رونمایی ایران برای آمریکا گران تمام شد

۰۹ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۳ کد : ۱۰۵۱۷ آمریکا
حرکت دو ناو ایرانی از کانال سوئز و ورود آنها به دریای مدیترانه که هفته گذشته رخ داد، پیغامی‌بود که غرب به راحتی ناشنیده می‌گیرد تا به نوعی خود را گرفتار تعبیرها و تفسیرهای ان در روزهای ملتهب خاورمیانه نکند.
رونمایی ایران برای آمریکا گران تمام شد

ديپلماسى ايرانى: حرکت دو ناو ایرانی از کانال سوئز و ورود آنها به دریای مدیترانه که هفته گذشته رخ داد، پیغامی‌بود که غرب به راحتی ناشنیده می‌گیرد تا به نوعی خود را گرفتار تعبیرها و تفسیرهای ان در روزهای ملتهب خاورمیانه نکند.

نیویورک پست در تازه ترین نگاه خود به این ماجرا می‌نویسد: پیام این حرکت آرام و زیرکانه ایران کاملا عیان بود. ایران عزم خود را برای حضور نظامی‌ در محدوده آبی منطقه جزم کرده است. رویه ای که ایران در حال حاضر پیشه راه خود کرده همان نسخه ای است که همگان برای قدرت‌نمایی توشه راه خود می‌کنند. تدی روزولت هم یک قرن پیش برای قدرت‌نمایی دست به اینچنین حرکتی زد.

این سایت در ادامه می‌نویسد: درست است که ایران از سی سال پیش تاکنون از کانال سوئز عبور نکرده است اما در این سال‌ها هم تهران را نمی‌توان غایب بزرگ تحولات منطقه دانست. غربی‌ها سال‌هاست که ادعا می‌کنند ایران با کشتی‌هایی که به منطقه می‌فرستد و البته ظاهر نظامی‌ هم ندارند، مهمات نظامی‌ در اختیار حزب الله لبنان و حماس قرار می‌دهد.

این سایت در ادامه می‌نویسد: در سال 2002 میلادی بود که اسرائیل ادعا کرد محموله دریایی را کشف و ضبط کرده که مقصد آن فلسطین بوده و حامل 50 تن تسلیحات سنگین بوده است. در آن زمان همگان ادعا کردند که ایران فرستنده این محموله تسلیحاتی بوده است. در سال 2009 میلادی هم باز اسرائیلی‌ها همین بازی را تکرار کرده و داعیه دار متوقف کردن کشتی حامل تسلیحات نظامی‌ شدند که مقصد آن حزب الله لبنان بود.

با این پیشینه و بدبینی ذاتی اسرائیل به ایران زمانی که ناوهای جنگی ایران مسیر سوئز را در پیش گرفتند، هیچ کس از اظهارنظر اسرائیلی‌ها که این حرکت را نقض قوانین بین المللی و تحریک کننده خوانده بودند، تعجیب نکرد. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که در سه هفته گذشته که بحث ناوهای ایرانی در دریای مدیترانه مطرح بود، کاخ سفید عمدتا سکوت اختیار کرد. سخنگوی کاخ سفید تنها به گفتن این عبارت بسنده کرد که آقای رئیس جمهور در جریان حرکت ناوهای ایرانی هستند. این جملات تنها عکس العمل آمریکایی‌ها به این کنجکاوی دریایی ایرانی‌ها بود و نه بیشتر. گویا واشنگتن هم در مواجهه با تهران خویشتنداری از خود نشان می‌دهد و البته با توجه به التهاب موجود در منطقه ترجیح می‌دهد سکوت اختیار کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اما اظهاراتی را بر زبان راند که مانند بمب بی‌محلی به ماجرا بود: ما هیچ اطلاعی از عملکرد این ناوها و مسیر عبور و مرور آنها نداریم.

برخی تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که ایالات متحده در حقیقت سیاست بی توجهی به این ماجرا را در ظاهر پیشه راه خود کرده تا از اهمیت آن در صحنه بین المللی بکاهد. این موضع‌گیری کاخ سفید و وزارت امور خارجه ایالات متحده آنچنان به چشم رسانه‌های داخلی و ایالات متحده آمد که به طنز در پاسخ به سخنگوی کاخ سفید که ابراز بی اطلاعی کرده بود، نوشتند: می‌توانید از ایران سوال کنید دوستان.

واشنگتن در حال حاضر غذاهای بسیاری در بشقاب خود دارد. پرونده‌های باز و نیمه باز بسیاری بر روی میز است. اما هیچ کس نمی‌داند که کدام پرونده برای آقای اوباما از اولویت بیشتری برخوردار است.

اکنون بسیاری از تحلیل‌گران از خود این سوال را می‌کنند که واشنگتن برای مهار ایران و افزایش نفوذ این کشور در منطقه چه می‌تواند انجام دهد؟ نیویورک پست در ادامه می‌نویسد: کم نیستند تحلیل‌گرانی که سیاست چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران در دو سال آتی را ناکارآمد می‌خوانند. اوباما ادعا می‌کند که سیاست توامان تحریم و تعامل را در پیش گرفته و این در حالیست که منتقدان او هر دو این سیاست‌ها را ناکافی می‌دانند.


نظر شما :