دعوت از مقامات آژانس برای سفر به ایران

۳۰ آذر ۱۳۹۰ | ۰۰:۱۶ کد : ۱۸۹۶۳۳۳ سرخط اخبار
دیپلماتهای اروپایی آژانس خبر دادند ایران طی نامه‌ای از مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس ،این دعوت در حالی صورت می گیرد که آژانس دعوت پیشین ایران را نپذیرفت و مدعی بود در صورت عدم همکاری ایران در زمینه نگرانی‌های آژانس سفر به ایران نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
 
یک دیپلمات ارشد و عضو 4 نفره مذاکره کننده که نخواست نامش فاش شود عنوان کرد هیات عالی رتبه آژانس در اواخر ماه ژانویه به ایران سفر می کند.
 
این مقام عالی رتبه آژانس در ادامه گفت:سفر به تهرانی درصورت موافقت ایران با دراختیار گذاشتن اطلاعات پیرامون برنامه هسته ای به آژانس صورت خواهد گرفت و نامه مورخ 14 دسامبر ایران به آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، اشاره ای به جزئیات در این زمینه نکرده و با انجام این سفر اعلام موافقت کرده است.
 
انتظار می رود در راس سفر هیات عالی رتبه آژانس هرمان ناکارتس، ناظر ارشدآژانس،حضور داشته باشد. پیش از انتشار آخرین گزارش آژانس ایران از هرمان ناکارتاس برای سفر به ایران و رایزنی درباره حل موضوعات مورد بحث دعوت به عمل آورده بود.
 
این در حالی بوده است که پس از انتشار گزارش آژنس به 35 عضو شورای امنیت سازمان ملل،علی اکبر سلطانیه اعلام کرد که سفر هیات آژانس به ایران به تاخیر خواهد افتاد و انتشار گزارش آمانو را عامل این تاخیر عنوان کرد.
 
به گفته دیپلمات‌ها نامه مورخ 14 دسامبر برای دعوت دوباره ازآژانس به امضای سلطانیه رسیده است.
 
آسوشیتدپرس در این گزارش به نقل از یک مقام از کشورهای عضو آژانس ادعا کرده است ایران در نظر دارد تا از امکان دسترسی هیات آژانس به دانشمندان هسته‌ای برای پرسش و پاسخ جلوگیری کند.
 
در این گزارش ضمن اشاره به نگرانی از حمله نظامی به ایران، 15 تن از مقامات ارشد آمریکایی و دیپلمات‌های اروپایی طی نامه‌ای به باراک اوباما خواستند تا از طریق گزینه دیپلماتیک به حل اختلافات با ایران بپردازند و درخصوص گزینه نظامی به ایران هشدار دادند. 

نظر شما :