ایران و عراق از مباحث انتخابات آمریکا خارج شدند

۲۰ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۹:۳۷ کد : ۱۱۷۴ آمریکا
گزارش اخیر جامعه اطلاعات آمریکا در مورد ایران و همچنین فروکش کردن ناآرامی های عراق باعث شد تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که زمانی می رفت به رفراندومی در مورد جنگ عراق و امنیت ملی تبدیل شود، اکنون نگرانی های داخلی در این کشور را مورد هدف قرار دهد.
ایران و عراق از مباحث انتخابات آمریکا خارج شدند
  توجه بیشتر رای دهندگان آمریکایی به مسائل داخلی موجب شده است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا به موضوعات سنتی در این کشور نظیر اوضاع اقتصادی، آموزش، موضوع مهاجران و ... توجه بیشتری نشان دهند. به همین دلیل عرصه برای جولان نامزدهایی که به جای مباحث امنیتی و سیاست خارجی، بیشتر این موضوعات را مورد توجه قرار می دادند – نظیر باراک اوباما ( دموکرات ) و مایک هوکابی ( جمهوریخواه ) – فراهم آید.

تحلیلگران یکی از دلایل اصلی این تغییر رفتار در میان رای دهندگان آمریکایی را کاهش تلفات نیروهای آمریکایی درعراق می دانند. این روند موجب شده است تا هراس و اضطرابی که ادامه جنگ عراق در آمریکا ایجاد کرده بود، فروکش کند. کارشناسان همچنین گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه های هسته ای ایران را یکی از علل دیگر این تغییر رفتار ارزیابی کرده اند. بر اساس این تحلیل بیشتر رای دهندگان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که موضوع ایران آنچنان که پیشتر گفته شده در سرنوشت آمریکا موثر نیست.

اخبار جدیدی که در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا منتشر شده اند، به نگرانی های مردم این کشور در مورد سطح زندگیشان در آینده دامن زده است. ادامه روند کاهش ارزش دلار در مقابل سایر واحدهای پولی در دنیا و همچنین کسادی در بازار خرید و فروش املاک از جمله تحولات اخیر در روند وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی آمریکا است.

برخى براين عقيده‌اند که تاريخ يک بار ديگر تکرار شده است و در مبارزات انتخاباتى سال ‪ ۱۹۹۲آمريکا نيز همين مباحث در ميان نامزدها و راى‌دهندگان مطرح بود. نتيجه يک نظرسنجى در ايالت آيووا نشان داده است که مسائلى نظير بهداشت، اقتصاد و اشتغال، سه اولويت نخست ‪۸۷ درصد راى‌دهندگان دمکرات است و ۸۲ درصد اين راى‌دهندگان جنگ عراق را اصلى‌ترين نکته مورد توجه نامزدهايشان مى‌شناسند.

راى‌دهندگان جمهوريخواه ايالت آيووا، بيش از همه به موضوعاتى نظير امنيت ملى، تروريسم و مهاجرت اهميت مى‌دهند، اما مسائلى همچون سياست‌هاى مالى و بازرگانى دولت و بازنشستگان نيز از جمله مسائل مورد علاقه آنهاست. موسسه تحقيقاتى "پيو" هم اقتصاد را در رده دوم اهميت براى راى‌دهندگان جمهوريخواه بعد از موضوعاتى مانند جنگ عراق معرفى کرده‌است .بر اساس اين گزارش ‪ ۱۹درصد مسائل اقتصادى و ‪ ۲۵درصد هم جنگ عراق را در اولويت قرار داده‌اند.

این تحولات هم اکنون اولین آثار خود را بر رتبه بندی نامزدهای اولیه انتخابات 2008 آمریکا نشان می دهند. بر اساس نظرسنجی نشریات "لس آنجلس تایمز" و "بلومبرگ" که اواسط هفته گذشته در آمریکا منتشر شد، محبوبیت رودی جولیانی، نامزد دموکرات که جنگ علیه تروریسم و مواجه نظامی با ایران اصلی ترین شعار انتخاباتی وی است در مقابل مایک هوکابی، دیگر نامزدی هم حزبی وی کاهش یافته و برتری وی را از 32 درصد در برابر 7 درصد به 23 درصد در مقابل 17 درصد تنزل داده است.  

