آیا روس‌ها ایران را راضی می‌کنند؟

۲۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۱:۴۰ کد : ۱۵۴۶۶ پرونده هسته ای
امروز نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه در راس هیاتی بلندپایه به تهران سفر می‌کند تا شاید بتواند گره کور این مذاکرات را با دست باز کند. سایت ترکیش ویکلی چاپ ترکیه در جدید ترین نوشتار خود به چرایی بازگشت روس‌ها پرداخته و البته این مهم که آیا این بازگشت جواب می‌دهد یا خیر.
آیا روس‌ها ایران را راضی می‌کنند؟
دیپلماسی ایرانی: روسیه به صحنه پرونده هسته ای ایران بازگشت. مصداق این ادعا نیز طرح گام به گام هسته ای است که روس‌ها برای برون برد پرونده هسته ای ایران از بن بست پیشنهاد دادند و البته با موافقت ضمنی و تلویحی ایران نیز همراه شده است. امروز نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه در راس هیاتی بلندپایه به تهران سفر می‌کند تا شاید بتواند گره کور این مذاکرات را با دست باز کند. سایت ترکیش ویکلی چاپ ترکیه در جدید ترین نوشتار خود به چرایی بازگشت روس‌ها پرداخته و البته این مهم که آیا این بازگشت جواب می‌دهد یا خیر. از یاد نبریم که ترک‌ها قریب به یک سال و نیم پیش طرح تبادل سوخت هسته ای را در تهران و با حضور رئیس جمهوری برزیل به عنوان شاهد به تصویب رساندند. توافقنامه ای که هنوز مهر آن خشک نشده بود که با مخالفت غرب روبه رو شد و موجی از تحریم‌های شورای امنیت و یکجانبه را به دنبال داشت.

نویسنده در ابتدای بحث می‌نویسد: سفر پاتروشف به ایران در حقیقت تلاشی است برای بازگشت ایران به پای میز مذاکرات با گروه پنج به اضافه یک. این تلاش این بار یک تفاوت دارد و آن هم طرح گام به گامی‌است که روس‌ها روی میز قرار داده اند. مسکو تلاش خود را برای احیای مذاکراتی میان ایران و قدرت‌های اقتصادی و سیاسی جهان اغاز کرده که بسیاری آن را خفه شده در زیر آب می‌دانند. دبیر شورای امنیت ملی روسیه در تهران هم با همتای ایرانی خود و هم با رئیس جمهوری محمود احمدی نژاد دیدار خواهد کرد. پرونده هسته ای ایران از ماه ژانویه تا کنون در اغما به سر می‌برد و روس‌های زیرک امیدوارند که این بار بتوانند قرعه عبور از این بن بست را به نام خود سند بزنند.

وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف در ماه جولای برای نخستین بار از طرح گام به گامی‌با باراک اوباما سخن گفت که بر اساس آن ایران می‌تواند مرحله به مرحله به مطالبه‌های غرب و سوال‌های موجود در خصوص برنامه هسته ای خود پاسخ دهد و البته از کاهش حجم تحریم‌ها نیز برخوردار شود. غرب همچنان تهران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای متهم می‌کند و ایران نیز درست بر مدار سابق این اتهام‌ها را تکذیب می‌کند.

روسیه در فضایی پا درمیانی می‌کند که موجی از تحلیل‌های غربی در خصوص حمله امریکا و رژیم صهیونیستی به ایران در رسانه‌ها به چشم می‌خورد. اسرائیلی‌ها که سه سال است برای فرافکنی و فرار از مذاکره با فلسطین برنامه هسته ای ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند اعتقاد دارند که واشنگتن باید نسخه ای را که برای عراق در سال 2003 میلادی کشید برای ایرانی‌ها نیز تجویز کند. از منظر تندروهای امریکایی هم باراک اوباما دموکرات راهی ندارد جز حمله به ایران و یا هدف قرار دادن مشخص نیروگاه‌های هسته ای این کشور. اخرین بار در ماه ژانویه استانبول ترکیه وعده گاه تهران با نمایندگان کشورهای المان، فرانسه، روسیه، چین ، امریکا و بریتانیا بود. این نشست با شکستی غیرقابل پیش بینی پیش رفت و در نتیجه آن پرونده هسته ای ایران در اغمایی طولانی مدت فرو رفت.

