نتیجه نهایی قطع رابطه نیست

۳۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۰۲:۲۳ کد : ۱۱۴۰۲ نگاه ایرانی
گفتاری از مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس و استاد دانشگاه برای دیپلماسی ایرانی.
نتیجه نهایی قطع رابطه نیست
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می گوید که نمایندگان مجلس این کشور خواستار قطع رابطه با انگلیس هستند.
 
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در پاسخ به نامه سفیر بریتانیا در ایران نوشت که "اکثر نمایندگان مجلس بر لزوم کاهش سطح روابط دو کشور و حتی قطع رابطه تاکید داشته و خواستار واکنش به اقدامات دولت بریتانیا علیه ملت ایران هستند".
 
گفتاری از مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس و استاد علوم سیاسی:
 
در رابطه ایران و انگلیس سه مقوله قابل طرح است؛ اول قطع کامل رابطه دو کشور است. دوم کاهش سطح روابط و سوم محدودیت سازی بدون کاهش سطح روابط است.
 
تصور من این است که علی رغم طرح قطع رابطه ایران و انگلیس در صحن علنی مجلس و ارجاع آن به کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین با وجود اعتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس به قطع رابطه یا حداقل کاهش سطح روابط دو کشور آن چه که در کمیسیون مورد تاکید واقع شد بحث محدودیت سازی در روابط ایران و انگلیس بود.
 
در واقع ما در زمینه های فرهنگی، دانشگاهی، اقتصادی و تجاری و بازرگانی، علمی و سیاسی روابط گسترده ای با انگیس داریم که کاهش سطح روابط سیاسی یکی از آن مقوله هایی است که امکان دارد در انتهای مباحث قابل بررسی باشد.
 
 در دیگر زمینه‌ها ما باید شاهد محدودیت سازی باشیم که صرفا به وزارت خارجه مرتبط نیست بلکه مجموعه دستگاه‌های اجرایی حتی بخش غیر دولتی باید در این زمینه اقداماتی انجام دهند.
 
قطع رابطه یا کاهش سطح روابط ایران و انگلیس باید به عنوان آخرین گزینه‌ای باشد که قصد عملی شدن آن وجود دارد. باور ندارم که دولت هم در این زمینه بخواهد بیش از آن که مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دنبال آن است، اقدامی انجام دهد.
 
در واقع به نظر نمی‌رسد که نتیجه بحث روابط ایران و انگلیس قطع رابطه باشد.

نظر شما :