مخالفت اپوزیسیون افغانستان با رسمیت دادن به طالبان

۲۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۵ کد : ۱۱۹۴۰ آسیا و آفریقا
با اعلام خبر ایجاد دفتر نمایندگی طالبان در ترکیه که به معنی رسمیت دادن به یک گروه تروریستی است، گروه های اپوزیسیون و منتقد دولت در افغانستان لب به اعتراض گشوده اند
مخالفت اپوزیسیون افغانستان با رسمیت دادن به طالبان

دیپلماسی ایرانی: وقتی احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه به روزنامه اکشام چاپ ترکیه گفت: ما آماده ایم آنچه را در فرایند مربوط به افغانستان به ما مربوط می شود انجام دهیم، مقصودش این بود که اگر تمایلی در این باره (گشایش نمایندگی طالبان) وجود داشته باشد، ترکیه با استفاده از همه امکانات خود مساعدت خواهد کرد.

متعاقب آن، ابراهیم کالین دستیار ارشد نخست وزیر ترکیه نیز در گفتگو با روزنامه حریت، قصد طالبان را مبنی بر گشودن دفتر سیاسی در ترکیه تائید کرد و گفت: در حال حاضر مشغول مذاکره برای تعیین محل نمایندگی مربوطه در استانبول هستیم.

پیش از این مطبوعات ترکیه و کشورهای غربی بارها درباره پیشنهاد طالبان درخصوص انجام مذاکره با دولت افغانستان در یک کشور بی طرف خبر داده بودند. در این میان بیشتر نام کشورهایی چون امارات، تاجیکستان و ترکیه برده می شد. در عین حال، به این نکته اشاره شده بود که فکر انجام مذاکرات را امریکا پیشنهاد کرده است؛ موضوعی که وزارت خارجه امریکا تاکنون تایید نکرده است.

از سوی دیگر برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان بر ایجاد دفتر نمایندگی طالبان در یک کشور بی طرف تاکید داشته و از آنجا که ترکیه اولین کشوری بود که موافقت ضمنی خود را با این اتفاق با حامد کرزی در میان گذاشت و آن را پی گرفت، عمده مشورت ها نیز از سوی اعضای شورای عالی صلح با مقام های ترک صورت گرفت و حالا این راهکار به تحقق نزدیک شده است.

تحلیلگران سیاسی و کارشناسان امور منطقه اگرچه با انجام گفتگو با سران مخالف مسلح به منظور تاثیرگذاری در روند صلح افغانستان موافق اند اما این نکته را هم افزوده اند که با ایجاد دفتر نمایندگی برای طالبان در ترکیه، رسما به یک گروه تروریستی مشروعیت یا رسمیت سیاسی داده می شود. همچنین این امر موجب می شود تا طالبان به رسمیت شناخته شده با کشورهای ذی نفع یا دخیل در افغانستان وارد معامله رسمی شود و آن وقت هیچ تضمینی برای مصالحه و عقب نشینی طالبان وجود نخواهد داشت.

البته پیش بینی ها و انتقادها در حالی صورت می گیرد که طالبان هنوز دولت افغانستان و کشورهای ناظر را به بازی گرفته و حاضر به پذیرش برنامه ها و اصول و قوانین ملی افغانستان نشده و برای در اختیار داشتن دست بالا در مذاکرات به بازارگرمی مشغول است.

به هر شکل حتی اعلام ترکیه مبنی بر اینکه حاضر است در کشورش به گروه طالبان نمایندگی سیاسی اعطا کند، واکنش هایی را از جانب گروه های مخالف دولت در پی داشته است. فاضل سانچارکی سخنگوی ائتلاف تغییر و امید می گوید این کار که توسط طالبان پیشنهاد شده و دولت افغانستان آن را پذیرفته، رسمیت دادن به طالبان محسوب می شود و به نفع این گروه است.

سانچارکی به رسانه ها گفته است: حکومت افغانستان از آنجا که پایه مردمی خود را از دست داده، تلاش می کند گروه تروریستی طالبان را تبرئه کرده و خود را به خیال خود تقویت و جریان سیاسی مخالف را که فعالیت قانونمند دارد، زیر فشار قرار دهد.

گروه های مخالف قانونی با تبدیل شدن طالبان به یک اپوزیسیون مشروع به شدت مخالف اند و به جامعه جهانی هشدار داده اند که فریب دولت افغانستان را نخورند. سانچارکی می افزاید: همین فریب جامعه جهانی است که اکنون یک گروه تروریست با گرفتن نمایندگی سیاسی در ترکیه، به جریانی سیاسی تبدیل می شود.

دولت افغانستان که از یکسو تحت فشارهای داخلی از سوی شورشیان مسلح قرار دارد و در آستانه واگذاری تمام مسئولیت های امنیتی به سر می برد، در دوراهی مذاکره با طالبان گرفتار شده و این راهبرد را عامل مخالفت های تازه و گسترده تر علیه خود می بیند. از سوی دیگر گام اول در گفتگو با طالبان به معنی رسمیت دادن به این گروه است و اگر بخواهد حتی گوشه ای از مطالبات آنها را بپذیرد، اسباب تضادها و درگیری های دیگری را فراهم خواهد کرد.


نظر شما :