انتخابات روسیه ؛ ‌تفاوت استبداد و دموکراسی

۱۱ آذر ۱۳۸۶ | ۱۶:۰۹ کد : ۱۱۳۳ اروپا
انتخابات پارلمانی روسیه در حالی برگزار می شود که ولادیمیر پوتین،‌رییس جمهور روسیه مدت ها است به دنبال راهی برای ادامه نفوذ خود در قدرت سیاسی این کشور است. پیروزی حزب روسیه متحد به رهبری آقای پوتین می تواند بهترین فرصت برای وی به شمار آید.
انتخابات روسیه ؛ ‌تفاوت استبداد و دموکراسی
روسیه فردا پنجمین دور از انتخابات پارلمانی خود پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی را برگزار خواهد کرد. این انتخابات در حالی برگزار می شود که در نظر سنجی های انجام شده، حزب "روسیه متحد" به رهبری ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور در صدر قرار دارد.
 
خبرگزاری آسویشیتدپرس در گزارش خود در خصوص انتخابات روسیه نوشت: انتظار می رود این انتخابات تمام مخالفان لیبرال دموکرات کرملین را از مجلس قانون گذاری کنار بگذارد.
 
نظر سنجی ها نشان می دهد که حزب آقای پوتین می تواند دو سوم آرای مردمی یعنی 450 کرسی مجلس قانون گذاری را به دست آورد و این درحالی است که تعداد کمی از کرسی ها ممکن است به کمونیست ها، حزب دموکرات ناسیونالیست افراطی روسیه و حتی حزب متمایل به چپ تحت رهبری وفاداران کرملین برسد و پیش بینی می شود که همه به جز کمونیست ها در هماهنگی با کرملین در پای صندوق های رای حاضر شوند.
 
در این گزارش همچنین آمده است که کرملین تلاش عجیبی می کند تا به روس ها فشار وارد کند تا حتما رای بدهند و مطمئن باشد که آنها به لیست حزب روسیه متحد رای خواهند داد. بسیاری از گروه های اپوزیسیون به اعلام اینکه متحدان کرملین در حال استفاده از تاکتیک های سرکوب کننده هستند تا مطمئن شوند که روسیه متحد با اکثریت آرا در این انتخابات برنده می شود، حرکت کرملین را محکوم کرده اند.
 
در آستانه انتخابات مجلس دومای روسیه، ولادیمیر پوتین در یک برنامه زنده 10 دقیقه ای تلوزیونی به سوالات خبرنگاران در رابطه با انتخابات پاسخ گفت.
 
وی در ابتدا از مردم کشورش خواست تا در انتخابات روز یکشنبه حضور پیدا کنند و به حزب روسیه متحد رای مثبت بدهند. وی تاکید کرد که نباید به نیروهایی که زمانی تلاش می کردند کشور را به نابودی بکشانند، اجازه داد تا به عرصه قدرت در روسیه بازگردند.
 
مخالفان ولادیمیر پوتین معتقدند که وی کشور را به سمت یک دیکتاتوری سوق داده است. گری گاسپاروف رهبر حزب اپوزیسیون "روسیه دیگر" ه از مخالفان سرسخت ولادیمیر پوتین است و در 24 نوامبر سال جاری در تظاهرات ضد پوتین که در مسکو برگزار شده بود توسط پلیس دستگیر شد. وی در مقاله ای می نویسد که سال ها است که دولت های اروپایی و آمریکایی سعی می کنند تا روسیه ولادیمیر پوتین را به عنوان یک دولت همتراز با خود به حساب بیاورند. دیپلمات های غربی اعلام کرده اند که تفاوت هایی بین غرب و روسیه وجود دارد اما این تفاوت ها جزئی است و شعاع قابل قبولی دارد. برای من و دهها تن از همکارانم در هفته جاری این شعاع قابل قبول برابر بود با 36 متر مربع. این متراژ برابر بود با اندازه سلولی که من به مدت پنج روز در اعتراض به سیاست های آقای پوتین در آن زندانی بودم.
 
شبکه خبری ای بی سی نیوز نیز در پیش بینی انتخابات پارلمانی روسیه نوشت: حزب روسیه متحد از حمایت عمومی گسترده ای برخوردار است چرا که این حزب توسط محبوب ترین مرد روسیه، ولادیمیر پوتین رهبری می شود. نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب روسیه متحد بیش از 50 درصد آرا را در این انتخابات از آن خود خواهد کرد.
 
