آزمون جدید براى لبنان

۰۲ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۵۰ سرخط اخبار
پی یرروسلین در سرمقاله روزنامه فیگارو چاپ پاريس، به حوادث اخير لبنان پرداخته است.

درلبنان، هربار که منافع سوریه تهدید می شود  افزایش ناگهانی خشونت دولتی را که پس از استعفای وزیران نزدیک به سوریه درماه نوامبر کاملاً  تضعیف شده به خطر می اندازد. تنها کافی بود که سازمان ملل شروع کار دادگاه ویژه قتل رفیق حریری را اعلام کند تا موج جدیدی از ناآرامی آغاز شود.

 

 در نزدیکی طرابلس درشمال لبنان، درگیری های بین ارتش و یک گروه اسلامی، دهها کشته به جا گذاشت و درهمین زمان انفجار یک اتومبیل بمب گذاری شده در بیروت نگرانی را پس از سه ماه آرام به پایتخت بازگرداند.

 

«فتح الاسلام»  آغازگر این درگیری ها گروهی جهادی تحت تاثیر القاعده است. ورود این گروه به صحنه نگرانی های جدیدیی را بوجود آورده، چرا که آنها به خوبی مسلح و آموزش دیده اند پارتیزان هایی در سراسر کشور دارند و با وجود انکاردمشق می توانند روی حمایتی اساسی سازمان  سورى ها حساب کنند. گروه فتح الاسلام  وابسته به القاعده، قصد دارد مبارزات جهادی در عراق  افغانستان درسایر نقاط جهان را به لبنان نیز گسترش دهد.

 

آنها درارودگاه فلسطینی «هرالبارد» پناه گرفته اند و به دنبال این هستد تا نزاع قدیمی میان لبنانی ها و فلسطینی ها را زنده کنند. باتوجه به دلایق فوق  این بازیگر جدید تراژدی لبنان همانطور که  نماینده سازمان ملل هم تایید می کند پتانسیل این را دارد که شرایط را کاملاً به هم بریزد.

 

ارتش لبنان در برابر این تهدید جدید واکنش قاطعی داشت. این ارتش تا به حال دردرگیری های اطراف تریپولی خسارت سنگینی را متصل شده و به عنوان نماینده دولت لبنان شایسته حمایت همه جانبه ای است ماموریت آنها آسان نیست. این گروه جهادی، ساکنین ارودگاه فلسطینی که در ان مستقر شده به گروگان گرفته و در تلاش است تا ارتش را در تله بیاندازد.

 

 سازمانهای فلسطینی، چه فتح و چه حماس فعلاً خودشان را از این گروه افراطی دورنگه داشته اند. تداوم این موضع از سوی آنها کلیدی است و از نزاعی فراگیر جلوگیری می کند. این آزمون جدیدی است که لبنان با آن روبرو شده است. مخالفین دولت از تاکید برناتوانی دولت سینيوره درحفظ امنیت دریغ نخواهد کرد و در سوی دیگر ائتلاف نزدیک به غرب انگشت اتهام را به سوی دمشق نشانه رفته و سوری ها را متهم می کنند که همزمان با آغاز دادگاه ویژه در باره قتل رفیق حریری  به دنبال متشنج کردن اوضاع هستند.

 

 برای پایان فوری خشونت نباید از هیچ تلاشی خودداری کرد. درصورت تداوم درگیری ها ممکن است این گروه افراطی مردم را علیه ارتش لبنان وارد عمل کند وخاطرات تلخ جنگ های داخلی را زنده کند. ازسوی دیگر  سرنوشت دادگاه ویژه باید هرچه زودتر روشن شود تا دست ديگران  یک بار برای همیشه، از ایجاد اختلاف در لبنان کوتاه شود.

 

ديپلماسى ايرانى براى اطلاع از ديدگاه هاى گوناگون در اين زمينه ترجمه اين مقاله را منتشر مى کند و ديدگاه نويسنده را لزوما ديدگاه خود نمى دان.د


نظر شما :