در مورد دموکرات ها هم اوباما که مسائل داخلی آمریکا را در مبارزات انتخاباتی خود بیش از سایر مباحث مورد توجه قرار می دهد فاصله خود را با هیلاری کلینتون کاهش داده است. نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داده است که سناتور هیلاری کلینتون برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا، از باراک اوباما رقیب خود پیشتاز است، ولی اختلاف چندانی بین آنها وجود ندارد.

نتایج نظرسنجی روزنامه "واشنگتن پست"وشبکه خبری"ای بی سی"از رای دهندگان ایالت " نیوهمشایر" نشان داد که 35 درصد ازآنها از کلینتون حمایت می کنند و 29 درصد هم از اوباما. این در حالی است که در یک نظرسنجی در اوایل پاییز اختلاف کلینتون با اوباما تا 20 درصد برآورد شده بود و در نظرسنجی جدید این اختلاف به 6 درصد رسیده است.

نامزدهایی که پیشتر به نوعی از اقدام قهرانه علیه ایران حمایت می کردند، پس از گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد فعالیت های هسته ای ایران، تلاش کردن که به نوعی این رفتار خود را توجیه کنند.

لى فاينستاين، مدير برنامه های امنيت ملى هيلارى کلينتون در این مورد گفته است که يافته‌هاى اين گزارش افشاکننده تازه‌ترين تلاش هاى دولت بوش در تحريف اطلاعات جاسوسى به منظور دستيابى به آرمانهايش است. به گفته وى، اين گزارش در حقيقت راهکارهاى خانم کلينتون را تاييد مى‌کند. فاينستاين گفت که از نظر وى، راهکارهاى خانم کلينتون، اتخاذ يک ديپلماسى قوى به رهبرى آمريکا، همکارى نزديک بين‌المللى و فشارهاى موثر اقتصادى با در نظر داشتن امتيازاتى درجه بندى شده است.

رقبای کلینتون نيز از برآورد اطلاعات ملى آمريکا در مورد برنامه هسته‌اى ايران که روز دوشنبه هفته گذشته منتشر شد، به منظور محکوم کردن دولت بوش و حمله مجدد به راى خانم کلينتون در تروريست ناميدن سپاه پاسداران استفاده کردند.

اوباما در بيانيه‌اى اعلام کرد: تقارن گزارش اخير با اظهارات جورج بوش مبنى بر احتمال آغاز جنگ جهانى سوم، يادآور مهمى از نکاتى است که ما در برآورد سال ‪ ۲۰۰۲سازمانهاى اطلاعاتى در مورد عراق آموختيم. اعضاى کنگره پيش از آنکه به رييس جمهور حق استفاده از هر گونه نيروى نظامى را بدهند، بايد گزارشات اطلاعاتى را کاملا مطالعه کنند.

در همين حال، نامزدهاى جمهوريخواه که ايران را در مبارزات انتخاباتى خود محکوم کرده‌اند، بدون عقب نشينى از اظهارات گذشته خود درباره حملات نظامى و بمباران ايران، به اين گزارش عکس العمل محتاطانه ترى نشان دادند. رودولف جوليانى، شهردار سابق نيويورک در بيانيه‌اى مدعى شد: سالهاست که جمهورى اسلامى ايران تلاشهاى بين‌المللى براى توقف غنى‌سازى اورانيوم در کشورش را به بازى گرفته و به آنها بى‌توجهى کرده است، تحريمها و ساير فشارها بايد تا متوقف‌سازى کامل غنى‌سازى ادامه يافته و يا حتى بيشتر شود. با وجود تغييراتى که در لحن اظهارات جوليانى با اظهارات پيشين او صورت گرفته است، او نگفت که ممکن است پيش از اين در مورد ايران اغراق کرده باشد.

با وجود این برخی از کارشناسان مسائل انتخاباتی آمریکا پیش بینی کرده اند که ممکن است که این تغییر لحن موقت بوده و موضوعات جنگ و امنیت ملی بار دیگر به مباحث اصلی در مبارزات انتخاباتی نامزدها و همچنین دغدغه ذهنی رای دهندگان تبدیل شود.

بر اساس این عقیده اوضاع عراق نیز پیش از این آرام بوده، اما پس از گذشت مدتی بار دیگر متشنج شده است. در مورد ایران هم این تحلیل وجود دارد که دولت بوش در ماه های آتی تا به پایان رسیدن عمرش بی کار نخواهد نشست و تلاش می کند تا رای دهندگان آمریکایی را باردیگر نسبت به فعالیت های هسته ای ایران تحریک کند.

نظر شما :