تحلیل مجله تایم از اتهام ترور

معنی اتهام برای سال 2012 چیست؟

۲۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۵ کد : ۱۷۱۳۱ آمریکا
کاندیدا‌های جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آتی ایالات متحده در مواجهه با باراک اوباما، رئیس جمهوری که بن لادن را کشته و شماری از معاونان آن را نابود کرده است، به دنبال به چالش کشیدن سیاست‌های امنیت ملی وی هستند.
معنی اتهام برای سال 2012 چیست؟
دیپلماسی ایرانی:‌ کاندیدا‌های جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آتی ایالات متحده در مواجهه با باراک اوباما، رئیس جمهوری که بن لادن را کشته و شماری از معاونان آن را نابود کرده است، به دنبال به چالش کشیدن سیاست‌های امنیت ملی وی هستند. آنها استراتژی حمله به لیبی که به دنبال آن قذافی فرار کرد و همچنین روی کار نیامدن یک حکومت دوست در مصر پس از سرنگونی حسنی مبارک را از ضعف‌های سیاست امنیت ملی اوباما توصیف می‌کنند. حتی تا پیش از علنی شدن ادعای دست داشتن تهران در طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن نیز عده محدودی در جناح راست از سیاست‌های دستگیری و بازداشت وی شکایت می‌کردند.

باید گفت که کاندید‌ا‌های جمهوریخواه به طور کلی سیاست اوباما در حمایت نکردن از جنبش‌های اعتراضی در ایران و سوریه را مورد انتقاد قرار داده و استراتژی وی در مورد اسرائیل و روند صلح با فلسطین را نیز به چالش می‌کشند.

اما اخبار هفته گذشته در مورد ترور سفیر عربستان که تهران آنها را تکذیب می‌کند، ناگهان سیاست اوباما در قبال تهران را تقویت کرده و به سوی مباحثه‌های سیاسی آن هم در جهتی منفجر شونده پیش برده است.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر جمهوریخواهان به لطف بهار عرب در خاورمیانه تا حدودی در مورد ایران و برنامه‌های هسته‌ای‌اش جانب سکوت اختیار کرده بودند.

اما خبر‌هایی که در مورد نقش تهران در طرح ترور عادل الجبیر منتشر شده بار دیگر جمهوریخواهان را به هیاهو واداشته است. آنها اکنون با پشتوانه این ادعای وزیر دادگستری آمریکا تاکید می‌کنند که سیاست اوباما در قبال تهران بیش از اندازه نرم بوده است. جان مک کین که پیش‌تر رقیب اوباما در انتخابات ریاست جمهوری بود اخیرا در گفت و گو با فاکس نیوز این نکته را خاطرنشان کرده که تحریم‌های اعمالی جدید علیه ایران به اندازه کافی آسیب رسان نبوده و اوباما باید استراتژی سخت‌تری را در قبال حکومت و صنعت کشتیرانی ایران اتخاذ کند.

اکنون سئوال اصلی این است که آیا در ماه‌های پیش رو تهدید‌ها در مورد احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران تقویت خواهد شد؟ در این مورد باید گفت که نومحافظه کاران آمریکایی نظر مساعدی دارند. شماری از تندرو‌ها که در گروه مشاوران میت رامنی حضور دارند از گسیل داشتن ناو‌های آمریکایی به شرق مدیترانه و خلیج فارس سخن گفته‌اند. برخی دیگر از مشاوران وی نیز تاکید کرده ‌اند که احتمال استفاده از گزینه نظامی برای بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای زیاد است. برخی دیگر نیز در تیم مشاوران رامنی،‌ موضوع هسته‌ای ایران را مهمترین مساله قلمداد کرده‌اند.

در این بین اوباما نیز می‌گوید ایران باید در مورد اتهام طرح ترور پاسخگو باشد، اما تاکنون گامی مشهود در این زمینه بر نداشته است. با این حال برخی از کارشناسان می‌گویند اتهام زنی به تهران در مورد ترور سفیر عربستان آخرین ضربه به امید‌های دور و دراز اوباما برای یافتن راهکاری دیپلماتیک در مورد بن بست هسته‌ای ایران است. در این صورت این موضوع به مساله‌ای داغ در انتخابات 2012 آمریکا تبدیل شده و این سئوال ناخوشایند مطرح می‌شود که حمله نظامی به ایران یا یک ایران هسته‌ای؟

 

نظر شما :