کمک لبنان به پیشبرد روند حقوقی به رسمیت شناخته شدن فلسطین

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۶ کد : ۱۲۸۷۵ اخبار اصلی
صباح زنگنه،‌ کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است حرکت مردمی ‌در روز نکبت اساسا توسط فلسطینی‌ها انجام شد. ثانیا تعرضی که به فلسطینیان در خاک لبنان صورت گرفت طبیعتا باید با واکنش دولت لبنان مواجه شود و دولت لبنان حق شکایت و پیگیری آن را دارد و می‌تواند و باید از همه این ابزار‌ها استفاده کند
کمک لبنان به پیشبرد روند حقوقی به رسمیت شناخته شدن فلسطین
دیپلماسی ایرانی: به نظر شما اتفاقاتی که در روز نکبت شاهد‌ آن بودیم چه زمینه‌ها و نتایجی برای فلسطین و منطقه در پی خواهد داشت؟

 

ما در حال حاضر شاهد چندین حرکت در منطقه هستیم. نخست این که در کشور‌های منطقه که پیرامون فلسطین اشغالی هستند،‌ مانند مصر، اردن، سوریه و حتی به درجه ای از درجات داخل سرزمین‌های اشغالی مانند غزه و کرانه غربی، مردم به دنبال عدالت خواهی هستند و سعی می‌کنند جایگاه خود را در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها بازیابی کنند. تحولی که در مصر اتفاق افتاد عملا اسرائیل را از یک متحد و گنجینه استراتژیک بی نصیب ساخت.

حرکت یا جریان دومی‌که اتفاق افتاده است مصالحه ای است که میان دو گروه بزرگ فلسطینی یعنی حماس و فتح صورت گرفت و به مردم فلسطین در همه جای سرزمین‌های اسغالی و یا فلسطینی‌ها در تبعید و آوارگی روحیه جدیدی تزریق کرد. این روحیه خواهان نوعی بازگشت به خویشتن خویش و احقاق حقوق خود در بازگشت به سرزمین‌های آباء و اجدادی هستند.

اتفاق سومی‌که افتاد این بود که رژیم صهیونیستی در انزوای بیشتر بین المللی قرار گرفته و احساس می‌کند که نمی‌تواند تا ابد روند سازش را به تاخیر بیندازد و از وقت اضافه برای این منظور استفاده کند و هم چنان به بازی خود ادامه دهد. هم اسرائیلی‌ها به مرور در حال متوجه شدن این واقعیت هستند و هم فلسطینی‌ها.

این جریان‌های گوناگون کمک کرد که مردم به صورت یک نهضت عمومی‌و مردمی‌به رژیم صهیونیستی اعتراض کنند و تمامی‌نقشه‌های یک قرنی حرکت صهیونیسم بین المللی و دولت‌های متوالی اسرائیل را نقش بر آب کنند.

 

حزب الله لبنان قبلا به هر گونه تحرک اسرائیل به شدت واکنش نشان می‌داد و مقابل این تحرکات می‌ایستاد. به نظر شما دلیل این که در این ماجرا شاهد واکنش جدی حزب الله نیستیم، ‌چیست؟

 

این حرکت‌ها عموما توسط فلسطینی‌های داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی انجام گرفت. یعنی حرکات مردمی‌در روز نکبت بیشتر توسط فلسطینیان مقیم مصر، فلسطینیانی که در لبنان به سر می‌برند و فلسطینیان کرانه غربی و فلسطینیان ساکن اردن صورت گرفت. بنابراین وجه مشترک همه این حرکت‌های مردمی‌فلسطینی بودن بر پا کنندگان آن‌ها بود.

 

اما ظاهرا لبنان به شورای امنیت درباره اتفاقی که افتاده است شکایت کرده و خواهان پیگیری این مسئله توسط آن شورا شده است. شکایت لبنان به شورای امنیت نشانه ای از این نیست که محور مقاومت در پیگیری حقوقی مسئله فلسطین مصمم است؟ این مسئله را با تلاش‌هایی که برای به رسمیت شناخته شدن فلسطین در مجمع عمومی‌در ماه سپتامبر در حال انجام است مرتبط نمی‌دانید؟

 

شکایت لبنان از اسرائیل در شورای امنیت اگر چه بعید است با وتوی امریکا مواجه نشود، اما اقدام می‌تواند زمینه ساز و یا تمهید کننده آن تلاش‌ها در راستای به رسمیت شناخته شدن فلسطین در مجمع عمومی ‌سازمان ملل باشد. جریان به رسمیت شناخته شدن فلسطین در حال حاضر در بسیاری از کشورها مطرح است که حال که دو گروه اصلی فلسطینی‌ها متحد شده اند، زمینه بهتری برای کسب مشروعیت و به رسمیت شناخته شدن توسط کشورهای جهان و جامعه بین المللی باشد.

همان گونه که اشاره شد، حرکت مردمی‌در روز نکبت اساسا توسط فلسطینی‌ها انجام شد. ثانیا تعرضی که به فلسطینیان در خاک لبنان صورت گرفت طبیعتا باید با واکنش دولت لبنان مواجه شود و دولت لبنان حق شکایت و پیگیری آن را دارد و می‌تواند و باید از همه این ابزار‌ها استفاده کند. طبیعی است این نوع استفاده از ابزار‌های حقوقی کمک و مدد رسان به بحث به رسمیت شناخته شدن دولت آتی فلسطین خواهد بود.

 

نظر شما :