فرار رو به جلوی اسرائیل در طرح حمله به ایران

۱۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۷۶۶۰ اخبار اصلی
موضوع حمله اسرائیل به ایران، شبهات بسیاری را به وجود آورده است. جدای از این که بسیاری از تحلیلگران نسبت به وجود چنین اشتباهی از سوی اسرائیل نگرانند و آن را حرکتی خطرناک و ویرانگر می دانند عده ای نیز نسبت به صحت و سقم آن ابراز تردید می کنند.
فرار رو به جلوی اسرائیل در طرح حمله به ایران
دیپلماسی ایرانی: موضوع حمله اسرائیل به ایران، شبهات بسیاری را به وجود آورده است. جدای از این که بسیاری از تحلیلگران نسبت به وجود چنین اشتباهی از سوی اسرائیل نگرانند و آن را حرکتی خطرناک و ویرانگر می دانند عده ای نیز نسبت به صحت و سقم آن ابراز تردید می کنند. بسیاری به طوری جدی می پرسند که آیا واقعا اسرائیل قصد دارد چنین استباهی مرتکب شود؟

روزنامه لبنانی النهار، در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می نویسد: این روزها بحث و جدل به خصوص در درون اسرائیل بر سر حمله به تاسیسات هسته ای ایران که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشته است، افزایش یافته و شبهات بسیاری را به وجود آورده است. نخستین پرسشی که به اذهان مبادرت می کند این است که آیا واقعا عقل می پذیرد که اسرائیل چنین خبطی کند و آینده خود را در منطقه به مخاطره بیندازد؟ آیا واقعا آن چه در رسانه ها بر سر حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران گفته می شود، واقعیت دارد؟ به راستی در پشت درهای بسته چه می گذرد که فقط گوشه ای از آن که به رسانه ها سرایت می کند چنین جنجالی را موجب می شود؟

نویسنده این یادداشت سپس می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که بنیامین نتانیاهو وقتی که در سال 2009 قدرت را به دست گرفت گفت که اولویت خود را آن چه وی رفع نگرانی ها از تاسیسات هسته ای ایران نامید، قرار می دهد. در طول دو سال گذشته مقامات اسرائیلی به این موضوع اهمیت بسیاری داده اند. از همان موقع هم اختلاف های داخلی مقامات اسرائیلی سر این موضوع به ویژه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل بالا گرفت. این دو نفر بر انجام حمله نظامی به ایران اصرار داشته اند و می گویند حداقل بهره ای که از این حمله می توان برد این است که روند هسته ای شدن ایران برای چند سال به عقب می افتد. در حالی که فرماندهان نظامی و در راس آنها مئیر داگان، رئیس سابق موساد با چنین ایده ای به شدت مخالفند و می گویند چنین حمله ای مخاطرات و عواقب بسیار و خیمی در پی خواهد داشت که نمی توان حدود آن را پیش بینی کرد. در همین راستا ایالات متحده امریکا نیز به شدت با انجام هر گونه حمله نظامی به ایران قاطعانه مخالفت می کند و همچنان می گوید که تنها راه های دیپلماتیک را برای حل بحران هسته ای ایران مفید می داند.

نویسنده در ادامه این یادداشت می نویسد: چه کسی می تواند منکر شود که میان گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی که قرار است به زودی منتشر شود با بلوف حمله به ایران ارتباطی وجود ندارد. گزارشی که تلاش می کند القا کند که ایران به دنبال دستیابی به تکنولوژی تولید سلاح هسته ای است. از این رو می توان گفت که این جنجال رسانه ای در حقیقت تلاشی برای اثرگذاری بر گزارش آژانس است تا تحریم های سنگین تر و دردآورتری را به ایران تحمیل کند تا بدین ترتیب اقتصاد ایران با مشکل شدید مواجه شود و امور تغییر کند و اوضاع عقب گرد داشته باشد. از سویی عده ای نیز بر این اعتقادند که اعلام خبر حمله به ایران تاثیرات شگرفی بر ایرانی ها خواهد داشت و باعث خواهد شد تا آنها ترسیده و برنامه هسته ای خود را متوقف یا حداقل کند کنند. آنها شایعه تلاش اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران را صرفا یک جنگ روانی از سوی این رژیم می دانند.

در پایان این یادداشت آمده است: در هر حال بازگشت به جدال حمله اسرائیل به ایران و تعیین زمانی برای آن بر اساس تقویم استراتژیکی که مقامات اسرائیلی از آن سخن می گویند چیزی جز مانور سیاسی آنها برای فرار اسرائیل از سایه تغییرات بزرگی که بهار عربی ایجاد کرده و به سمتی می رود تا موازنه های قدرت را در منطقه دگرگون کند، نیست. تغییراتی که دگرگونی های ریشه ای در وضعیت استراتژیک اسرائیل به ویژه پس از فروپاشی محور اعتدال در منطقه به وجود آورده است. محوری که حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر آن را رهبری می کرد و در برابر کشورهای ممانع نفوذ اسرائیل به رهبری ایران که در حقیقت محور مقاومت را ایجاد کرده اند، ایستاده بود.    

 

نظر شما :