روایت «الاخبار» از سفر مصلحی به عربستان

۲۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۰ کد : ۱۸۹۱۴ سرخط اخبار
روزنامه لبنانی 'الاخبار' با اشاره به دیدار اخیر وزیر اطلاعات ایران با مقامات عربستان از طرح جدید عراق برای پایان دادن به بحران سوریه خبر داد و نوشت: در نتیجه همکاری میان ایران و عربستان و همچنین مشارکت عراق، حالت تشنج در منطقه احتمالا به کمترین سطح خود می‌رسد.

به گزارش ایرنا از بیروت، روزنامه لبنانی 'الاخبار' در مقاله ای تحلیلی به قلم 'ایلی شلهوب' با اشاره به اینکه انتظار می رود که در نتیجه سفر 'حیدر مصلحی' به عربستان، آرامش واستقرار در بیشتر مناطق ایجاد شود، ادامه داد: عربستان در مقابل توقف حملات تحریک آمیز علیه سوریه و نیز دوری از محور فعال قطری، ترکی و فرانسوی علیه این کشور از ایران خواسته است در آرام کردن اوضاع کشورهای یمن و بحرین و همچنین منطقه قطیف (شرق عربستان) مساعدت کند.

روزنامه الاخبار با اشاره به موضع عربستان در برابر شروع تحرکات بیداری اسلامی در مناطق شرقی این کشور ادامه داد: عربستان بیم دارد این تحرکات همچون تحرکات جاری در بحرین، افزایش یابد.

این روزنامه با بیان موضع آمریکا در قبال سیاست خارجی عربستان نوشت: آمریکا با پناه آوردن به کشور قطر برای حل مسایل منطقه ای، عملا نقش تاریخی این کشور در منطقه را به باد فراموشی سپرده است.

الاخبار در بیان ابتکار عمل عراق در مورد پایان دادن به بحران سوریه نوشت: این ابتکار عمل شامل توقف تحریم های اتحادیه عرب علیه سوریه در مقابل پایان دادن به حضور نظامیان سوری در خیابان های شهرها و نیز آغاز گفتگوهای عربی – سوری با نظارت عراق است.

این روزنامه تأکید کرد: این ابتکار عمل مورد حمایت ایران قرار گرفته است و یکی از محورهای مباحثات مصلحی با مقامات عربستان بوده است و در همین راستا 'نوری مالکی' نخست وزیر عراق قرار است در آینده ای نزدیک هیأت رسمی را به دمشق بفرستد. این سفر به دور انعکاس خبری رسانه ها انجام خواهد گرفت.

الاخبار در بیان نقش 'عمار حکیم' رییس مجلس اسلامی عراق در پایان دادن به بحران سوریه نوشت: این مجلس نقش بازری را در این زمینه بازی کرده و به 'جمیز جفری' سفیر آمریکا در عراق اطلاع داده که آمریکا باید به ناتوانایی خود در سقوط نظام 'بشار اسد' رییس جمهور سوریه اعتراف کند.

این روزنامه با اشاره به نزدیک شدن تاریخ عقب نشینی نظامیان آمریکا از عراق و واکنش عربستان در این‌باره نوشت: عربستان سعودی از عقب نشینی نظامیان آمریکا از عراق و همچنین مواضع اخیر این کشور درباره آینده سوریه، دچار یأس و نگرانی شده است.

این روزنامه لبنانی در مورد نامه اخیر 'هو جن تائو ' رییس جمهور چین به 'باراک اوباما' رییس جمهور آمریکا در مورد احتمال حمله نظامی آمریکا و کشورهای غربی علیه سوریه و ایران نوشت: چین علاوه بر محکوم کردن این گونه حملات نظامی، در برابر این حملات دست بسته باقی نخواهد ماند.

روزنامه الاخبار در مورد شناسایی شبکه های جاسوسی آمریکا در لبنان و نیز سقوط اجباری هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز آسمان ایران نوشت: این شکست های متوالی، آمریکا را در تنگنای شدید قرار داده است.

نظر شما :