آمریکا یا اروپا نمی توانند به طور رسمی از سویفت بخواهند که روابط خود را با ایران قطع کند اما ابزار فشار بر هیات مدیره آن را در اختیار دارند و در نتیجه همین فشار ها سویفت نسبت به متوقف ساختن سرویس دهی به بانک هایی در ایران که در فهرست تحریم ها قرار دارند، چراغ سبز نشان داد.

این اقدامی است که انتظار می رود در تشدید فشار های اقتصادی غرب علیه ایران موثر باشد و همچنین توانایی تهران برای تجارت در سطح جهانی را کاهش دهد.

این در حالی است که همه بانک های بزرگ جهان از خدمات سویفت برای انتقالات مالی شبکه ای خود استفاده می کنند اما انتظار می رود که اغلب بانک های دولتی ایران و همچنین بانک های تجاری و احتمالا بانک مرکزی جمهوری اسلامی از خدمات سویفت محروم شوند.

گفتنی است از آنجایی که جمهوری اسلامی برای فروش نفت نیز از خدمات سویفت استفاده می کند، انتظار می رود که هدف آمریکا و اروپا در کاهش درآمد نفتی ایران نیز از این طریق محقق شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی خزانه داری آمریکا گزارش داد: ما از تصمیم سویفت برای متوقف ساختن خدمات دهی به بانک های ایرانی استقبال می کنیم و به همکاری خود با شرکای اروپایی برای اقدامات لازم در این خصوص ادامه خواهیم داد.

این در حالی است که قانونگذاران آمریکایی در هفته های اخیر مدعی شده بودند که ایران از خدمات سویفت برای دور زدن تحریم ها استفاده می کند و به همین منظور کنگره و سنای آمریکا، مدیران سویفت را برای فاصله گرفتن از ایران تحت فشار قرار دادند.

از سوی دیگر دولت اوباما، فرانسه و برخی دیگر از کشور های اروپایی نیز اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دادند تا به طور رسمی از سویفت بخواهد بانک های تحریم شده ایران را خارج از سرویس خود قرار دهد.

به دنبال این فشارها سویفت هم اعلام کرد که از قوانین اروپا تبعیت می کند.

کارشناسان می گویند پس از اینکه ایران از خدمات سویفت محروم شود، از سیستم های دیگری نظیر شماره حساب بانک بین المللی( ایبان) استفاده خواهد کرد. اما این سیستم ها به اندازه سویفت گسترده نیستند و بنابراین هزینه تبادلات مالی برای تهران افزایش خواهد یافت.

به گفته کارشناسان تا کنون شماری از بانک های تحریم شده ایرانی مانند سپه، صادرات و ملت از خدمات سویفت استفاده می کرده اند. البته هنوز مشخص نیست که بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز شامل تصمیم های جدید سویفت خواهد شد یا خیر. چرا که در این صورت ایران به طور کامل خارج از سیستم مالی جهانی قرار خواهد گرفت.

برخی بر این باورند که این اقدامات می تواند به طور کلی ایران را از بازار های جهانی ایزوله کرده و سرمایه جمهوری اسلامی برای دنبال کردن اهداف هسته ای را کاهش دهد.

اما با وجود تقویت جبهه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، آمریکا و اروپا اعلام کرده اند که از تمایل تهران برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای استقبال می کنند. رویکردی که نشان می دهد کاخ سفید و متحدانش در آنسوی آتلانتیک همچنان به استراتژی دوسویه مشوق ها و مجازات ها ر قبال جمهوری اسلامی پایبند هستند.

 


نظر شما :