زیمبابوه در گرداب خشونت

۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۸۲۴ آسیا و آفریقا
زیمباوه روزهای سختی را پشت سر می گذارد. شرایط حاکم در زیمباوه تفاوت چندانی با جنگ ندارد. شرایط از همیشه بدتر است. خشونت و سرکوبگری در چند روز اخیر به شدت افزایش یافته و نظامیان شبه دولتی در نواحی روستایی پرسه می زنند و مخالفان دولت را به گلوله می بندند.
زیمبابوه در گرداب خشونت
زیمباوه روزهای سختی را پشت سر می گذارد. شرایط حاکم در زیمباوه تفاوت چندانی با جنگ ندارد. شرایط از همیشه بدتر است. خشونت و سرکوبگری در چند روز اخیر به شدت افزایش یافته است. نظامیان شبه دولتی در نواحی روستایی پرسه می زنند و هر کسی را که مظنون به حمایت از مخالفان دولت است به گلوله می بندند.
 
پلیس فعالیت خاصی در منطقه ندارد. سازمان پزشکان حقوق بشر زیمباوه شرایط را وخیم اعلام کرده است و از آمار 240 مجروح در منطقه پس از آغاز خشونت ها که از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سه هفته گذشته آغاز شده است خبر می دهد.
 
ناظران حقوق بشر که گروهی بین المللی هستند، می گویند که حزب زانو پی- اف که حزب حاکم به رهبری روبرت موگابه است پایگاه های شکنجه در سراسر کشور برپا کرده تا با مخالفان که در انتخابات پارلمانی پیروز شدند و ادعا می کنند که در انتخابات ریاست جمهوری نیز پیروز رقابت ها هستند مبارزه کنند.
 
قربانیان این پایگاه های شکنجه شب ها به این پایگاه ها منتقل می شوند و با باتوم مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.
 
کلبه ها و خانه ها به آتش کشیده شده اند. حزب  جنبش دگرگونی دموکراتیک اعلام کرده 10 تن از هواداران این جنبش کشته شده اند و برخی نیز با گلوله از پای در آمده اند.
 
جنبش دگرگونی دموکراتیک که مخالف دولت حاکم است همچنین اعلام کرده حدود 3 هزار خانواده از خانه های خود آواره شده اند، 500 نفر در بیمارستان ها بستری هستند و بیش از 400 تن از مخالفان دولت در رندان ها به سر می برند.
 
هیچ شکی نیست که آقای موگابه درصدد است تا از طریق گسترش خشونت تمام کنترل کشور را تا زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به دست گیرد.
کمیته انتخاباتی زیمباوه اعلام کرده شمارش دوباره آرای 23 حوزه انتخاباتی ریاست جمهوری را از سر گرفته است که به نظر می رسد برنامه ای است برای تغییر نتایج آرا.
 
جناح مخالف موگابه، کمیته انتخاباتی را به تعلل عمدی در اعلام نتایج نهایی انتخابات متهم می کند و معتقد است که این حرکتی برای حفظ قدرت رابرت موگابه، رییس جمهور فعلی زیمبابوه است.
 
کارشناسان معتقدند که این انتخابات، چالشی است بزرگ برای تداوم حکومت بیست و هشت ساله رابرت موگابه.
 
مورگان تسوانگریا، رییس جنبش دگرگونی دموکراتیک، با سفر به کشورهای منطقه سعی می کند رهبران کشورهای آفریقایی را به میانجی گری در زیمبابوه متقاعد کند. پیش از این کمیته گسترش آفریقای جنوبی که شامل چهارده کشور منطقه است از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد و سیاست سکوت را پیش گرفته است.
 
این سازمان پیش از اعلام نتایج انتخابات اعلام کرده بود که از برگزاری انتخابات در زیمباوه بسیار خرسند است و تیمی را برای نظارت بر انتخابات پارلمانی به این کشور اعزام کرده بود.
 
آقای تسوانگیری از رییس جمهور آفریقای جنوبی که نفوذ خوبی در منطقه دارد خواست که با استفاده از قدرت خود در خصوص شرایط زیمباوه اقدام کند.
 
دولت تابو مبکی، ارسال سلاح های چینی به زیمباوه از طریق آفریقای جنوبی را تائید کرد اما این کشتی به سمت آسیا به حرکت درآمد. دولت زیمباوه از کشورهای منطقه خواست اجازه ندهند این کشتی در سواحل این کشور بار خود را تخلیه کند. مقامات چینی اعلام کرده اند احتمالا این کشتی هم اکنون در آسیا است.
 
آقای تسوانگیری معتقد است یک تیم منطقه ای باید در اردوگاهی در هراره بر پا کنند، مانند آنچه که رهبران آفریقایی اوایل سال میلادی در کنیا اجرا کردند تا به خشونت های  پیش از انتخابات پایان دهند. اما رهبران آفریقایی اکنون به شدت از آقای مبکی حمایت می کنند.
 
بریتانیا که پیش از این زیمباوه را تحت استعمار خود داشت اعلام کرد آقای موگابه درصدد است تا انتخابات را به نفع خود تغییر دهد.
 
کوفی عنان، دبیر کل پیشین سارمان ملل متحد، در دیدار با اعضای جنبش دگرگونی دموکراتیک اعلام کرد که آمادگی تکرار آنچه در کنیا انجام داده بود را دارد.
 
آقای تسوانگیری اکنون به سمت غرب آفریقا در سفر است تا با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، و رهبران سیاسی منطقه ملاقات کند.
 
اتحادیه آفریقا از دولت زیمباوه خواسته است تا هرچه زودتر نتایج انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.
 
رایلا اودینگا، نخست وزیر تازه کنیا، و کوفی عنان دبیر کل پیشین یازمان ملل متحد، از کشورهای منطقه خواستند تا اقدامات بیشتری را برای بحران به وجود آمده در زیمباوه انجام دهند.
 
اما تا زمانی که جنبش دگرگونی دموکراتیک و دولت های آفریقایی برای اعمال تحریم های بیشتر علیه آقای موگابه تلاش نکند وضعیت تغییر چندانی نخواهد کرد. روبرت موگابه، رئیس جمهور زیمبابوه،  درصدد است با خشونت و زور قدرت را همچنان برای خود حفظ کند. اکنون آنچه که در زیمباوه اتفاق می افتد هجوم گسترده  مردم این کشور به سمت مرزهاست تا  از این کشور فرار کنند. 

نظر شما :