انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

جنگ تبلیغاتی جمهوری خواهان

نویسنده خبر: حسین هوشمند
دیپلماسی ایرانی به مناسبت انتخابات آینده ایالات متحده امریکا به بررسی عملکرد کاندیداهای این انتخابات می پردازد. شماره دوم از این مقالات را در زیر می‌خوانید.
جنگ تبلیغاتی جمهوری خواهان
مناظره واشینگتن دی سی:

 

یازدهمین مناظره جمهوری خواهان 22 نوامبر در واشینگتن دی سی و به میزبانی سی ان ان، بنیاد هریتیج و مؤسسه امریکن اینترپرایز برگزار شد. موضوع مورد بحث در این مناظره، امنیت ملی بود. مباحث زیر مهمترین موضوعات مطرح شده در این مناظره هستند.

 

 مهاجرت:

 

مهمترین موضوع مناظره، بحث در مورد مهاجرت غیر قانونی بود. با سوال از نیوت گینگریچ این بحث آغاز شد. گینگریچ در پاسخ گفت "من مهاجران غیر قانونی را اخراج نمی کنم، به طور مثال کسانی را که بیش از 25 سال است در آمریکا زندگی می کنند و در اینجا ازدواج کردند و صاحب ریشه شده اند من خانواده ها را از هم جدا نمی کنم" وی از این نظر خود تحت عنوان سیاست انسانی نام برد اما این اظهار نظر، بلافاصله از سوی رقبای وی مورد نقد قرار گرفت، میت رامنی این ادعا را که این سیاست انسانی است رد کرد و از آن به عنوان سیاست عفو نام برد و این که گینگریچ به دنبال این است که مهاجران غیر قانونی را مورد عفو قرار دهد وی در ادامه گفت " اگر مردمی که غیر قانونی وارد کشور شدند به عنوان شهروند قانونی پذیرفته شوند این کار فقط موجب این می شود که افراد دیگری را هم به مهاجرت غیرقانونی تشویق کند" میشل باکمن هم گفت " من مخالفم و فکر می کنم آقای گینگریچ قصد دارند 11 میلیون مهاجر غیرقانونی را شهروند قانونی کنند" هرمن کین اعتقاد داشت ما قادر به مصالحه با مهاجران فیرقانونی نیستیم، ران پل معتقد بود اگر ما در اعطای حق شهروندی ملایمت به خرج دهیم این راه منجر به افزایش مهاجرین غیرقانونی می شود. البته گینگریچ هم مثل سایر کاندیداها موافق افزایش تدابیر امنیتی در مرزها و ایجاد دیوارهای مرزی برای جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی مکزیکی ها به آمریکا است.

این اظهار نظر گینگریچ امکان دارد به جایگاه وی در میان کاندیداهای جمهوری خواهان صدمه بزند اما اگر وی کاندیدای نهایی باشد در انتخابات سراسری می تواند به وی کمک کند، چون هیسپنیک ها یا لاتین تبارها از اقلیت های تأثیر گذار در انتخابات هستند. اما این اظهارات، مخالف نظرات محافظه کاران است مخصوصاً این که ایالت آیوا یکی از پایگاه های مهم آنها محسوب می شود. تیم آلبرشت مشاور ارشد فرماندار آیوا اعتقاد دارد " اعضای انجمن حزبی آیوا در زمینه مهاجرت، مخالف سیاست عفو هستند و این اظهار نظر گینگریچ می تواند به مثابه سمی برای کمپین وی باشد" همچنین استیو کینگ، نماینده آیوا که یکی از محافظه کاران معروف است، اعتقاد دارد این موضوع به جایگاه گینگریچ در آیوا ضربه می زند و حمایت از وی سخت تر می شود. در مناظره سپتامبر هم ریک پری در موضعی شبیه به گینگریچ گفته بود این که بعضی از جمهوری خواهان با قانون تگزاس که به فرزندان مهاجرین غیرقانونی اجازه تحصیل می دهد، مخالفند، نشانه این است که انسان هایی بی احساس هستند. این اظهارات از سوی فرماندار تگزاس که هم مرز با مکزیک است، موجب انتقاد از وی شد و در نظرسنجی ها افت محبوبیت پیدا کرد. 42 درصد از جمهوری خواهان معتقدند که مهاجرین غیر قانونی باید کشور را ترک کنند اما 31 درصد موافق ماندن آنها و تلاششان برای دریافت شهروندی هستند و 23 درصد به گزینه میانه اعتقاد دارندیعنی مهاجران بتوانند بمانند ولی در مورد اشتغال، شهروندان باید به مهاجرین غیرقانونی اولویت داشته باشند.

 

افغانستان:

 

در این قسمت بحث اصلی میان رامنی و هانتزمن بود. هانتزمن اعتقاد داشت که نیروهای آمریکا باید از افغانستان خارج و به آمریکا برگردند در حالی که رامنی اعتقاد داشت نیروها باید مدت زمان بیشتری نسبت به برنامه اوباما در افغانستان بمانند در ادامه هانتزمن گفت ما به صد هزار نیرو در افغانستان احتیاج نداریم و پول هایی که در افغانستان خرج می شود بهتر است در اقتصاد سرمایه گذاری شوند تا مشکلات اقتصادی حل شود. رامنی هم در جواب گفت الان زمان این نیست که ما نیروهایمان را خارج و از آن جا فرار کنیم.

