حزب الله باز دست موساد را رو کرد

۳۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۳۹۴۴ اخبار اصلی
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان.
حزب الله باز دست موساد را رو کرد

طی چند روز گذشته موساد فعال عمل کرده است، هنوز چند روزی از دستگیری عاملش در مصر نگذشته که امروز یکی دیگر از جاسوس‌های موساد که به داخل حزب‌الله نفوذ کرده بود، کشف شد. برطبق گزارش‌ها نیروهای اطلاعاتی حزب‌الله با انتشار اخبار دروغ و عکس العمل تل‌آویو، موفق به کشف رخنه موساد در این جنبش شدند. مسعود ادریسی، سفیرسابق ایران در لبنان، در گفتگویی با دیپلماسی ایرانی توضیح می‌دهد که پرواز دو فروند هواپیمای جاسوسی اسراییل بر فزار آسمان لبنان، نشان دهنده آن است که اگر عوامل ما دستگیر شدند،راه‌های زیادی برای ادامه جاسوسی وجود دارد.

سیستم اطلاعاتی حزب‌الله در کشف عوامل نفوذی موساد چگونه عمل کرده است؟

همانطور که می‌دانید یکی از قوی‌ترین ارکان‌های حزب‌الله بخش اطلاعات آن است. برهمین اساس امروزه که نزدیک به سی‌سال از تاسیس این حزب می‌گذرد اسراییلی‌ها علیرغم تلاش‌های فراوانی که برای نفوذ در این سازمان داشتند، هیچگاه به نتیجه نرسیدند. همانطور که می‌دانید یکی از هدف‌های اصلی موساد رخنه در حزب‌الله و بدست آوردن جاسوس در میان آنهاست، به این دلیل که حزب‌الله و اطلاعات آن برای موساد شاید از هر موضوع دیگری مهم‌تر است. بنابراین تلاش زیادی دارند که در حزب‌الله نفوذ کنند و از جاسوس‌های خود در این سازمان استفاده کنند. همچنین اگر دقت کرده باشید تا به امروز چندین مورد از اینگونه تلاش‌ها کشف شده که به نتیجه نرسیده است. شاید بتوان گفت دلیل کشف این جاسوسی‌ها:

1.      قوی بودن سیستم اطلاعاتی وضد اطلاعاتی حزب‌الله

2.      دراختیار داشتن اطلاعات مردمی است، به دلیل آنکه حزب‌الله یک حزب مردمی است و از این اطلاعات در صحنه لبنان خوب استفاده می‌کند.

برطبق این رویکرد باید اذعان داشت که موساد تا به امروز نتوانسته‌ در حزب‌الله رخنه کند و کشف امثال این شبکه‌های جاسوسی نه اولین و نه برای آخرین بار خواهد بود.

اشاره کردید که کشف امثال این شبکه‌ها برای اولین بار نبوده، سابقه اینگونه جاسوسی‌ها چه بوده است؟

بله،همانطور که اشاره شد موساد چندین مورد تلاش برای نفوذ و رخنه در حزب‌الله داشته، که همگی کشف شدند. موساد تلاش داشته که به نحوی جاسوس‌هایی را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم وارد حزب‌الله کرده تا از آنها برای دادن اطلاعات استفاده کند. نمونه‌های آن در سال های گذشته بارها اعلام شده که برخی از آنها را دولت لبنان و برخی را حزب‌الله دستگیر کردند. بنابراین چنین حرکت‌هایی سابقه طولانی دارد.

دوفروند هواپیمای جاسوسی اسراییل وارد حریم هوایی لبنان شدند، آیا این مساله را می‌توان پاسخی در کشف شبکه جاسوسی موساد در حزب‌الله دانست؟

بله، قطعا بی‌تاثیر نخواهد بود.اسراییلی‌ها نیز قصد دارند تا با این حرکت نشان دهند اگر شبکه جاسوسی ما کشف شد، این عمل مانع از ادامه فعالیت‌های ما نخواهد شد. این هواپیماها نیز برای رصد کردن مسایل اطلاعاتی در فراز آسمان لبنان حرکت کرده که بدین معناست اگر عوامل ما دستگیر شوند، راههای دیگری هم برای جاسوسی وجود دارد.

تشکیل دولت لبنان و درگیری‌ها در شهر طرابلس تاثیر و یا عاملی برای اینگونه جاسوسی‌هاست؟

بعید به نظر می‌رسد که این مسایل به هم مرتبط باشند. بیشتر درگیری‌ها در شهر طرابلس مروبط به جریان 14 مارس بود که این جریان پس از تشکیل دولت آقای میقاتی به این نتیجه رسید که نمی‌تواند دردولت حضور داشته باشد، بنابراین تحرکات خود را از همان روز اول تشکیل دولت شروع کرد. ارزیابی من این است که بیشتر با توجه به مسایلی که درسوریه می‌گذرد از آن استفاده کرده تا این درگیری‌ها را در طرابلس که هم پایگاه اهل تسنن و هم پایگاه خود آقای میقاتی که اهل تسنن است، ایجاد کند. به باور من هدف از ایجاد این درگیری‌ها قدرت‌نمایی به دولت آقای میقاتی بود و بعید به نظر می‌رسد که با مساله جاسوسی موساد مربوط باشد.

آیا می‌توان گفت که تحولات در سوریه بر مسایل لبنان هم تاثیرگذار بوده است؟

بله طبیعی است که هر تحرکی در سوریه قطعا تاثیر مستقیم بر لبنان خواهد گذاشت. با توجه به ارتباطاتی که دو کشور با هم دارند، همواره تحولات در سوریه در لبنان و بالعکس آن تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین تحولات سوریه را می‌توان مستقیما در لبنان مشاهده کرد.

نظر شما درباره کابینه آقای میقاتی و تشکیل دولت لبنان چیست؟

به باور من با توجه به اینکه کابینه دولت از یک جریان یعنی جریان 8 مارس تشکیل شده و به این دلیل که سوابق دولت‌ها در لبنان نشان می دهد،دولت‌هایی که از همه جریان‌های سیاسی تشکیل نشوند، دولت‌های شکننده‌ای بوده و در نتیجه دوام چندانی نخواهند داشت. بنابراین دولت‌ آقای میقاتی هم از این مساله دور نخواهد ماند. با وجود اینکه میقاتی علیرغم آنچه که سعی کرده  تا نشان دهد با تمامی جریان‌‌ها درلبنان همکاری خواهد کرد، اما به این دلیل که در کابینه خود از جریان‌های سیاسی دیگری حضور ندارند، به نظر می‌رسد که دولت پایداری نخواهد بود. همچنین با توجه به مسایلی که در لبنان  وجود دارد همانند رای دادگاه ترور آقای حریری که قرار است بزودی اعلام شود، می‌توان گفت به نظر می‌رسد چنین مسایلی بر روند کابینه تاثیرگذار باشد. بنابراین باید شاهد آینده این دولت بود که چگونه می‌تواند از چنین مسایلی پیروز بیرون آید.


نظر شما :