جنبه‌هایی از نحوه حضور امریکا در افغانستان مشخص شد

۲۰ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۶۱۴۷ آسیا و آفریقا
مشاور امنیت ملی افغانستان دیروز اعلام کرد که ایالات متحده امریکا و افغانستان به زودی پیمانی را درباره استفاده از خاک افغانستان در زمینه تلاش برای مبارزه با تروریسم و انجام تعهدات امریکا در زمینه برقراری دموکراسی در افغانستان به امضا می رسانند.
جنبه‌هایی از نحوه حضور امریکا در افغانستان مشخص شد
دیپلماسی ایرانی: هفته گذشته و در نشست شورای امنیت ملی افغانستان که به ریاست حامد کرزی برگزار شد، از وعده امضای قریب الوقوع پیمان استرتژیک میان کابل و واشنگتن سخن به میان آمد و مقرر شد مسئولان امنیتی افغانستان همراه با نمایندگان ناتو و امریکا در این کشور، مقدمات تهیه و نهایی کردن طرح را به انجام برسانند.

بحث های مربوط به انعقاد این تفاهم نامه از ماه ها پیش و قبل از موعد خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان مطرح بود و نگرانی های همسایگان افغانستان بویژه ایران و پاکستان در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته بود. ایران همواره اعلام کرده که حضور بلندمدت امریکایی ها چه به لحاظ نظامی و چه سیاسی و آموزشی، جنبه مخرب دارد و کمکی به اجرای دموکراسی یا برقراری امنیت در افغانستان و منطقه نخواهد کرد. افغانستان نیز اعلام کرد که در مورد حضور نیروهای امریکایی هم منافع ملی خود و هم نگرانی های همسایگان را مدنظر قرار خواهد داد.

حالا خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی که رسانه های افغان آن را منتشر کرده اند، نوشته است که دو طرف این تفاهم نامه طی دو روز درباره حضور درازمدت امریکا در افغانستان و چگونگی کمک های اقتصادی امریکا گفتگو کرده اند اما هنوز درباره شرایط پس از خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان اختلاف نظر دارند.

رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که در دو روز گذشته اختلاف نظرها بر سر برخی مسائل حساس مانند اینکه کنترل بازداشتگاه های مظنونین در اختیار کدام طرف باشد و یا رهبری عملیات علیه شورشیان مسلح را چه کسی بر عهده داشته باشد حل شده است.

سپنتا به اسوشیتدپرس گفته، هدف اصلی از این مذاکرات این است که افغان ها در امور امنیتی و داخلی شان حاکمیت ملی خود را تحکیم ببخشند و نسبت به برخی امور اطمینان کامل حاصل کنند. اما اسوشیتدپرس می نویسد، این نظرگاه افغانستان با برنامه های ضد تروریستی امریکا در تضاد است زیرا آنها بر مبنای اهداف امریکایی و مقابله با تهدیدهای  امریکا، تروریست ها را تعقیب می کنند.

سپنتا پس از پایان گفتگو با مقام های امریکایی گفته است: "افغانستان هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور علیه همسایگانش یا یک کشور سوم استفاده شود." از سوی دیگر یک مقام نظامی امریکا گفته است بزرگ ترین اختلاف در راه انعقاد پیمان بلندمدت میان کابل و واشنگتن این است که توافق نامه مزبور جنبه یک پیمان را داشته باشد یا امضای یک سند. به گفته او، امریکا تاکید دارد که با افغانستان یک سند همکاری را با افغانستان به امضا برساند که ضمانت های اجرایی نداشته باشد اما افغانستان خواهان عقد پیمانی با ضمانت های اجرایی است. پیش بینی این مقام امریکایی این است که سرانجام دو طرف به جای امضای یک پیمان روی یک اعلامیه توافق کنند که توسط روسای جمهور دو کشور به امضا خواهد رسید.

این مقام امریکایی که نامش فاش نشده گفته است: افغانستان همچنین خواهان تضمین کمک های نظامی و امنیتی امریکاست اما امریکایی ها گفته اند در حال حاضر خودشان با مشکلات بودجه ای روبرو هستند و تعیین مقدار معین کمک برایشان دشوار است.

اینطور که از قرائن برمی آید، در جریان مذاکرات نمایندگان امنیتی دو کشور، تواقفات کلی و جزئی درباره کنترل بازداشتگاه ها و انجام عملیات علیه گروه های شورشی صورت گرفته است. اما توافق کلی میان دو طرف در ماه دسامبر پیش از کنفرانس دوم بن آماده خواهد شد.

افغانستان می خواهد برای تصویب و مشروعیت بخشیدن به این موافقت نامه، آن را به تایید نمایندگان مجلس نیز برساند. از سوی دیگر مقام های امریکایی گفته اند این موافقت نامه را به کنگره ارائه نخواهند داد چون در سطحی نیست که نیاز به تصویب توسط این نهاد داشته باشد.

در این موافقت نامه یا پیمان درباره استفاده مشترک از پایگاه های نظامی توسط سربازان امریکایی پس از سال 2014 در افغانستان نیز مسائلی آمده است. نظامیان امریکایی می گویند ادامه حضور نیروهای این کشور در افغانستان بر اساس خواست مردم این کشور خواهد بود.

 

نظر شما :