این شبکه خبری نوشت که گروه های کوچک مخالف دوران سختی را پشت سر می گذارند. گری گاسپاروف رهبر حزب مخالف "روسیه دیگر" در تظاهرات هفته گذشته دستگیر شد و 5 روز در زندان به سر برد. اما کرملین با رد سرکوب گروه های مخالف تصویر متفاوتی از حوادث هفته گذشته که منجر به دستگیری مخالفان شد را ارائه داده است. یکی از اعضای حزب "روسیه متحد" در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی اعلام کرد که تظاهرات کنندگان به این دلیل بازداشت شدندکه آنها اجازه داشتند تنها در یک محل اعتراض خود را اعلام کنند اما آنها اقدام به راهپیمایی کردند. این عضو پارلمان همچنین اعلام کرد که شما اگر بخواهید با یک روش دموکراتیک قوانینی  را که دوست ندارید تغییر دهید به آنها احترام می گذارید. اما اگر قوانین را رعایت نکنید آن زمان با پلیس درگیر می شوید و دچار مشکل خواهید شد.
 
اما گری گاسپاروف حوادث را به گونه ای دیگر می بیند وی پس از آزادی از زندان اعلام کرد که اکنون امیدوارم که مردم جهان ببینند که با گروه های مخالف در روسیه چه برخوردهایی می شود.
 
نشنال پست در گزارشی از انتخابات روسیه نوشت آنچه این روزها از تلوزیونهای روسیه می بینیم چهره های خندان و خوشحال مردمی است که از وضعیت امروز روسیه احساس غرور می کنند. یکی از مصاحبه شونده ها می گوید: امروز ما در اقتصاد، سیاست، هنر، علم و ورزش موفق هستیم. احساس غرور می کنیم و دلایلی برای این احساس خود داریم چرا که ما شهروندان کشور بزرگی هستیم که موفقیت های بزرگی را پیش رو دارد. برنامه ولادیمیر پوتین پیروزی و موفقیت روسیه است.
 
نشنال پست همچنین می نویسد که از آنجا که طبق قانون اساسی روسیه آقای پوتین نمی تواند برای دور سوم در انتخابات ریاست جمهوری روسیه شرکت کنند، اکنون ماه ها است که به دنبال برنامه ای است تا پس از پایان هشت سال اقامت در کاخ کرملین در ماه مارس نفوذ سیاسی خود را از دست ندهد.
 
تصمیم وی برای آنکه در صدر لیست حزب روسیه متحد قرار بگیرد در واقع انتخابات فردا را به رفراندمی برنامه های وی است و در واقع به وی این اجازه را می دهد که بتواند برای پایان برنامه سیاسی خود به آغاز جدیدی فکر کند.
 
هر چند که وی در صدر لیست حزب روسیه متحد قرار دارد اما از آنجا که رییس جمهور روسیه است نمی تواند در مجلس دومای این کشور حضور پیدا کند.
 
روزنامه "نزاویسیمایا" یکی از سناریوهای آقای پوتین را چنین افشا کرد که پیروزی حزب روسیه متحد در انتخابات دومای این کشور به ولادیمیر پوتین این اجازه را می دهد تا جای خود را با ویکتور زابکوف، نخست وزیر روسیه عوض کند. در چنین شرایطی آقای پوتین قادر خواهد بود تا بدون وجود محدودیتی در انتخابات ریاست جمهوری ماه مارس این کشور شرکت کند.
 
این درحالی است که طبق نظرسنجی های انجام شده 50 درصد مردم روسیه معتقدند که اگر ولادیمیر پوتین رییس جمهور مادام العمر روسیه شود نیز مشکلی به وجود نخواهد آمد. در این نظر سنجی انجام شده نزدیک به 67 درصد از مردم روسیه فردا به حزب روسیه متحد رای خواهند داد و این در حالی است که نزدیک ترین حزب به حزب روسیه متحد، حزب کمونیست است که انتظار می رود تنها 14 درصد آرا را از آن خود کند.
 
واشنگتن پست می نویسد: این روزها بسیار سخت است که در مسکو متوجه انتخابات پارلمانی شوی که قرار است فردا برگزار شود چرا که در هر نگاهی که به اطرافت بی اندازی، بیلبوردهای عظیمی را می بینی که روی آن نوشته شده است: " مسکو به پوتین رای خواهد داد" و یا پوتین انتخاب ما است". برنامه های تبلیغاتی احزاب دیگر به سختی به چشم می خورد. در واقع انتخابات پارلمانی روسیه به رفراندومی برای نقش ولادیمیر پوتین در گذشته و آینده تبدیل شده است.
 
گری گاسپاروف در انتهای مقاله خود می نویسد: حزب روسیه دیگر به فعالیت خود ادامه خواهد داد چرا که در این دنیا چیزهایی است که ارزش مبارزه دارند و بدون مبارزه به دست نخواهند آمد. تفاوت های جزئی بین ولادیمیر پوتین روسیه و سایر دولت های آزاد دنیا تنها یک اختلاف بزرگ است و آن تفاوت بین دموکراسی و استبداد است.

( ۱ )

نظر شما :