روسیه در حالی تمام تلاش خود را به کار گرفته است که نگاه غربی‌ها به این کشور حداقل در پرونده هسته ای ایران چندان خوش بینانه نیست. مسکو سالهاست که در بازی هسته ای ایران شریک شده و متهم شماره یک در ماجرای نیروگاه هسته ای بوشهر است. فریده فرهی از تحلیل گران مسائل ایران در دانگشاه‌هاوایی در این خصوص می‌گوید: روسیه رابطه بسیار طولانی مدتی با ایران دارد و البته که شریک تهران در ساخت و به ثمر رساندن نیروگاه هسته ای بوشهر است . این کشور در طول سه دهه گذشته هرگز و هرگز اندک تمایلی برای تغییر حاکمیت در ایران از خود نشان نداده است . این طرح گام به گام روس‌ها نیز تفاوت چندانی با طرح‌های پیشین ارائه شده در این خصوص ندارد  و البته غرب امید چندانی هم به کارامدی این طرح ندارد.

این سایت ترک در ادامه می‌نویسد: طرح گام به گام هسته ای ایران نمی‌تواند از تحریم‌هایی بکاهد که بر ایران تحمیل شده است چرا که این تحریم‌ها عمدتا یکجانبه هستند. به عنوان نمونه ایالات متحده و برخی کشورهای غربی تحریم‌های یکجانبه ای را اعمال کرده اند که به راحتی دست بردار آن نیستند. برخی تحریم‌ها نیز از سوی شورای امنیت اعمال شد و نمایندگان چند کشور کوچک نمی‌توانند به نمایندگی از سوی همه آنها را لغو کنند.

ژوئن 2010 بود که روسیه از چهارمین دور از تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت حمایت کرد اما به صراحت از تحریم‌های یکجانبه ای که اروپایی‌ها و امریکایی‌ها بر ایران تحمیل کرده اند و خارج از چهارچوب سازمان ملل است انتقاد کرد. مسکو در میانه بحث در خصوص گزینه‌های برخورد با ایران تعارف را با واشنگتن به کناری نهاد و تاکید کرد که با حمله نظامی‌به ایران مخالف است.

بر این اساس و با سابقه این دوستی است که برخی به حضور دبیر شورای امنیت ملی روس‌ها در ایران خوش بینانه تر نگاه می‌کنند و اعتقاد دارند که شاید این بار ایران به دلیل این حسن همجواری و دوستی کوتاه بیاید.

این سایت در ادامه می‌نویسد: شاید محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران تاکید داشته باشد که تحریم‌ها هیچ گونه تاثیر منفی بر اقتصاد ایران نداشته اما بسیاری از دولتمردان و سیاسیون نسبت به تبعات این تحریم‌ها هشدار داده اند. حداقلی ترین خسارت وارد شده را می‌توان بسته شدن دست ایران در معادلات بانکی در سطح بین المللی دانست.

این بار نیز درست مانند همیشه بحث غنی سازی اورانیوم ایران مطرح خواهد بود. شورای امنیت در تمام قطعنامه‌های خود مخالفتش را با آنها اعلام کرده و این در حالیست که  تهران اعتقاد دارد بر اساس چهارچوب معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته ای اقدام می‌کند. ایران تاکنون بارها ادعای غرب در خصوص غنی سازی اورانیوم به منظور تولید تسلیحات هسته ای را رد کرده و تاکید دارد که تنها برای استفاده اورانیوم در تحقیقات پزشکی اقدام به این کار زده است. البته تصمیم ایران برای بالا بردن درصد غنی سازی از سه و نیم به بیست درصد همگان را در غرب نگران کرد.

 

نظر شما :