نگرانی‌های امریکا افزایش یافت

اعزام بزرگترین هنگ کوماندو‌های امریکا به خاورمیانه

۰۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۸۹۷۳۸۷ آمریکا
در سایه افزایش تنش‌ها میان ایران و غرب و همچنین افزایش فعالیت های القاعده در یمن و تداوم فعالیت دزدهای دریایی در سومالی، ارتش امریکا تصمیم گرفته است که بزرگترین هنگ کوماندوهای خود را به خاورمیانه بفرستد.
اعزام بزرگترین هنگ کوماندو‌های امریکا به خاورمیانه

دیپلماسی ایرانی: پنتاگون تصمیم دارد که به زودی بزرگ‌ترین هنگ کوماندوهای خود را به خاورمیانه بفرستد. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، این کار در سایه افزایش تنش‌ها میان ایران و امریکا، افزایش فعالیت‌های القاعده در یمن و افزایش فعالیت دزدان دریایی در سومالی صورت می‌گیرد.

بنا به این گزارش به درخواست فرماندهان نیروهای مرکزی ارتش امریکا که فعالیت‌های نظامی این کشور را در خاورمیانه نظارت می‌کند، نیروی دریایی امریکا قصد دارد که یکی از ناوهای جنگی قدیمی خود را در اختیار این نیروهای کوماندو قرار دهد.

به گزارش این روزنامه امریکایی اسم غیر رسمی این ناو، ناو مادر است که می‌تواند قایق‌های تندروی کوچک را در خود جای داده و همچنین بالگردهای مستقر در ناو امریکایی سلز را که مورد استفاده نیروی هوایی امریکا است نزد خود نگه دارد.

مایکل کافکا، سخنگوی فرماندهی نیروی دریایی امریکا حاضر نشد هر گونه اظهار نظری درباره اهداف و دلایل اعزام این ناو به خاورمیانه بر زبان براند. اما دیگر مسئولان نیروی دریایی اعلام کردند که احتمالا این ناو تا اوسط تابستان به منطقه اعزام خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این ناو به سمت خلیج فارس اعزام خواهد شد. ایران چندی پیش اعلام کرده بود در صورت اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی از سوی امریکا و اتحادیه اروپا تنگه هرمز را خواهد بست که این مساله باعث نگرانی شدید جامعه غربی و امریکا شد. از سویی تهدیدهای اسرائیل علیه ایران نیز روز به روز افزایش می‌یابد و این مساله باعث شده تا فضای حاکم بر منطقه بوی باروت به خود بگیرد.

امریکایی‌ها بر این باورند با اعزام این ناو و کماندوهایی که بر روی آن مستقر خواهند شد در کنار دیگر ناوهایی که در منطقه دارند می‌توانند ضریب اطمینان خود را از امنیت منطقه تقویت کنند. عمده نگرانی آنها از افزایش قدرت ایران در منطقه و افزایش فعالیت القاعده در یمن است که توانست بخشی از مناطق این کشور را به کنترل خود در آورد. بنا به گزارش‌ها القاعده توانسته است مناطق مرزی میان یمن و عربستان را به طور کامل در اختیار خود بگیرد.

پیش‌بینی می‌شود با ارسال این ناو بزرگ امریکایی به منطقه، ناو سلز که بیشتر فعالیت‌های خود را در سال‌های گذشته بر عملیات نظامی میدانی در عراق و افغانستان متمرکز کرده بود، کاهش یابد.

در همین رابطه ارتش ایالات متحده امریکا تصمیم گرفته است که کار از رده خارج کردن ناو عظیم یو‌اس‌اس پونس (USS Ponce) که بنا بود پس از 41 سال فعالیت در نیمه نخست سال جاری میلادی از رده خارج شود به زمانی نامعلوم به تعویق بیندازد و با اصلاحاتی در سیستم مهندسی این ناو مجددا آن را به خدمت بگیرد. به گفته واشنگتن پست مقام‌های امریکایی دستور داده‌اند این ناو مورد تعمیر قرار گرفته و مجددا به منطقه فرستاده شود. نیروی دریایی امریکا قصد دارد تا 13 فوریه این ناو را از بندر ویرجینیا دوباره به ماموریت‌های دریایی اعزام کند.

همچنین نام ناوهای دیگری چون مارک 5 زودیاک و ریجید هال اینفلایتبل بوتس نیز به گوش می‌رسند که گفته‌ می‌شود کار تجهیز آنها برای اعزام به خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از این ناوها برای محافظت از کشتی‌های در حال عبور از سواحل سومالی که توسط دزدان دریایی ربوده می‌شوند به سواحل این کشور اعزام خواهند شد.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 


نظر شما :