 

پاکستان:

 

در این مورد بحث میان پری و باکمن بود. پری عقیده داشت، اگر من رئیس جمهور بودم کمک های مالی به پاکستان را قطع می کردم تا زمانی که معلوم شود آیا آنها دوست یا دشمن ما هستند اما در جواب باکمن اعتقاد داشت چون پاکستان سلاح اتمی دارد ما باید به آنها کمک کنیم تا افراط گرایان در آن جا روی کار نیایند.

 

ایران:

 

کین موافق حمله اسرائیل به ایران بود و اعتقاد داشت اگر برنامه حمله اسرائیل دقیق باشد می توانند پیروز شوند. ریک پری اعتقاد داشت باید تحریم های سنگین تری علیه ایران اعمال شود وی موافق تحریم بانک مرکزی ایران بود و می گفت تحریم بانک مرکزی موجب نابود شدن اقتصاد ایران می شود.گینگریچ هم بر تغییر رژیم تأکید داشت و موافق تحریم بنزین بود. رامنی هم از افزایش تحریم ها دفاع می کرد. هانتزمن معتقد بود تحریم ها علیه ایران کارساز نیست چون چین و روسیه در اعمال تحریم ها همکاری نمی کنند. همچنین رامنی اعلام کرد به عنوان رئیس جمهور اولین سفر خارجی اش به اسرائیل خواهد بود و پری هم پیشنهاد منطقه پرواز ممنوع را برای سوریه داد.

 

 ابزار تبلیغاتی :

 

یکی از مهمترین ابزار در انتخابات، تبلیغات تلویزیونی است. در این هفته اولین تبلیغ تلویزیونی رامنی در نیوهمپشایر پخش شد، هزینه این تبلیغ شصت ثانیه ای،  134 هزار دلار بود. تبلیغ ابتدا با موسیقی دلهره آور و با تصاویر سیاه و سفید سخنرانی اوباما در مورد اقتصاد در کمپین انتخاباتی وی در سال 2008 همراه است. در این تبلیغ سعی می شود که اوباما مسبب اصلی بحران اقتصادی معرفی شود، در ادامه با رنگی شدن تصاویر و موسیقی آرامش بخش، توانایی های رامنی در زمینه اقتصادی ذکر می شوند و این طور به بیننده القا می شود که وی می تواند مشکلات اقتصادی را حل کند. در تبلیغ ریک پری هم، وی در حالی که به دوربین نگاه می کند می گوید "سیاست های سوسیالیستی اوباما، آمریکا را ورشکست کرده است، ما باید همین حالا وی را متوقف کنیم" در شش ماه گذشته تاکنون، گروه های محافظه کار مانندکارل روو (مشاور ارشد جورج دبلیو بوش) و برادران میلیاردرکوخ، 13 میلیون دلار خرج تبلیغات علیه اوباما کرده اند.

 

نظرسنجی :

 

در ماه های ابتدایی شروع رقابت ها، مایک هاکابی و میت رامنی به عنوان کاندیداهای اصلی مطرح بودند بعد از انصراف هاکابی، رامنی به عنوان کاندیدای پیشتاز مطرح شد اما از آن جایی که وی کاندیدای مطلوب جمهوری خواهان نیست هر چند ماه یک بار یکی دیگر از کاندیداها با وی به رقابت می پردازد اما از آن جایی که آنها دارای توانایی های گسترده نیستند، نمی توانند موقعیت خود را حفظ کنند. نمودار زیر ظهور و سقوط ران پل و پری و باکمن را از ماه آوریل تاکنون نشان می دهد.

 

نمودار انتخابات امریکا

         منبع : گالوپ

 

نمودار زیر هم وضعیت چهار کاندیدای اصلی را از ماه ژوئن تاکنون نشان می دهد.

 

نمودار انتخابات امریکا

منبع : گالوپ

 

جدول نظرسنجی زیر وضعیت هر کاندیدای جمهوری خواه را در صورتی که کاندیدای نهایی حزب در انتخابات سراسری باشد را نسبت به اوباما نشان می دهد.

 

کاندیدا – میزان محبوبیت به درصد

باراک اوباما - 46

میت رامنی - 44

باراک اوباما - 49

نیوت گینگریچ - 42

باراک اوباما - 50

هرمن کین - 39

باراک اوباما - 50

ریک پری - 40

باراک اوباما - 47

ران پل - 39

باراک اوباما - 50

میشل باکمن - 36

باراک اوباما - 46

جان هانتزمن - 37

منبع : آر سی پی

 

روزشمار:

 

مناظره بعدی جمهوری خواهان 10 دسامبر در آیوا و به میزبانی ای بی سی نیوز و حزب جمهوری خواه آیوا برگزار می شود.

36 روز مانده تا انتخابات مقدماتی آیوا (3 ژانویه 2012)

43 روز مانده تا انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر (10 ژانویه 2012)

344 روز مانده تا انتخابات سراسری( 6 نوامبر 2012)

 
حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اوباما رامنی گینگریچ آیوا پری اوباما - تحریم کاندیدای غیر قانونی اعتقاد داشت جمهوری خواهان هانتزمن آمریکا موافق مناظره باکمن تبلیغ غیرقانونی سی مهاجرین افغانستان وی در اقتصادی مهاجرت مهاجران


نظر شما :