آسوشییتدپرس دست اوباما را رو کرد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۲۹۴۶ آمریکا
درست در روزی که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده از صلح در خاورمیانه سخن گفت؛ آسوشییتدپرس در گزارشی به ما یادآور شد که ایالات متحده نمی‌تواند خود را از سیل به راه افتاده در منطقه در امان بدارد آن هم در شرایطی که تنها ابزار در اختیار این کشور تسلیحات است و تسلیحات.
آسوشییتدپرس دست اوباما را رو کرد
دیپلماسی ایرانی: درست در روزی که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده از صلح در خاورمیانه سخن گفت؛ آسوشییتدپرس در گزارشی به ما یادآور شد که ایالات متحده نمی‌تواند خود را از سیل به راه افتاده در منطقه در امان بدارد آن هم در شرایطی که تنها ابزار در اختیار این کشور تسلیحات است و تسلیحات. آسوشییتدپرس در گزارشی در این خصوص می‌نویسد: واشنگتن معامله‌های تسلیحاتی هنگفتی را با متحدان خود در منطقه بخصوص عربستان سعودی به راه انداخته است‌.

اکنون سوال اینجاست که دامنه این برنامه تا کجا پیش رفته است؟ در تازه ترین موج همکاری‌های تسلیحاتی میان آمریکا و عربستان قراردادی میان دو طرف امضا شده به ارزش 60 میلیارد دلار. بهانه این قرارداد هم ایران است و البته تسلیحات هسته ای که غربی‌ها ادعا می‌کنند ایرانی‌ها در اختیار دارند. بر اساس این قرارداد، عربستان سعودی 84 مورد اف پانزده جدید خریداری می‌کند. در این بسته تسلیحاتی هلیکوپتر و موشک‌های ضد رادار هم به چشم می‌خورد.

پاییز گذشته بود که وزارت امور خارجه آمریکا رسما خبر این قرارداد تسلیحاتی را اعلام کرده و معاون وزیر در امور سیاست خارجی در این خصوص گفت: این قرارداد در حقیقت بخشی از تلاش‌های ما برای تعمیق روابط امنیتی با ریاض است‌. ریاض و واشنگتن از بیش از 70 سال پیش تا کنون رابطه استراتژیک و حسنه با هم داشته اند.

البته این قراردادهای تسلیحاتی بخش‌های پنهانی هم دارد که دولت باراک اوباما علاقه چندانی به عیان کردن آن نداشته و ندارد‌. بر اساس گزارش آسوشییتدپرس، دو کشور قرارداد همکاری‌های امنیتی فردی هم امضا کرده اند که بر اساس آن نیروهای امنیتی ویژه ای متشکل از دو کشور تشکیل خواهد شد که رهبری آن را آمریکایی‌ها عهده دار خواهند بود. این یگان وِیژه مشترک 35 هزار نیروی انسانی را در خود جای داده است‌. رسالت این یگان هم حفاظت ار نفت و نیروگاه‌های هسته ای است که در چند سال آتی در ریاض و دیگر شهرها ساخته خواهد شد. این یگان و ماموریت آن از ماهیت ارتش عربستان کاملا مجزا خواهد بود. آمریکایی‌ها از این پس باید چند هزار دلار صرف ارتش عربستان کنند و همزمان چند صد هزار دلار هم به حساب این یگان ویژه واریز کنند. تاکنون هیچ کدام از مقام‌های پنتاگون یا خاندان سعود حاضر به گفتگو در این خصوص نشده اند.

این قرارداد‌های هنگفت تسلیحاتی نشان می‌دهد که چرا باراک اوباما در سخنان روز پنجشنبه خود نامی‌از عربستان سعودی به عنوان کشوری که مخالفان در آن در حفقان کامل هستند، نبرد. دفتر بازرسی‌های ایالات متحده سال گذشته در گزارشی افشا کرد که واشنگتن بسیاری از قراردادهای امنیتی و تسلیحاتی خود را که با اعراب منعقد کرده عیان نمی‌کند. در همین گزارش تاکید شده که کنگره ایالات متحده کمک‌های نقدی و بسته‌های تشویقی نظامی‌را در اختیار کشورهایی از حاشیه خلیج فارس قرار می‌دهد که از ماهیت و فعالیت‌های داخلی آنها اطلاعات چندانی در اختیار ندارد. بسیاری از تحلیل گران ادعا می‌کنند که این نفت عربستان سعودی است که نقش قفل بر دهان کاخ سفید نشین‌ها را بازی می‌کند. ریاض به چشم امریکایی‌ها عامل مهار ایران در منطقه است و همین امر کافیست تا دولت اوباما چشمان خود را بر جنایت‌های کشوری ببندد که در بحرین وظیفه سرکوب معترضان را عهده دار است. اوباما هنوز هم گلوله و موشک و جنگنده برای ریاض می‌فرستد. تسلیحاتی که در نقض صریح حقوق بشر در بحرین یا کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

نظر شما :